אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנבחרת עשויה להחזיר את האמון של ההולנדים בכלכלת המדינה צילום: איי פי

הנבחרת עשויה להחזיר את האמון של ההולנדים בכלכלת המדינה

אמון משקי הבית ההולנדים, שעמד על מינוס 2 ביוני, עשוי לעבור לטריטוריה חיובית כפי שקרה ב-2010 כשהנבחרת העפילה לגמר מול ספרד

09.07.2014, 17:04 | שירות כלכליסט

הולנד, המדינה היחידה שהפסידה בכל אחת משלוש ההופעות שלה בגמר המונדיאל בעבר, עשויה להרוויח משהו שלא קרה מזה שבע שנים: סנטימנט צרכנים חיובי, זאת כמובן אם הנבחרת הלאומית שלה תמשיך את רצף הניצחונות המפתיע שלה בכדורגל. 

קראו עוד בכלכליסט

אוהדי נבחרת הולנד. סנטימנט הצרכנים בהולנד, הכלכלה החמישית בגודלה בגוש היורו, נשאר בטריטוריה שלילית מאז אוקטובר 2007, צילום: איי פי אוהדי נבחרת הולנד. סנטימנט הצרכנים בהולנד, הכלכלה החמישית בגודלה בגוש היורו, נשאר בטריטוריה שלילית מאז אוקטובר 2007 | צילום: איי פי אוהדי נבחרת הולנד. סנטימנט הצרכנים בהולנד, הכלכלה החמישית בגודלה בגוש היורו, נשאר בטריטוריה שלילית מאז אוקטובר 2007, צילום: איי פי

אמון משקי הבית ההולנדים, שעמד על רמה של מינוס 2 ביוני, עשוי לעבור לטריטוריה חיובית כפי שקרה ב-2010 כשהנבחרת העפילה לגמר מול ספרד, כך לפי חברת מחקרי השוק GFK. יופ הולה, מנהל המחקר בחברה מספר כי לפני ארבע שנים הסנטימנט טיפס ב-4 נקודות בתום הטורניר, ו-69% מהאוכלוסייה הכריזו על עצמם כגאים ב"כתומים", שם החיבה של הנבחרת.

לאחר שהשיגו נגד הסיכויים ניצחון נקמה 5-1 על ספרד במשחק הפתיחה שלהם בטורניר, ההולנדים בהובלתו של המאמן לואי ואן חאל והכוכבים אריין רובן ורובין ואן פרסי, מרוחקים כעת ניצחון אחד בלבד מהעפלה לגמר הרביעי שלהם. משחק חצי הגמר נגד ארגנטינה יוצא לדרך היום בשעה 23 בלילה.

"המונדיאל הופך אותי למעט יותר חיובי, אני באמת הולך לישון עם הרגשה טובה יותר", מודה ראקש מוחמד (39) אוהד כדורגל המתגורר בהאג. עם זאת, הרכישות הנוספות של מוחמד מסתכמות במשקאות וחטיפים לצפייה במשחקים בבית. "זה לא כאילו אני קונה מסך טלוויזיה חדש בגלל המונדיאל".

סנטימנט הצרכנים בהולנד, הכלכלה החמישית בגודלה בגוש היורו, נשאר בטריטוריה שלילית מאז אוקטובר 2007. המדינה סבלה משלושה מיתונים מאז תחילת המשבר הפיננסי העולמי, ושווי הבתים צנח ביותר מ-20%.

אם כי, השיפור נראה באופק גם לפני תחילת המונדיאל. האמון השתפר ביוני למינוס 2 ממינוס 12 בתחילת השנה. "מכיוון שאנחנו עומדים כעת על גבול השינוי, זה עשוי להיות התמריץ לעבור מהשלילי לחיובי", אומר הולה.

להולנדים יש אכן קצת יותר כסף לבזבז. ההכנסה הפנויה הממשית טיפסה ב-0.2% ברבעון הראשון של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, העלייה הראשונה מזה שנתיים.

לדבריו של הולה, הסנטימנט הנמוך בא לידי ביטוי ברכישות של פריטים הקשורים למונדיאל, שהחלו באיטיות בשל האמון הנמוך של ההולנדים בהצלחת הנבחרת בברזיל.

