אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מועדון כדורגל או כדורגל בע"מ? צילום: ראובן כהן

מועדון כדורגל או כדורגל בע"מ?

כל עניין מחיר הכרטיסים מגיע, בסופו של דבר, לשאלה הגדולה: "מה זה מועדון כדורגל?"

16.09.2014, 14:51 | אוריאל דסקל

אתמול שוחק משחק הליגה הראשון באצטדיון החדש בחיפה. אצטדיון חדיש יפה ומלא ביותר מ-30,000 אוהדים היווה את התפאורה המושלמת למשחק איכותי של קבוצה, מכבי חיפה, שנראית כמי שיכולה להוות אלטרנטיבה רצינית למכבי תל אביב, האלופה.  

קראו עוד בכלכליסט

אוהדי מכבי חיפה באצטדיון החדש. כרטיסים זולים יחסית, מתקנים טובים וכדורגל סביר פלוס מספיקים כדי שהכדורגל ייצור תחושה טובה ולא תחושת קבס. לא צריך להיות איינשטיין בשביל להבין את זה, צילום: ראובן כהן אוהדי מכבי חיפה באצטדיון החדש. כרטיסים זולים יחסית, מתקנים טובים וכדורגל סביר פלוס מספיקים כדי שהכדורגל ייצור תחושה טובה ולא תחושת קבס. לא צריך להיות איינשטיין בשביל להבין את זה | צילום: ראובן כהן אוהדי מכבי חיפה באצטדיון החדש. כרטיסים זולים יחסית, מתקנים טובים וכדורגל סביר פלוס מספיקים כדי שהכדורגל ייצור תחושה טובה ולא תחושת קבס. לא צריך להיות איינשטיין בשביל להבין את זה, צילום: ראובן כהן

באמת שזה לא מסובך להבין וכבר ראינו את זה כאן ביורו 2013. כרטיסים זולים יחסית, מתקנים טובים, כדורגל סביר פלוס ותקווה לתחרותיות מספיקים כדי שהכדורגל ייצור תחושה טובה ולא תחושת קבס. לא צריך להיות איינשטיין בשביל להבין את זה.

האתגר כעת של מינהלת הליגה הוא שרוב המשחקים יגרמו לתחושה טובה - יש בסיס לעשות זאת - מתקנים חדשים, שתי קבוצות חזקות עם מאמנים מוכשרים ולא מעט שחקנים מוכשרים. עם זאת, יש לא מעט גורמים שבמשך שנים הפכו את הכדורגל הישראלי לסיוט עבור הצופה והם רוצים להמשיך בזה.

אתמול גם העלו ב"כרטיס לכל כיס" פוסט שמשטרת ישראל סירבה להגיב אליו. בעמוד המחאה, שמונה כבר יותר מ-12,000 חברים, נכתב על שומר שאמר למארגני הקרנת המחאה של המשחק בין מכבי פתח תקווה למכבי תל אביב באצטדיון המושבה ש"עברו מעטפות כדי שלא תוכלו להרים את האירוע ההקרנה".

ההקרנה אורגנה על ידי "הסטלמך בר", פאב באצטדיון פתח תקווה שמדי שבוע מקרין משחקים על מסך ענק עבור אלפי אוהדים. מהבעלים נמסר ש"היו את כל האישורים" אבל זה לא מנע מהמשטרה למנוע אותה רגע לפני תחילת המשחק. אוהדי מכבי תל אביב באו לאצטדיון כדי לצפות במשחק במסך ולא במגרש כדי להביע מחאה על מחירי הכרטיסים המופקעים שהקבוצה של משפחת לוזון רצתה לקחת מהם. כמה שעות לפני המשחק, כשאוהדים כבר בדרך לאצטדיון, זומן הבעלים של הבר לפגישה במשטרה, בה הורו לו לקפל את העסק ולהודיע לאוהדים שאין טעם שיגיעו. ההסבר היה שהאוהדים "יחסמו את יציאות החירום".

ב"כרטיס לכל כיס" תהו: "יד מכוונת? תקראו לזה איך שאתם רוצים, אבל מישהו שם למעלה לא רוצה שנשמיע את קולנו. הם רוצים שנשתוק, שנכניס את היד לכיס, נשלם (כמה שיותר) - ונסתום את הפה.אל תטעו, אנחנו מלחיצים אותם, אנחנו מפחידים אותם. גם הם יודעים טוב מאוד את מה שאנחנו מנסים להעביר פה יום ולילה - הכוח בידיים שלנו, זה תלוי בנו!".

משטרת פ"ת נמנעה מלהגיב על האירוע. "על שיפוט ביתי כבר שמענו אבל שיטור ביתי זה חדש לנו" נמסר מהאוהדים המוחים.

בעקבות הפעולה של המשטרה, עשרות אם לא מאות אוהדים נכנסו בכל זאת למשחק כדי לראות את הקבוצה שלהם מנצחת את מכבי פתח תקווה. הם לא הרגישו טוב עם זה ומכבי פתח תקווה הפסידה הכנסה גבוהה יותר - וכולם, בסופו של דבר, הרגישו רע ממה שקרה שם.

מכבי פתח תקווה, יש להזכיר, מנוהלת על ידי מי שניהל את הכדורגל עד לא מזמן.

