אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אפקט צניחת המחירים עולה שלב: חברות סחר אוגרות נפט בים צילום: בלומברג

אפקט צניחת המחירים עולה שלב: חברות סחר אוגרות נפט בים

חברות הסחר הגלובליות ויטול וטרפיגורה וענקית הנפט של חכרו מכליות לתקופה של 12 חודשים כדי לאגור חביות עד להתייצבות המחירים; כ־50 אלף עובדי תעשיית הנפט במקסיקו בסכנת פיטורים

10.01.2015, 22:08 | שירות כלכליסט
ברקע צניחת מחירי הנפט העולמית החלו ענקיות נפט גלובליות לחכור מכליות כדי לאגור נפט בים עד להתייצבות המחירים, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס.

קראו עוד בכלכליסט

חברות הסחר בנפט ויטול וטרפיגורה, שניצבות במקום הראשון והשלישי בעולם בהתאמה, וענקית הנפט של (shell) הזמינו מכליות להחכרה לתקופה של 12 חודשים. לפי דיווחים, המכליות ישמשו לאגירה של עודפי נפט כל עוד המחירים צונחים. זאת בדומה לאסטרטגיה שננקטה בשנת 2009, שיאו של המשבר הגלובלי, אז נאגרו יותר מ־100 מיליון חביות נפט בים. באותה השנה עוררה התנהלות זו סערה תקשורתית בשל מה שהוגדר מלחמת מחירים בצל המשבר.

לפי דיווחים, של חכרה שתי מכליות, ואילו ויטול, שסחרה ב־2013 ב־276 מיליון טונות נפט, חכרה את מכלית הענק TI אושיאניה, מהגדולות בעולם, בעלת קיבולת של 3 מיליון חביות, כמו גם מכלית עם קיבולת של 2 מיליון חביות. טרפיגורה חכרה מכלית אחת לפחות.

 , צילום: shutterstock צילום: shutterstock  , צילום: shutterstock

המהלכים הללו ננקטים ברקע מצב המוגדר קונטנגו, שבו מחירה של סחורה באספקה מיידית נמוך בהרבה ממחירה בחוזים עתידיים. מצב זה קרה לראשונה ב־2009, כאשר מחירי הנפט לאספקה מיידית בפברואר 2009 היו כ־20 דולר לחבית, לעומת 41.1 דולר לחבית בחוזי האספקה של חודש אפריל. "ב־2009 מחירי ההובלה היו נמוכים מאוד, ולבעלי המכליות השתלם יותר להחכיר את הספינות מאשר להשתמש בהן להובלה", כך לפי דבריו כריסטיאן ולדרגרייב, שבבעלותו מכלית הנפט טיקיי, בשיחה עם סוכנות רויטרס. חברות המסחר שילמו מחיר אטרקטיבי במיוחד עבור המכליות: פחות מ־40 אלף דולר ליום לעומת 97 אלף דולר ליום בתקופות שיא. זאת בשל הסכמתן לחכור מכליות ישנות ופחות חסכוניות בדלק. כ־20 מיליון חביות יאוחסנו בים לפי שעה.

פיטורים המוניים בענף

צניחת המחירים מוסיפה לגבות את משרותיהם של רבבות עובדים בחברות בתעשיית הנפט העולמית. רויאל דאץ' של דיווחה כי תפטר כ־200 עובדים, כ־10% מכוח העבודה, באתר פצלי שמן באלברטה, קנדה. בדנמרק דווח בסוף השבוע על פיטורי 17 עובדים במספנת אורסקוב, המעסיקה כ־200 עובדים. עיקר פעילותה הוא מתן שירותים לחברות נפט העוסקות בקידוחים ימיים.

קידוח ימי של שברון, צילום: בלומברג קידוח ימי של שברון | צילום: בלומברג קידוח ימי של שברון, צילום: בלומברג

ואולם, הפיטורים המסיביים ביותר דווחו במקסיקו, שם יאבדו את משרותיהם כ־10,000 עובדים בחברות שירותי נפט. זאת לאחר שחברת הנפט הממשלתית פטרוליוס מקסיקנוס (פמקס), היצרנית התשיעית בגודלה בעולם, ביטלה חוזים ברקע צניחת המחירים. רוב החברות ממוקמות בסיודאד דל כרמן שבמפרץ מקסיקו ולפי הערכות משרד הכלכלה, מספר המפוטרים עלול להגיע ל־50 אלף. "העיר שרויה בהלם", אמר סטיוארט היל, מנכ"ל חברת הנפט אקספרטו, בשיחה עם בלומברג. "נמסר לנו כי הסיבה לפיטורים היא צמצום התקציב של פמקס".

חשש מביזה: ונצואלה הציבה חיילים במרכולים

המחסור במוצרי יסוד הביא להסתערות המונים על המדפים המתרוקנים ברחבי קראקס, בירת ונצואלה, והממשלה נאלצה לפרוס כוחות צבא במרכולים בסוף השבוע מחשש להתפרעויות וביזה.

תורים ארוכים השתרכו מחוץ לחנויות בכל שעות היום והלילה, בזמן שהתושבים תרים נואשות אחר מוצרים כמו אבקת כביסה, סבון כלים, חיתולים ועופות. "חיפשתי נוזל כביסה בשש חנויות היום", סיפרה לבלומברג ליזבת' אלסה. "אנחנו מסתובבים בבגדים מלוכלכים". מקומי אחר סיפר כי אינו מצליח להשיג חיתולים כבר 15 יום.

נשיא ונצואלה, מאדורו, צילום: איי אף פי נשיא ונצואלה, מאדורו | צילום: איי אף פי נשיא ונצואלה, מאדורו, צילום: איי אף פי

פיחות חד במטבע המקומי שהואץ בשל קריסת מחירי הנפט  -שעל היצוא שלו נסמכים 95% מכלכלת ונצואלה - הוביל למחסור במוצרי יבוא, מנייר טואלט ועד למצברי מכוניות, והקפיץ את האינפלציה ל־64% בנובמבר. הנשיא ניקולס מאדורו התחייב לנקוט צעדי חירום, כולל רפורמה במערכת הסחר במטבע חוץ. שער החליפין הרשמי נקבע על 6.3 בוליבר לדולר, ואילו השער בשוק השחור כבר זינק ל־187 בוליבר.

בשבוע שעבר ביקר מאדורו בסין וקיבל מהממשל סיוע חירום של 18 מיליארד יורו. ביום שישי ערך הנשיא ביקור בזק גם באיראן לדיון במשבר הנפט.

תגיות