באליפות היורו שנערכה ב-2012 בפולין ובאוקראינה, הולנד לא הצליחה לעבור את השלב הראשון, והפסידה את כל שלושת המשחקים שלה. עוד לפני פתיחת הטורניר הנוכחי, האוהדים והתקשורת העבירו ביקורת על האסטרטגיה של ואן חאל, שבשנה שעברה הודה שהוא יכול למנות שמונה נבחרות אחרות בעלות סיכויים גבוהים יותר לזכות במונדיאל.

כעת, לאחר שגברו על ספרד, אוסטרליה, מקסיקו ועל קוסטה ריקה בבעיטות הכרעה, המאמן טוען כי מדובר בקבוצה הטובה ביותר שהוא אי פעם עבד איתה מבחינת רוח קבוצתית.

לפני תחילת המונדיאל, העריכו בסוכנות ההימורים הבריטית וויליאם היל כי הסיכויים של הולנד לזכות עומדים על 28 ל-1, כעת הסיכויים עלו ל-10 ל-3, כלומר הימור של 3 יורו יכניס למהמר זכייה של 10 יורו ועוד ההחזר על ההימור.

מהדורה של מטבע הנצחה המציג את שער הנגיחה של ואן פרסי במשחק מול ספרד אזלה מהמלאי בתוך יומיים. מ- The Royal Dutch Mint נמסר כי נמכרו 6,000 מטבעות במחיר של 9.95 יורו (13.50 דולר) למטבע עוד לפני שהם אפילו הוטבעו.

"אנחנו מאמינים שאם הולנד תזכה במונדיאל, האופוריה תוסיף יותר מ-0.25 נקודות האחוז לצריכה, כך שיתווספו לצמיחה הכלכלית בין 0.1%-0.2%.", מעריך מרטין ואן גרדרן, כלכלן ב-ING גרופ באמסטרדם. הוא אמנם מאמין כי המונדיאל ישפיע גם על אמון הצרכנים, אך טוען כי זה מסובך מכדי לכמת זאת למספרים.

עד סוף יוני, הסופרמרקטים רשמו 42 מיליון יורו במכירות נוספות הקשורות למונדיאל. הקמעונאים מביעים את אמונם בנבחרת בכך שהם מקפידים שהמדפים ימולאו במוצרים בצבעי הדגל ואפילו מציעים מוצרים בחינם. רשת הסופרמרקטים הגדולה במדינה, אלברט היין (Albert Heijn), שבבעלות רויאל אהולד, חילקה קמע של אוגר מיניאטורי כתום "יופ הולנד", על כל 15 יורו שהלקוחות שילמו, בעוד שרשת Hema מכרה אוברולים כתומים למבוגרים עבור 17.5 יורו. הרשת חילקה 45 מיליון אוגרים ל-16.5 מיליון הולנדים.

"שמנו לב כי בגלל המונדיאל אנשים קונים יותר משקאות וחטיפים, כך שהוא בהחלט טוב למכירות", מסרה דוברת רשת אלברט היין. אם כי היא סירבה לספק פרטים ספציפיים.

התחייה באמון הצרכנים לאחר אירועים קודמים התאזנה לאחר שלושה חודשים, מדגיש הולה. עם זאת הפעם הוא חוזה כי הסנטימנט עשוי להישאר גבוה לאורך זמן ארוך יותר, זאת בזכות הדחיפה שיעניק המעבר לטריטוריה חיובית לאחר זמן כל כך ארוך. אולם הוא מוסיף כי הסיכוי לכך גבוה יותר במידה והולנד תזכה במונדיאל.

בכל מקרה ההיסטוריה נגד הולנד גם אם ינצחו הלילה את ארגנטינה. הם הפסידו 2-1 לגרמניה המארחת ב-1974 בגמר במינכן, הפסידו 3-1 לארגנטינה בבואנוס איירס ב-1978 והפסידו שוב 1-0 לספרד ביוהנסבורג ב-2010.

"אם לא נזכה, לא נראה לי שתהיה השפעה משמעותית על הכלכלה", מסכם ואן גרדרן מ-ING.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות