אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כרוניקה של כישלון: הדואר סוגר את שירות ipost צילום: עמית שעל

כרוניקה של כישלון: הדואר סוגר את שירות ipost

השירות שהציע תא דואר אלקטרוני מאובטח וחינמי נחשב לאחד הכישלונות העסקיים הגדולים של הדואר. בשירות הושקעו כ-30 מיליון שקל וההכנסות ממנו מוערכות במאות אלפי שקלים בלבד

18.05.2014, 12:27 | אופיר דור

חברת דואר ישראל הודיעה ללקוחותיה על סגירת שירות ipost מסוף יוני הקרוב. ללקוחות הומלץ להוריד את דברי הדואר שהצטברו בתיבה למחשב האישי.

שירות ipost, שהושק באפריל 2010, נחשב לאחד הכישלונות העסקיים הגדולים של הדואר בשנים האחרונות. השירות מספק תא דואר אלקטרוני מאובטח וחינמי שאליו ניתן לקבל דואר בגרסה אלקטרונית במקום במשלוח רגיל הביתה.

בשירות הושקעו לאורך השנים כ-30 מיליון שקל, אך ההכנסות ממנו מוערכות במאות אלפי שקלים בלבד. גם בשנתיים האחרונות המשיך הדואר להשקיע בתחזוקת המיזם, אף שכבר היה ברור שמדובר בפיל לבן.

השקת השרות, שבוצעה בתקופתו של מנכ"ל הדואר הקודם אבי הוכמן, לוותה בקמפיין גדול בכיכוב העיתונאי נתן זהבי והפרזנטורים אלי ומריאנו, תחת הסיסמה "חסל סדר ניירת ובלגן". בנוסף לאורך 2011 חילק הדואר עשרות מתנות ללקוחות שנרשמו לשירות החינמי. אלא שלפי הערכות נרשמו אליו בסופו של דבר רק כ-150 אלף לקוחות.

אילוסטרציה, צילום: גלעד קוולרצ אילוסטרציה | צילום: גלעד קוולרצ'יק אילוסטרציה, צילום: גלעד קוולרצ

לכישלון של הפרויקט סיבות רבות. ראשית הלקוחות נדרשו להגיע לסניף להזדהות לפני שיכלו לפתוח תא דואר על שמם, מה שהקשה על גיוס מנויים חדשים. בנוסף במשרד המשפטים לא הסכימו להכיר במשלוח דואר דרך השירות כדואר רשום, מה שמנע ממוסדות רשמיים להשתמש בו.

הדואר התקשה לגייס לשירות גופים ממשלתיים ועסקים גדולים שאמורים היו להיות מקורות ההכנסה העיקריים של הפרויקט, בין השאר כיוון שבנקים וחברות נוספות כבר פתחו ללקוחות תיבת דואר אלקטרונית משלהם או שעברו לשלוח את הדואר ישירות למייל האישי שלו.

גם ניסיונות להחיות את המיזם על ידי דחיפת 7,000 עובדי הדואר לפתוח תיבות אלקטרוניות ב-2011 ולקבל אליהן את תשלומי המשכורת, לא הצליחו לשפר את מצבו.

ההחלטה לסגור את השירות לא מפתיעה. עלות התחזוקה השנתית של כל תיבת דואר לחברה עומדת על כ-8-7 שקלים, כך שעלות התחזוקה השנתית של כ-150 אלף תיבות מגיעה למיליון שקל. אולם לדואר אין כיום הכנסות מהשירות.

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

13.
כישלון ידוע מראש
מכיר את השרות מצד החברות שמדוורות ללקוחות. הרעיון בגדול נחמד אבל הצורך להביא לקוח פיזית לסניף הדואר על מנת שיחתום על הצטרפות השירות הרג את המוצר. בנוסף, אף מדוור גדול לא התלהב להצטרף לשירות. העלות למדוור הייתה גבוהה כמעט 70-80 אחוזים מעלות דיוור במעטפה בדואר ישראל ומחיר כמעט זהה לעלות דיוור במעטפה אצל המתחרים בדואר ישראל. בנוסף, ארגון שיודע לשלוח מייל עם קובץ PDF ללקוח משלם על הקובץ אגורות בודדות בלבד (עלות הפקה פנימית או לחברה היוצרת את הקובץ), ולכן אין לו אינטרס לעודד לקוחות שלו לקבל דואר באמצעות המייל של IPOST במקום במייל הרגיל שלו. לחידוד הנושא, המוצר עלה לאויר כאשר למרבית החברות הגדולות (בנושא דיוור) כבר היה בסיס נתונים של אלפי ומאות אלפי לקוחות שקיבלו דיוור לדוא"ל חינמי. אף בר דעת לא יעודד את הלקוחות שלו להצטרף לשירות שיביא לו (למדוור) הוצאה של כמה עשרות אגורות במקום כמה אגורות בודדות. לסיכום: רישום בעייתי לשירות (צד לקוח), מחיר גבוה מאוד (לצד המדוור). הבעיה הכי גדולה היא שמנהלים ועובדים בדואר לא מפנימים שיש להם תחרות עזה עם מתחרים מצויינים בתחום הדיוור ובעלויות נמוכות יותר והם ממשיכים להתנהג ולהתנהל כמו מקבלי החלטות במונופול שחושבים שרק הלקוח (העיסקי) שלהם יתקפל כי אין תחליף. זה לידי ביטוי בחוסר גמישות יצירתית ושרות לא טוב ללקוח העסקי. מציע להם לעבור על case study של מונופולים בשוקים/ענפים אחרים שנאלצו להכנס למציאות עם מתחרים נוספים ובמקום להתבכיין ולקטר, הובילו את הארגון שלהם להצלחות גם תחת אילוצי תחרות.
אחד שבאמת יודע , תל אביב  |  21.05.14
לכל התגובות