אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כלכלת אירופה במשבר, אך מגזר מוצרי היוקרה דווקא צמח ב-28% צילום: בלומברג

כלכלת אירופה במשבר, אך מגזר מוצרי היוקרה דווקא צמח ב-28%

רמי מרטן ורולקס עושים קאמבק: בזמן שיותר מ-6 מיליון אירופים איבדו את עבודתם, מגזר מוצרי היוקרה דווקא קלט 110 אלף עובדים בשנים 2013-2010. בסין, לעומת זאת, מכירות מוצרי היוקרה דווקא ירדו בעקבות רפורמה ממשלתית שהגבילה מתנות כדי להילחם בשחיתות

09.12.2014, 22:02 | שירות כלכליסט

מגזר מוצרי היוקרה האירופי הצליח להתאושש מהמשבר שאליו נקלע ב־2009 ולחמוק מההאטה בכלכלת היבשת. מספר האנשים המועסקים בתעשיית הרכבים, היין ובגדי היוקרה עלה ב־11% בשנים 2010–2013, כפי שפורסם בעיתון "פיננשל טיימס".

קראו עוד בכלכליסט

על פי דו"ח חדש, שחיברה חברת הייעוץ פרונטיר אקונומיקס עבור איגוד תעשיות היצירה והתרבות האירופי, היקף המכירות של מגזר היוקרה גדל בשנים הללו בכ־28%, וזאת לאחר שב־2009 הענף נקלע למשבר והמכירות ירדו ביותר מ־4%. עוד עולה מנתוני הדו"ח כי מגזר זה מעסיק כעת כ־1.1 מיליון איש ברחבי אירופה, לאחר שהצטרפו אליו יותר מ־100 אלף איש בתקופה המדוברת. הנתונים הללו בולטים על רקע העובדה שבתקופה זו רמת האבטלה באיחוד דווקא עלתה ב־1.2% וכ־6 מיליון אירופים איבדו את עבודתם.

הדו"ח מתפרסם לצד נתונים מעודדים פחות בנוגע לשנה הנוכחית, המצביעים על ירידה במכירות מוצרי היוקרה בשווקים במזרח אסיה וברוסיה. על פי דו"ח של חברת הייעוץ ביין אנד קומפני, המכירות של מוצרי היוקרה בסין ירדו ב־2%, ואילו ברוסיה ב־18% בתשעת החודשים הראשונים של 2014. בתוך כך, גם בשוק היפני דווחה ירידה של 12% בביקוש למוצרים הללו.

הירידות בשוק הרוסי הן תוצאה של הנזק שגרמו לכלכלתה הסנקציות שהשית עליה המערב, וכן של החרם הנגדי שהטילה ממשלתה על תוצרת אירופית, שכולל גם את מוצרי היוקרה. חברת רולס רויס, למשל, דיווחה על ירידה של 8% ברווחיה כתוצאה מהמשבר ברוסיה.

קוניאק רמי מרטן קוניאק רמי מרטן קוניאק רמי מרטן

במקרה של סין, הסיבה לירידה בביקוש היא הרפורמות שביצעה ממשלתה בניסיון להילחם בשחיתות במדינה, מה שהביא לירידה בשימוש במוצרי יוקרה כמתנות. אחת הנפגעות מכך היתה חברת רמי קואנטרו הצרפתית שמייצרת את הקוניאק המפורסם, רמי מרטן. מכירותיה של החברה בשוק הסיני במחצית הראשונה של שנת 2014 היו נמוכות בכ־14.6% מהתקופה המקבילה אשתקד.

ואולם, יש מי שמסרב להתרגש מהשינויים בשוקי המזרח. "ראינו האטה בהכנסות מסין, אך האמת היא שזה דווקא הדבר הנכון שיקרה. חלק גדול מהרכישות היו לטובת מתנות של יינות ושעוני יוקרה", אמר לעיתון נשיא האיגוד מייקל וורד, שגם משמש כמנהל קמעונאית היוקרה הרודס. "כעת השוק נרגע וחזר לביקושים הרגילים", הוא מוסיף.

על פי התחזיות, היקף המכירות של מגזר מוצרי היוקרה האירופי צפוי להמשיך השנה את המגמה של 2013 ויצמח ב־2%.

תגיות