אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל שבא על תקלת האשראי: "המערכת לא הייתה לרגע בסכנה ממשית" צילום: shutterstock

מנכ"ל שבא על תקלת האשראי: "המערכת לא הייתה לרגע בסכנה ממשית"

במסיבת עיתונאים התייחס המנכ"ל גדעון מילביצקי לתקלה במערכת האשראי הבנקאית של החברה, שמנעה הבוקר מצרכנים לשלם בכרטיסי אשראי בחלק מרשתות השיווק: "לא הייתה זליגת מידע ולא נגרם נזק"

13.02.2014, 16:41 | כלכליסט

"מערכות שבא לא היו לרגע אחד בסכנה ממשית, לא הייתה זליגת מידע ולא אירוע סייבר. לא נוצר נזק, אך אני מצר על מה שהיה. אנחנו נשתדל שתקלה כזו, שקוראת אחרי 30 שנה, לא תקרה יותר". כך אמר אחר הצהריים (ה') מנכ"ל חברת שבא, גדעון מילביצקי, במהלך מסיבת עיתונאים, בהתייחסו לתקלה בתקשורת בין מערכות המחשוב של ריטליקס לבין מערכת האשראי הבנקאית - שבא, שמנעה הבוקר במשך כמה שעות מצרכנים לשלם בכרטיס אשראי בחלק מרשתות השיווק, ובהן מגה ושיווק השקמה.

קראו עוד בכלכליסט

לדברי מילביצקי, "שבא בין יתר עבדותיה היא מפעילה את פלטפורמת התשלומים המרכזית של חברות כרטיסי האשראי, ומשמשת כ-120 אלף מסופים. ב-2013 מעל מיליארד עסקאות. זו מערכת מורכבת – עד היום כמעט ולא היו תקלות. לא הייתה ולו דקה שבה מערכות שבא לא עבדו. הן המשיכו לעבוד במשך ארבע-חמש שעות שבהן הייתה התקלה ורוב המסופים המשיכו לקבל שירות רגיל. למעלה מ-90% מהמסופים המשיכו לעבוד כרגיל. כאשר נשאל אם החברה לפצות את בתי העסק שנפגעו, ענה המנכ"ל: "אני לא רוצה להיכנס להיבט המשפטי שקשור לעניין הפיצויים".

סניף של שיווק השקמה באזור התעשייה באשדוד, צילום: צפריר אביוב סניף של שיווק השקמה באזור התעשייה באשדוד | צילום: צפריר אביוב סניף של שיווק השקמה באזור התעשייה באשדוד, צילום: צפריר אביוב

עוד אמר מילביצקי: "אתמול, אחרי שהופעלה המערכת האוטומוטית הופעלה התוכנית הידנית, ואז התקלה קרתה. מיום שלישי הכנסנו את המנגנון האוטומטי ובעצם היה באג. לא הכנסנו בדמיון שתוכנית ידנית תופעל אחרי תוכנית אוטומטית וכאן מקור הבעיה".

מוקדם יותר תוקנה התקלה בתקשורת בין מערכות המחשוב של ריטליקס לבין מערכת האשראי הבנקאית - שבא, שמנעה הבוקר במשך כמה שעות מצרכנים לשלם בכרטיס אשראי בחלק מרשתות השיווק, ובהן מגה ושיווק השקמה. ריטליקס היא מערכת המחשוב הנפוצה ברשתות השיווק הגדולות ומכאן שהתקלה מנעה אפשרות לשלם בכרטיסי אשראי ברשתות שיווק גדולות.

השב"כ והגורמים המעורבים במערכת הביטחון האחראים על מערך הגנת הסייבר החלו בבדיקת מקור התקלה. מבדיקה ראשונית עולה כי ככל הנראה מדובר אך ורק בבעיה תפעולית

"נגרם לנו נזק אדיר, לקוחות זועמים גילו אחרי שסיימו לאסוף את כל המוצרים שלא יוכלו לשלם בכרטיס אשראי ונטשו את העגלות״, אמר רמי לוי מרשת שיווק השקמה. לדבריו, מאז שהתברר כי מדובר בתקלה ארצית של מערכת כרטיסי האשראי, הרשת הודיעה בכריזה אחת למספר דקות כי התשלום באשראי לא יתאפשר עד לתיקון התקלה, כדי שהצרכנים לא יאספו מוצרים מעבר לסכום שיש בידם במזומן.

התקלה אירעה גם בתחנות הדלק של פז, אך תוקנה כעבור זמן קצר.

תגיות