אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בנק ישראל: התשתית התחבורתית בישראל נמוכה מרוב המדינות המפותחות צילום: מיכאל קרמר

בנק ישראל: התשתית התחבורתית בישראל נמוכה מרוב המדינות המפותחות

עפ"י הדו"ח, שיפור בתשתיות יגביר את ההתאמה בין עובדים לחברות השונות במשק, ויתמוך באותם אלה שמעוניינים להצטרף לשוק העבודה, אך אין להם רכב פרטי

18.03.2015, 12:33 | אמנון אטד

בחלק מתחומי ההשקעות בתשתית, ובמיוחד בתחום התחבורה הציבורית בערים הגדולות, רמת התשתיות בישראל עדיין נמוכה מהרמה במרבית המדינות המפותחות. כך מתברר מפרק מיוחד בדו"ח השנתי של בנק ישראל, שהבנק מפרסם היום. את הדו"ח השנתי המלא צפוי בנק ישראל לפרסם לקראת סוף החודש.

קראו עוד בכלכליסט

לדברי מחברי הדו"ח, מחקרים שנערכו בנושא זה בישראל ובעולם מצביעים על כך ששיפור ברמת התשתיות עשוי לתרום לתהליך התכנסותו של המשק הישראלי לרמת החיים במדינות אלה.

הערכה זו נכונה במיוחד לגבי התחבורה הציבורית, כי שיפור בתשתיות בתחום זה יתרום גם לצמיחה וגם לרמת החיים: מצד אחד הוא ישפר את ההתאמה בין עובדים לבין החברות השונות במשק, ומצד שני הוא יתמוך באותן קבוצות באוכלוסייה שמעוניינת להצטרף לשוק העבודה, אולם אינן יכולות לרכוש רכב פרטי.

כביש 1 (ארכיון), צילום: עמית שאבי כביש 1 (ארכיון) | צילום: עמית שאבי כביש 1 (ארכיון), צילום: עמית שאבי

עוד הם מציינים כי תחבורה ציבורית נרחבת ויעילה בערים הגדולות תאפשר לקבץ אזורי תעסוקה ולהגדיל את צפיפות האוכלוסייה, גורמים שיש להם יתרונות כלכליים משמעותיים.

דו"ח בנק ישראל מצטט נייר מדיניות של קרן המטבע הבין-לאומית, שקובע כי עלייה של כ- 1% תוצר בהשקעה בפרויקטים של תשתיות, אם בוחרים אותם בקפידה ומבצעים אותם ביעילות, צפויה להגדיל את רמת התוצר במשק ב- 0.4% בטווח המיידי, וב- 1.5% ארבע שנים לאחר מכן. נייר העבודה של קרן המטבע מדגיש גם את העובדה שהשקעה בתשתיות תורמת לצמיחה הכלכלית תרומה חשובה בתקופות של שפל כלכלי.

כלכלני בנק ישראל מציינים בהמשך הדו"ח כי על פי השוואה בין-לאומית, הנסועה ברכבות בישראל נמוכה יחסית לנסועה בכבישים, שממשיכה לגדול במהירות. לדבריהם, אם לא יטפלו בנחיתותן של המערכות להסעת המונים, הדבר יהפוך במרוצת השנים למגבלה קשה במיוחד, שכן האוכלוסייה בישראל - בפרט במרכז הארץ - גדלה בקצב מהיר יחסית לאוכלוסייה במדינות ה- OECD. ממצאים אלה, הם כותבים בדו"ח, מעידים כי יש לפעול ביתר שאת לשיפור התחבורה הציבורית בישראל, אולם למרות זאת היקף ההשקעה בתחום הרכבות העירוניות והבין-עירוניות בישראל נמוך בהשוואה בין-לאומית, בשעה שהיקף ההשקעה בכבישים גבוה.

תגיות