אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יוגב: הנפקת חברות ממשלתיות תכניס לקופת המדינה 15 מיליארד שקל צילום: נמרוד גליקמן

יוגב: הנפקת חברות ממשלתיות תכניס לקופת המדינה 15 מיליארד שקל

לפי ההצעה שתוגש בשבוע הבא לאישור הקבינט החברתי-כלכלי, כחלק ממהלך ההפרטה של החברות הממשלתיות, תיערך בשנים 2017-2015 הנפקה של גופים כמו חברת החשמל, הנמלים ורכבת ישראל. ההסתדרות: "לא נסכים לצעדים חד-צדדיים"

21.07.2014, 12:54 | ליאור גוטמן

רשות החברות הממשלתיות הניחה הבוקר (ב) הצעת מחליטים שכוללת תוכנית רב-שנתית לביצוע מהלכי הפרטה של חברות ממשלתיות שונות. ההצעה תובא לאישור הקבינט החברתי-כלכלי בשבוע הבא והיא תהווה פרק מחוק ההסדרים שמגובש בימים אלו במשרד האוצר כחלק מאישור הצעת התקציב של השנה הבאה.  

קראו עוד בכלכליסט

השיטה בה בחרה המדינה היא הנפקת מניות מיעוט (25 עד 49 אחוז) או הנפקה חלקית בדרך למהלך גדול יותר, שיושלם רק בסוף העשור ואולי אף מעבר לכך, של הפרטה מלאה. לפי מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות אורי יוגב מהלך הנפקת החברות הממשלתיות צפוי להכניס לקופת האוצר כ-15 מיליארד שקל, מהם 4 מיליארד שקל עד סוף שנה הבאה, 5 מיליארד שקל נוספים עד סוף 2016 והשאר במהלך שנת 2017. הכסף מיועד לכיסוי הגירעון הממשלתי.

נמל אשדוד. הנפקה של עד 15% ב-2015, צילום: אריאל שרוסטר נמל אשדוד. הנפקה של עד 15% ב-2015 | צילום: אריאל שרוסטר נמל אשדוד. הנפקה של עד 15% ב-2015, צילום: אריאל שרוסטר

טרם היציאה למהלך המדינה נעזרה בייעוץ של חברת מקינזי והיא סיווגה את החברות המועמדות להפרטה לשני סוגים. הסוג הראשון הוא חברות בעלות אינטרס ממשלתי לטווח ארוך. בין אלו ניתן לציין את חברת החשמל, התעשייה האווירית, רפאל, רכבת ישראל, נתיבי גז (נתג"ז) ומקורות. מדובר בחברת תשתית או בעלות פעילות בטחונית שהמדינה לא רוצה לאבד את השליטה עליהן

השליטה הממשלתית תוחלף בבעלים חדשים

הסוג השני של החברות הן כאלו שהמדינה לא רואה כנכס אסטרטגי, ולכן היא תבצע שם מהלך של הנפקה כשלב בדרך להנפקה. בקבוצת החברות הללו ניתן לציין את חברת נמל אשדוד, חברת נמל חיפה דואר ישראל והחברה לשירותי סביבה.

השליטה הממשלתית תוחלף לאורך כמה שלבי הפרטה גם בבעלים חדשים או גופים מוסדיים. אל אלו יצטרף אשכול "חברות תל אביב", שהן חלמיש (חברה ממשלתית עירונית לדיור שיקום ולהתחדשות בתל אביב יפו), אוצר מפעלי ים (שאחראית על מתחם הקמעונאות בנמל תל אביב), אתרים (חברה לפיתוח אתרי תיירות בתל-אביב-יפו וגם "החברה לפיתוח יפו העתיקה" ותע"ש, שם הושלם מתווה הפרטה.

לוחות הזמנים של המהלך שאפתניים למדי. לפי הצעת המחליטים בשנת 2015 תתקיים הנפקת מיעוט של חברת נתג"ז (נתיבי הגז הטבעי לישראל), חברת החשמל (במסגרת הנפקת מיעוט, הנפקה ראשונה של 7.5% מהון המניות של החברה והנפקת ניירות ערך המירים של 5% מהון המניות של החברה), תע"ש (הפרטה מלאה), נמל אשדוד (עד 15%), החברה לשירותי איכות הסביבה (הנפקה בשיעור של עד 49% מהון המניות של החברה) וכן אשכול החברות בתל אביב.

במהלך 2016 המדינה מתכננת הנפקת מיעוט (עד 49%) של התעשייה האווירית ומקורות. לדואר ישראל מתוכננת מכירה פרטית של עד 49% מהון המניות של החברה, למשקיע או קבוצת משקיעים. אלו אלו יצטרף נמל חיפה, עם שיעור הנפקה של 15% ובהתאם למתווה שנקבע עבורו ועבור נמל אשדוד עוד בשנת 2009.

בשנת 2017 יקודמו מהלכי ההפרטה ברפאל (הנפקת מיעוט), רכבת ישראל (הנפקת מיעוט), פעימה שנייה של הנפקה בחברת החשמל (הנפקה של 7.5% מהון המניות של החברה והנפקת ניירות ערך המירים של 5% מהון המניות של החברה ופעימה שנייה של דואר ישראל (כך ששיעור של עד 49% מהון המניות של החברה יוחזקו בידי גופים שאינם המדינה, באופן שהמדינה תחזיק 51% או יותר מהון המניות של החברה)

לטענת יוגב ההסתדרות עדיין לא שותפה במהלך ואין ספק לדעתו שחלק מהמהלכים יהיו חייבים בהידברות ומו"מ. בנוסף, אף הסכם קיבוצי קיים לא ישתנה בעקבות מהלכי ההפרטה.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הגיב בחריפות למתווה שהוגש לאישור הקבינט החברתי-כלכלי בעניין הפרטת החברות הממשלתיות. ואמר ש"הגיעה העת להפסיק עם מהלכים חד-צדדיים, במיוחד כשמדברים על כוונה לסחור בנכסי מדינה. לא כל הנפקת מניות בחברה ממשלתית היא הפתרון הטוב ביותר עבור האזרחים. במקרים שהדבר נעשה מעל ראשי העובדים וללא בחינה מוקדמת, עולה תמיהה באשר לתוצאה - למי יועיל המהלך - לטייקון או לאזרח".

ניסקורן סיכם כי "ההסתדרות לא תסכים לאף צעד חד-צדדי או צעד שיש בו אפשרות לפגיעה בציבור העובדים, במעמד הביניים או השכבות החלשות. צעדים מעין אלו, ללא הסכמות מוקדמות עם אלו שגורלם מושפע מכך, הם הפרטה פירטית וכל צעד כזה ייענה על ידי ההסתדרות בחומרה".

 

תגיות