אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"ישראל דורשת מיצרני הרכב בעולם דרישות חסרות תקדים" צילום: שאטרסטוק

בלעדי לכלכליסט

"ישראל דורשת מיצרני הרכב בעולם דרישות חסרות תקדים"

ארגוני ענק המייצגים בין היתר את פורד, טויוטה ופולקסווגן יצאו במתקפה על הצעת חוק רישוי הרכב לקראת הדיונים עליה מחר. לדבריהם, "ההצעה מתעלמת ממבנה התעשייה"

26.04.2014, 17:44 | תומר הדר

התקדמותו של "חוק רישוי רכב" לקראת שלבי אישור אחרונים מעבירה את המאבק על שוק הרכב הישראלי לזירה הבינלאומית וחושפת את מדינת ישראל לראשונה לביקורת חריפה מצד יצרני הרכב הגדולים בעולם. ל"כלכליסט" נודע שלפני מספר ימים פנו שני הארגונים החזקים בתעשיית הרכב העולמית: ה-ACEA - ארגון יצרני הרכב האירופי, וה-AAPC- מועצת יצרני הרכב האמריקאים, במכתב חריף ליו"ר ועדת הכלכלה אבישי ברוורמן ובו מפורטות השלכות חוק רישוי רכב על יחסי מדינת ישראל ויצרני הרכב.

קראו עוד בכלכליסט

בניגוד לדיונים שהתקיימו עד כה בוועדה, בהם יבואני הרכב הישראלים דנו בנושא בוועדת הכלכלה מול אנשי משרד התחבורה, כעת מדובר במהלך שמתבצע במישור הגלובלי - כזה שהשלכותיו חריפות בהרבה ועלולות להביא במקרי קיצון לחרם מצד יצרני רכב ולהשפעות על רכש גומלין המתבצע על ידי יצרני הרכב העולמיים במדינת ישראל.

חוק רישוי רכב, הנדון בוועדת הכלכלה זה מספר חודשים, אמור להסדיר את ענף הרכב בישראל. בין היתר עוסק החוק בהתרה של יבוא מקביל של דגמים שאינם מיובאים לארץ על ידי יבואני הרכב הוותיקים, בהסדרת מעמדם של יבואני רכב מקבילים, כלומר יבואני רכב קטנים, הסדרת מעמדם של יבואני רכב אישיים והסדרת נהלים הנוגעים לייבוא חלקי חילוף וניהול מוסכים ומפעלים לייצור חלפים לרכב. מחר (ראשון) צפוי להתקיים בוועדה דיון נוסף בחוק.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, צילום: טלי מאייר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן | צילום: טלי מאייר יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, צילום: טלי מאייר

על המכתב, שהגיע לידי "כלכליסט" חתומים שני הארגונים החזקים בתעשיית הרכב העולמית: ה-ACEA - ארגון יצרני הרכב האירופים, ארגון המאגד את טויוטה, ב.מ.וו, פולקסווגן, וולבו, פורד, דאף, רנו, פיאט, סקאניה, פורשה, מרצדס, פיז'ו, סיטרואן ויונדאי. לצד ה-ACEA חתום על המכתב ה-AAPC - קבוצת סחר המאגדת את יצרניות הרכב האמריקאיות הגדולות: פורד, קרייזלר וג'נרל מוטורס.

במכתב עצמו מועלה שורה ארוכה של טענות על ידי יצרני הרכב, המביעים "חששות כבדים לאור החוק המוצע, שייצור עבור יצרני הרכב דרישות ייחודיות שאין שני להן במדינה אחרת בעולם, כאלה שיצרני הרכב לא יוכלו לעמוד בהן".

במכתב מדגישים יצרני הרכב את חוסר שביעות רצונם מהתנהלות ועדת הכלכלה בנושא וחוסר יכולתם לעמוד בדרישות חוק רישוי רכב. בין היתר מתייחסים היצרנים לסעיף שקובע שיבואן מקביל יוכל לייבא ארצה מכוניות מדגמים שיבואן הרכב הוותיק אינו מייבא - אך יבואן הרכב הוותיק יהיה חייב להעניק להם שרות, חלקי חילוף וגם טיפול במקרה של ריקול. כך, לפי יצרני הרכב, "יבואן רכב ישראלי אינו נציגו החוקי של יצרן רכב בישראל, בניגוד להצהרות שהשמיעו בכירי משרד התחבורה הישראלי במהלך דיוני הוועדה. הנחה שגויה זו מהווה בסיס לדרישות לא הגיוניות שהחקיקה תגזור על יבואני רכב ויצרני רכב". לפי יצרני הרכב: "יצרן רכב מייצר מאות דגמי רכב, שרק מעט מהם מגיעים לשוק ספציפי. לדגמים ספציפיים אלה יש רשת סוכנים מתמחה בטיפול, שירות ואחריות באופן שיהיה גם כלכלי. יצרני הרכב אינם מסוגלים לתמוך גם בדגמים שאינם מיובאים לישראל על ידי יבואני הרכב הוותיקים".

מכוניות מיובאות בנמל אילת. ארכיון, צילום: ג מכוניות מיובאות בנמל אילת. ארכיון | צילום: ג'ו קוט מכוניות מיובאות בנמל אילת. ארכיון, צילום: ג

בין היתר מציינים יצרני הרכב את קיומו של סעיף 35 לחוק רישוי רכב, סעיף הקובע כי יבואן רכב יוכל לקבל רישיון ממשרד התחבורה רק לאחר שיספק מכתב מיצרן הרכב, לפיו יוכל להעניק שירות גם לרכבים מדגמים שהיבואן הוותיק מעולם לא ייבא ארצה, כלומר דגמים ביבוא מקביל. מצב זה מתואר על ידי יצרני הרכב כ"בלתי אפשרי".

לפי נוסח המכתב, "בהתחשב במספר הדגמים שיצרן רכב מוכר ברחבי העולם, היצרן יהיה חייב לעמוד ברשימת דרישות כמעט אינסופיות להעניק שירות לאינספור סוגי רכבים. אם לדוגמה רכב מדגם מסויים שכן מיובא לישראל על ידי היבואן הוותיק ייובא לישראל על ידי יבואן אחר - אך ממפעל אחר ברחבי העולם - הרכב שייובא ביבוא מקביל עלול לא להיות זהה לרכב שהיבואן הוותיק ייבא לישראל. יתרה מזאת, ליבואן הוותיק אין כלל שום מערכת יחסים עם המפעל שאינו מייצר את הרכב לשימוש בישראל ולכן יהיה בלתי אפשרי לספק חלקי חילוף ושירות לרכבים כאלה שייובאו ביבוא מקביל".

"ניכר שהצעת החוק מתעלמת לחלוטין ממבנה תעשיית הרכב העולמית"

בפניית יצרני הרכב לוועדת הכלכלה מופיעים סעיפים נוספים התוקפים את הוועדה ישירות בנוסח חריף ביותר על החלטתה לאפשר יבוא מקביל של רכבים מדגמים שאינם מיובאים ארצה על ידי יבואני הרכב הוותיקים. כך, לפי נוסח המכתב: "ניכר שהצעת החוק מתעלמת לחלוטין ממבנה תעשיית הרכב העולמית". במכתב מוסבר, כי: "גם רכבים מדגמים שעל פניו נראים דומים, הם בפועל שונים בהתאם לשוק בו הם משווקים. הבדלים מתבטאים במערכות הקירור, ההגנה מפני אבק, ההתאמה לתנאי הדרך". לפי מכתב יצרני הרכב: "במקרה כזה, משרד התחבורה הישראלי הוא זה שצריך לשאת באחריות לתקלות ובעיות שעלולות להיגרם כתוצאה מהעובדה שרכבים שייובאו לישראל ביבוא מקביל שלא על ידי יבואני הרכב הוותיקים יהיו נתונים לבעיות אמינות ותקלות שנובעות משימוש בחלקים לא נכונים".

במכתב מתייחסים יצרני הרכב גם לנושא הריקולים. על פי קביעת וועדת הכלכלה, במקרה שבו יהיה צורך לבצע ריקול ברכב מדגם מסויים בייבוא מקביל שאינו משווק בישראל על ידי יבואן הרכב הוותיק, יישא יבואן הרכב הוותיק באחריות לביצוע הריקול. על פי יצרני הרכב: "מצב כזה יביא לתוצאות לא הגיוניות. יצרני הרכב והיבואנים הוותיקים לא יודעים אילו דגמים יובאו לישראל שלא דרך היבואן הוותיק. כתוצאה מכך, יבואני הרכב הוותיקים בישראל יהיו חייבים להכריז על ריקולים בכל פעם שריקול מוכרז בכל מקום בעולם, מחשש שמא מכוניות ממקום זה הגיעו ארצה ביבוא מקביל. מדובר בבקשה לא הגיונית שתגרום לבלבול בקרב הצרכנים. הוועדה קבעה שמשרד התחבורה יידע פעם בשנה את יבואני הרכב הוותיקים אילו רכבים יובאו ארצה ביבוא מקביל, אך דרישה זו אינה מספקת, שכן כדי שהריקולים אכן יבוצעו יש ליידע את יבואני הרכב הוותיקים על בסיס יום יומי".

טענות חמורות נוספות שמעלים יצרני הרכב מתייחסות לנושא האחריות: על פי חוק רישוי רכב חייבים יבואני הרכב הוותיקים לשאת בדרישות האחריות של רכבים שייובאו ארצה, גם אם לא יובאו על ידי היבואנים הוותיקים. לפי המכתב: "בדרך כלל יבואן רכב וותיק מתקן את הרכב על חשבונו ואז מפוצה על ידי היצרן. הדרישה שיבואן רכב וותיק יישא בעלויות של יבואן רכב מקביל אינה הגיונית וגם לא הדרישה שיצרן רכב יישא באחריות על תיקוני אחריות שיגרמו כתוצאה מנזקים שנובעים מהעובדה שמדובר ברכב שמלכתחילה התקלקל כי אינו מתאים לתנאים השוררים במדינת ישראל".

מוועדת הכלכלה נמסר: הוועדה קיבלה את ההחלטות לאחר מספר דיונים מעמיקים שהתקיימו בנושאים הללו ולאחר שטענות דומות, שהשמיעו היבואנים הישירים, נדחו הן על ידי גורמי המקצוע במשרד התחבורה והן על ידי גורמים נוספים בענף הרכב. עם זאת, בכוונת יו"ר הוועדה, ח"כ פרופ׳ אבישי ברוורמן, להעביר את המכתב לתגובת שר התחבורה ומנכ"ל המשרד ולפעול בהתאם. ככל שיידרש יבוצעו תיקונים בהצעה, שנמצאת עדיין בדיונים במסגרת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

29 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

26.
בכל מדינה יש מס' יבואנים לכל חברה ומס' מוסכים מורשים ותחרותיים, שלא כמו בארץ, כנסו להסבר
"מכתב חריף" ? באמת? לא נראה לי... סתם ניסיון ליצירת לחץ, בכל מקום בעולם יש מס' יבואנים לכל חברה עם דגמים וחבילות משתנות מיבואן ליבואן ומוסכים מורשים ותחרותיים, שלא כמו בישראל פה יש קרטל רכב ששולט במחירים ובכל חלקי החילוף עם לובי חזק חייתי שנים רבות במילאנו, ברדיוס של פחות מקילומטר מהבית שלי היו שני יבואנים רישמיים לב.מ.וו, אחד ambro.saro שהיה להם גם מוסך משלהם ואת שם השני אני לא זוכר, כל אחד מכר דגמים מעט שונים, יכלת לבחור באיזה מוסך רישמי לעשות טיפולים ותיקונים, והמחירים היו מצחיקים. קניתי בישראל ב.מ.וו אקס 5, המראת צד שלי נשברה (חניתי ברחוב וכשהגעתי לרכב המראה הייתה מפורקת בלי מכתב עם פרטים של הפוגע) הלכתי למוסך המרכזי של חברת קמור (שבאותה עת הם היו היבואנים הבלעדיים) רצו ממני 17,000 ש"ח על מראה!! מכייוון שהיא חשמלית מתכהה וצריך להזמין אותה במיוחד מגרמניה. הרמתי טלפון לבן דוד שלי בקנדה, הוא קנה לי את אותה המראה, לאותו קוד דגם רכב (זה מתואם עם מס' השלדה) במוסך הרשמי של ב.מ.וו בטורונטו, העלות הייתה 1000$ קנדי כולל המשלוח לישראל, הלכתי למוסך ב.מ.וו לא רשמי והתקינו לי אותה תמורת 100 ש"ח. זאת אומרת שהמוסך המרכזי של ב.מ.וו בטורונטו מכר לי את אותה המראה יחד עם הרווח שלו תמורת פחות מ3500 ש"ח תוסיפו לזה משלוח והתקנה זה עלה לי 3600 ש"ח!! בעוד המוסך המרכזי של קמור רכב עשה לי "הנחה" מ17,000 ל15,500 כי אני לקוח טוב... והם לא יכולים יותר מזה כי הם יפסידו עלי כסף... בחיים לא חזרתי יותר למוסך המרכזי. שלא יעבדו עליכם בעיניים... הגיע הזמן לרפורמה, יש גבול.
דניאל , ת"א  |  27.04.14
25.
אני רק שאלה ?
בסוף זה יהיה כמו מחזירי האור שחייבם להדביק בנוסף למה שהיצרנים מתקינים ? בסוף זה יהיה כמו ה"כיפות " של המוניות ? בסוף זה יהיה כמו מערכות ההתרעה של המוניות ? מתחת לכיפות? במקרה של שוד ? בסוף זה יהיה כמו סמל המדינה שצריך לצרף, "ליד" מספר הרישוי ? מי מרוויח מהמהלך ?
שאול  |  27.04.14
לכל התגובות