אוהדי פרנקפורט. בגרמניה המועדונים בבעלות אוהדים. הם אמנם מנוהלים כעסק אבל המטרה שלהם, היא בסופו של דבר להיות גורם משמעותי בקהילה שלהם, צילום: רויטרס אוהדי פרנקפורט. בגרמניה המועדונים בבעלות אוהדים. הם אמנם מנוהלים כעסק אבל המטרה שלהם, היא בסופו של דבר להיות גורם משמעותי בקהילה שלהם | צילום: רויטרס אוהדי פרנקפורט. בגרמניה המועדונים בבעלות אוהדים. הם אמנם מנוהלים כעסק אבל המטרה שלהם, היא בסופו של דבר להיות גורם משמעותי בקהילה שלהם, צילום: רויטרס

עניין מחירי הכרטיסים עדיין לא נפתר ולא יפתר גם בעונה הקרובה. ביום רביעי אמורה להתקיים ישיבת דירקטריון שתנסה למצוא נוסחה למחיר אחיד למשחקי חוץ. מחירי כרטיסים למחירי בית קשים יותר לשנות בגלל שנמכרו כבר מינויים.

לזכותה של המינהלת, הם כן מוכנים לדבר עם האוהדים. עם חלקם לפחות. את הקשר עם האוהדים הם עדיין לא למדו אבל נראה שהם מעוניינים ללמוד או להשקיע בזה כמו שהם השקיעו ביועציים משפטיים.

הדבר הראשון שהם היו צריכים לעשות זה לפנות לאוהדים ולדבר איתם - אבל זה קרה רק אחרי שהתחילו המחאות. "בכוונתנו להמשיך ולהתייעץ עם נציגות אוהדים במגוון נושאים הקיימים לנו על סדר היום כחלק ממגמה של שקיפות ושיתוף אוהדים" אומרים במנהלת. עם זאת, הצעת מחיר אחיד של 50 שקל (כולל עמלות) לכל האוהדים ולכל המשחקים נדחה על ידי המנהלת. על פי הערכות, במנהלת לא ישנו את ההחלטה המקורית שלהם של מחיר מקסימום של 90 שקל לכרטיסים (ללא עמלות) עבור אוהדי חוץ (אוהדי הקבוצה הביתית עדיין עשויים לשלם סכומים גבוהים בהרבה).

בצד האוהדים מציינים שהמנהלת הזמינה אוהדים לפגישות אבל לא היו שם נציגים של מספר קבוצות. האם יהיו נציגי אוהדים בשולחן קבלת ההחלטות? לא בקרוב. זה לא בא בחשבון עבור ראשי המינהלת - בעלי הקבוצות.

כל עניין מחיר הכרטיסים מגיע, בסופו של דבר, לשאלה הגדולה: "מה זה מועדון כדורגל?".

באנגליה, בעלי הקבוצות רוצים להרוויח משהו ובגדול. פרסום, לגיטימציה או אפילו כסף. כתוצאה מכך, מועדונים מתנהלים כתאגידים וחברות מסחריות כמעט לכל דבר. זה כולל גם "מיקסום רווחים" על חשבון האוהדים - שסובלים ממחירי הכרטיסים הגבוהים בעולם.

בגרמניה המועדונים בבעלות אוהדים. הם אמנם מנוהלים כעסק אבל המטרה שלהם, היא בסופו של דבר להיות גורם משמעותי בקהילה שלהם. המטרה, בגדול, היא לגרום לאוהדים להיות מאושרים. 

 בישראל? ובכן, חוסר שקיפות משווע מונע מאיתנו לדעת מה הבעלים רוצים. אנחנו יודעים שרבים מהם לא אוהדי הקבוצה ויודעים שאחדים אף מצליחים להרוויח מהקבוצה משהו - מעמד של פילנתרופ במקרה הטוב או שטח נדל"ן במקרה הפחות טוב. אנחנו יודעים שיש ניסיון למיקסום רווחים.

העניין הסוציאלי, חברתי של בעלי הכדורגל בישראל הרבה פחות משמעותי מאשר, בגרמניה למשל. בגרמניה המנהל של הקבוצה הבכירה ביותר (באיירן מינכן), קרל היינץ רומינגה, אומר: "אנחנו צריכים לדאוג לאחריות החברתית של מועדון הכדורגל. יש לנו כרטיסים יקרים אבל זה לתאי ה-VIP והלאונג'. בזכות אלו אנחנו יכולים להרשות לעצמנו למכור כרטיס ב-7.5 יורו למשחק – זול יותר מהקולנוע במינכן. אנחנו רוצים שגם מישהו עני, בלי עבודה, יוכל לבוא למשחק כדורגל. זו המחויבות שלנו. זה חלק מסיפור ההצלחה של הבונדסליגה. כל מועדון צריך לדאוג שלא לבקש יותר מדי כסף עבור הכרטיסים שלו ואז כשצופים במשחק בטלוויזיה רואים אווירה מצוינת, אוהדים שרים ורוקדים. אני חושב שרבים רואים בבונדסליגה ומתחברים אליה בגלל זה".

כריסטיאן זייפרט, מנכ"ל המינהלת הגרמנית (DFL) מוסיף: "תרבות האוהדים חשובה לנו מאוד. המועדונים מחויבים לכרטיסים זולים, כיוון שחשוב מאוד בגרמניה שאנשים שאין להם הרבה כסף יצליחו להגיע לאצטדיון. רוב היו"רים והמנכ"לים של הקבוצות היו אוהדים או שחקנים. הם אולי רואים שמבחינת הפרספקטיבה העסקית אפשר להעלות את מחירי הכרטיסים ולהרוויח עוד, אבל הם החליטו לקבל פחות כסף מהכרטיסים כדי לאפשר לאנשים שהמשפחות שלהם אוהדות את הקבוצות במשך דורות להגיע למגרשים. כל החברה צריכה להיות חלק מהכדורגל שלנו".

ברגע שאורן חסון, יורם באומן, יעקב שחר, אבי לוזון, אלי טביב או אחד ממנהלי הכדורגל יאמינו שכדורגל הוא עניין חברתי וקהילתי, אז אולי נראה כרטיסים זולים, יציעים מלאים וכדורגל שעושה טוב ולא רע.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות