אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האיחוד האירופי התריע בנובמבר: הפיקוח על חברות תעופה בגרמניה - רופף

האיחוד האירופי התריע בנובמבר: הפיקוח על חברות תעופה בגרמניה - רופף

"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי גורמים רשמיים באיחוד התריעו שרגולטור התעופה בגרמניה סובל ממחסור כרוני בכוח אדם

04.04.2015, 17:48 | שירות כלכליסט

שנים לפני שטייס המשנה בטיסה 9525 של ג'רמן-ווינגס ריסק בכוונה תחילה את המטוס בהרי האלפים, הביעו גורמים באיחוד האירופי דאגה מהפיקוח הרופף על הבטיחות בחברות התעופה בגרמניה. בנובמבר 2014 הודיע האיחוד באופן רשמי לברלין כי יש לפתור את הבעיות הללו. כך מדווח "וול סטריט ג'ורנל".

קראו עוד בכלכליסט

גורמים רשמיים באיחוד אמרו כי רגולטור התעופה בגרמניה סובל ממחסור כרוני בכוח אדם, מה שעלול לפגוע ביכולתו לבצע בדיקות למטוסים ולנוסעים, ובכלל זה הערכות רפואיות, אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" שני אנשים המקורבים לעניין.

ב-24 במרץ, אנדראס לוביץ, טייס המשנה בטיסה מספר 9525, ריסק לתוך האלפים הצרפתיים מטוס איירבוס A320 וגרם למותם של עוד 149 אנשים. בתיקיו הרפואיים של לוביץ צוינה היסטוריה של דיכאון.

טרם נקבע אם ועד כמה הכשלים שזוהו בבפיקוח על הבטיחות בתעופה בגרמניה הם חלק מאסון זה. מִנהָל תאונות האוויר הצרפתי, ה-BEA, המוביל את חקירת ההתרסקות, הודיע כי יבחן את כשלי המערכת. שר התחבורה אלכסנדר דוברינט מינה צוות משימה שמטרתו לבחון סוגיות דומות שעלו כתוצאה מהתרסקות המטוס. הצוות לא קשור לממצאי האיחוד, ואולם ייתכן כי יגע בכמה מאותם סוגיות.

משרד התעופה הפדרלי של גרמניה, ה-LBA, הגיב בנובמבר על הנזיפה של האיחוד האירופי. כעת, גורמים רשמיים באיחוד בוחנים "תוכנית פעולה לתיקון הממצאים".

אנדראס לוביץ אנדראס לוביץ אנדראס לוביץ

אמנם נזיפות כאלה אינן יוצאות דופן - בכל אחת מ-28 המדינות באיחוד האירופי נמצאו ליקויים כאלה או אחרים; ואולם התמקדותו ארוכת השנים של האיחוד האירופי בבטיחות התעופה גרמניה, אחת מהכלכלות העשירות ביבשת, היא יוצאת דופן.

גורם רפואי אמר כי ה-LBA לא מתערב במבדקים של טייסים אלא במקרים של קרקוע איש צוות ובקשה להשבתו לתפקיד. ייתכן שה-LBA היה מודע למצבו של לוביץ, משום שב-2009 נעדר לזמן מה מתוכנית ההכשרה בשל גורמים פסיכולוגיים.

כבר בעת הכשרתו בבית הספר לטיסה של לופטהנזה, הודיע לוביץ כי הוא נאלץ לצאת לחופשה בשל "אירוע של דיכאון חמור". כך אמרה ביום חמישי חברת התעופה.

הביקורת על כשלי התעופה בגרמניה מצד האיחוד נמשכת ארבע שנים לפחות. ב-2011 גורמים רשמיים בסוכנות לבטיחות בתעופה של האיחוד האירופי (EASA) התריעו כי גרמניה, איטליה, יוון וכמה מדינות אחרות אינן עומדות בדרישות.

בצעד חריג, הוסיפה הנציבות האירופית  ב-2011 את גרמניה לרשימה הרבעונית שלה של התרעות בטיחות, המוכר כרשימה השחורה של חברות התעופה. על פי הנזיפה, ה-LBA סובל מ"מספר בלתי מספק של אנשי צוות מיומנים", ועובדה זו עלולה לפגוע ביכולתו של המשרד ל"הבטיח פיקוח עקבי". לאחר שגרמניה הבטיחה לטפל בכך, היא הוסרה מהרשימה השחורה בסוף 2011. המשרד הגדיל את מכסת אנשי הצוות במעט, אך ביקורות מצד האיחוד המשיכו לגלות כשלים נוספים, כך על פי גורם עם ידע לגבי הממצאים.

לוביץ הצטרף לג'רמן ווינגס – חטיבת הטיסות הזולות של לופטהנזה – בספטמבר 2013. טרם הצטרפותו לחברה, היה עליו לעבור מבדקים פסיכולוגיים שבהם מעורבים גם גורמים ממרכז התעופה והחלל הממשלתי של גרמניה. המבדקים אינם מנדטוריים על פי החוק, אך הם הליך שגרתי בלופטהנזה. כך על פי חברת התעופה ומשרד בתחבורה.

רישיונו של לוביץ, שבעצמו ציין כי יש לו בעיה רפואית מיוחדת, חייב את הרופא העורך מבדקי כושר-טיסה שנתיים לעקוב אחר מצבו מול הטיס עצמו ומול המרכז הרפואי המחזיק בתיקיו הרפואיים של לוביץ. אולם ה-LBA לא שומר את התיקים הרפואיים של אנשי צוות ואף אין למשרד גישה ישירה ושגרתית לתיקים אלו, אלא אם כן טיס שקורקע מבקש את השבתו לעבודה.

תגיות