אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סודות היזמות: לספר את הסיפור צילום: שאטרסטוק

סודות היזמות: לספר את הסיפור

לא מספיק להשקיע משאבים בפיתוח המיזם שלכם, צריך לדעת גם איך לספר את הסיפור שלו; רויטל הנדלר, יזמת אינטרנט סדרתית, מגלה השבוע מרכיב סודי נוסף הדרוש להקמת עסק

01.01.2015, 12:43 | רויטל הנדלר

יש מיליון דרכים לספר את סיפור המיזם שלכם, ואתם צריכים להשקיע משאבים לא רק בפיתוח הרעיון אלא גם בדרך בה תספרו את הסיפור שלו. רבים לא מייחסים לכך את החשיבות הראויה ובעקבות כך עלולים להרוס את סיפור המיזם שלהם.

קראו עוד בכלכליסט

הנה 10 דרכים להרוס את הסיפור שלכם:

1. להתחיל לספר על המיזם (בלי הבעיה)

הפתרון שלכם בלי הבעיה, פשוט לא מוכר. נקודת הכאב היא זו שדרכה אנשים יכולים באופן אישי להתחבר לרעיון, אם לא תחברו אותם קודם לבעיה - הם לא ימצאו שום הגיון בפתרון.

2. לספר את הפתרון בסיסמאות כלליות

לדוגמא, להציג פתרון בתחום התזונה הבריאה בתיאור ״אנחנו ניצור סביבה משחקית חווייתית לכל המשפחה ללמוד על הרגלי תזונה נכונים״ - תהיו בטוחים שה״רעיון״ הזה הושמע לפחות מיליון פעם. איך אתם עושים את זה? מה אתם פיצחתם?

3. להתחיל לספר על המיזם כשאין באמת עוד פתרון

יש שלב שבו אתם יודעים שאתם רוצים להקים את העסק שלכם ואתם יודעים באיזה כיוון הבעיה וגם באיזה כיוון הרעיון, אבל תודו - אתם עדיין בשלב החיפוש אחר הפתרון האמיתי - במקרה כזה אל תתיימרו להציג מיזם, תוכלו לשתף אנשים בבעיה וברצון שלכם למצוא לה פתרון באמצעים מסוימים ואולי לחפש שותפים (ראה טור קודם) שיחשבו יחד איתכם על הפתרון.

4. במקום לספר סיפור אישי, לצטט ציטוטים ולדבר במספרים

הדרך הכי טובה להגיע ללב של מי שעומד מולכם היא לדבר ללב ולא לשכל. סיסמאות, ציטוטים, אנשים חשובים שאמרו דברים חכמים, מספרים, עובדות - הם הדרך לשכל. סיפור אישי שיכול לקרות גם למי שעומד מולכם - הוא הדרך להגיע ללב שלי - וללב של כל מי שעומד מולכם ויכול להקפיץ אתכם ואת המיזם שלכם קדימה. בסוף, הסיפור האישי שלכם ושל הדרך בה הגעתם למיזם שלכם - עובד הכי טוב ומחבר אליכם אנשים מהמקום הנכון.

צריך להשקיע משאבים לא רק בפיתוח הרעיון אלא גם בדרך בה מספרים את הסיפור שלו, צילום: שאטרסטוק צריך להשקיע משאבים לא רק בפיתוח הרעיון אלא גם בדרך בה מספרים את הסיפור שלו | צילום: שאטרסטוק צריך להשקיע משאבים לא רק בפיתוח הרעיון אלא גם בדרך בה מספרים את הסיפור שלו, צילום: שאטרסטוק

5. להאריך בדברים

סיפור טוב יש לו התחלה, אמצע וסוף, הוא מחבר לרגש ואפשר להזדהות איתו בקלות. במקרה של פיץ׳ (מצגת למכירת המיזם שלכם) - הוא צריך להיות גם ממש קצר. תעבדו על אופן סיפור הסיפור האישי שלכם בצורה חדה, מהירה ונוגעת - זה שווה את הזמן שתשקיעו בזה. אל תצפו מהאדם שעומד מולכם לעמוד שעות ולשמוע את הסיפור האישי קורע הלב שלכם, תצטרכו למצוא את הדרך להגיע ללב שלו בזמן קצר ובצורה שמעוררת גם את ההזדהות שלו.

6. לדבר מגבוה גבוה על הפוטנציאל הכלכלי

נכון שכדאי שבפיץ׳ שלכם תהיה התייחסות לפוטנציאל הכלכלי של המיזם, אבל, הוא צריך להגיע אחרי שששכנעתם שיש בעיה, שיש פתרון טוב וחד, שזה נוגע אל האדם שמולכם ושיש לכם את היכולת להרים את זה. כשאתם מספרים על הפוטנציאל הכלכלי אתם יכולים לציין את גודל השוק אבל זה לא מספיק. כדאי לציין, למשל, שיש 100 אלף חולים בשנה, שהיום הם מוציאים יותר ממיליון דולר בסה״כ על פתרונות אחרים, ובתכנית העסקית שלכם, בהשקעה של 100 אלף שקל בשיווק ופיתוח אתם יודעים להגיע לרווח תוך 11 חודשים. כלומר, להציג את ההסתכלות הכללית של גודל השוק אבל גם את ההתייחסות הפרטנית לעסק שלכם.

7. לחשוב שהעיצוב חשוב פחות מהתוכן

אם אתם מציגים את הפיץ׳ במצגת - התמונות חשובות מאוד, ובטח לא פחות מהמילים. הצגה של מצגת עם תמונות באיכות ירודה ובעיצוב עלוב, לא יכולה להעביר מסר חזק של חזון ומיזם שיכבוש את העולם. בדיוק כמו שאנחנו אוכלים גם עם העיניים, בעולם הפיצ׳ים אנחנו גם מכריעים דרך העיניים.

8. להשאיר הרבה מקום לשאלות

כשאתם מציגים מיזם אתם צריכים לחשוב בראש של משקיע או בעל עניין, אתם צריכים להיכנס לראש שלו, להבין את האינטרסים שלו, לשאול במקומו את השאלות ולענות עליהן בלי שתישאלו. אם אתם מציגים למישהו ומשהו בדרך לא נראה לו, הוא באותו רגע יפסיק להקשיב לכם ויהיה עסוק בדבר הזה שמציק לו. לכן, חשוב לבנות את הפיץ׳ כמו בניין מדורג, ולענות על כל השאלות בדרך - כדי לקבל הקשבה מלאה.

9. להתאמץ להיראות נורא בטוחים בעצמכם

כריזמה, הומור ודיבור הכי כנה בגובה העיניים פשוט עובדים - תנסו לא להישמע פומפוזים מדי, אל תנסו להיות מי שאתם לא, הכריזמה האישית שלכם, הצניעות והתשוקה יעברו הרבה יותר לעומק ובעוצמה.

10. להתאכזב ולהתעצבן מכל ״לא״

בגדול, אתם יוצאים למסע של ״לא, לא, לא, לא, לא, לא, לא, לא, כן״ - הדרך לתשובה החיובית רצופה דחיות - באחריות. אל תצפו להיות טובים מהפיץ׳ הראשון - כמו כל שחקן טוב שזקוק לחזרות ולבמאי, או שחקן כדורסל שזקוק להרבה אימונים עם מאמן טוב כדי להרקיע שחקים במשחק עצמו - גם אתם זקוקים להרבה חזרות ועדיף גם למנטור מקצועי שילווה אתכם בדרך להצלחת המיזם ולהצלחת הפיץ׳. אל תצפו להיות טובים מההתחלה, יהיה מעולה אם תתאמנו קודם על משקיעים פחות טובים ופחות נחשבים, ותתכוננו לדרך מלאת מהמורות והמשך שיפור מתמיד.

אז הסוד התשיעי ליזמות מוצלחת הוא: חדדו את השפיץ של הפיץ׳ שלכם ואל תזלזלו בו.

הכותבת היא יזמת אינטרנט סדרתית, מייסדת AllJobs וממקימי BreezoMeter ו-TechForGood.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות