אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות ההגבלים בודקת אם יבואני רכב סיכלו יבוא מקביל צילום: עומר מסינגר

בלעדי לכלכליסט

רשות ההגבלים בודקת אם יבואני רכב סיכלו יבוא מקביל

הממונה על הגבלים עסקיים בודק אם יבואני הרכב הוותיקים פגעו בפעילות היבואנים הקטנים מחשש שייאלצו לספק להם אחריות ושירות

06.05.2015, 07:19 | תומר הדר

הממונה על הגבלים עסקיים פרופ' דיויד גילה החל לפני כמה שבועות בבדיקה מול איגוד יבואני הרכב הישראלי בעקבות חשד כי היבואנים הוותיקים הפריעו ליבוא מקביל באמצעות יבואנים קטנים יותר, לפי הערכות.

קראו עוד בכלכליסט

גופים אלה מייבאים מכוניות חדשות באמצעות רכישתן מסוכני היצרן ולא מיצרן הרכב ישירות.

עיקר היבוא המקביל לישראל הוא של דגמים שאינם מתחרים באלה שמייבאים יבואני הרכב הוותיקים.

 , צילום: יצרן צילום: יצרן  , צילום: יצרן

אחד הסעיפים העיקריים שהיבואנים המקבילים מלינים עליהם הוא נושא האחריות לרכבים. על פי נוסח חוק רישוי רכב, שהדיונים בו צפויים להתחדש במהלך החודשים הקרובים, יבואני הרכב הוותיקים יחויבו להעניק אחריות ושירות גם לרכבים שלא ייבאו. זאת משום שלקוחות שרוכשים רכב מיבואן, שלא דרך היצרן ישירות, נתקלו לא פעם בבעיה כאשר נדרשו לאחריות ושירות ולכן פנו למייבאים הרשמיים.

בישראל פועלים כיום שני גופים העוסקים ביבוא מקביל של מכוניות: חברת הליסינג אלבר, המייבאת ארצה את מכוניות טויוטה והונדה, וחברת איילון מוטורס, המייבאת את מכוניות פורד וקרייזלר.

איילון מוטורס מייבאת לישראל מכוניות זה שנתיים ואלבר מייבאת כבר כשנה, אך בפועל מכירות היבוא המקביל הסתכמו עד כה במאות בודדות בשנה.

לדוגמה, אלבר החלה לפני שבועות ספורים ביבוא מכונית המנהלים הגדולה טויוטה אוולון, שאינה מיובאת בידי יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה הוותיקה, בכ־260 אלף שקל.

ממשרד הממונה על הגבלים עסקיים נמסר: "הרשות אינה מתייחסת לבדיקות לפני סיומן. הבדיקה המדוברת מצויה בשלביה הראשונים וטרם התקבלה החלטה בנוגע להמשך הטיפול".

מאיגוד יבואני הרכב נמסר: "איגוד יבואני הרכב פעל ופועל בליווי משפטי שוטף ועל פי הדין והשיב לפניית רשות ההגבלים העסקיים כנדרש".

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
מגיב 2 - כטוקבקיסט בשכר או נציג היבואנים הרישמיים אתה עושה עבודה לא רעה
תמשיך לזרוע פחד, הרכבים חדשים לחלוטין, ברוב המקרים מדובר באותם החלקים למעט פנסים שמוחלפים גם ככה בארץ, ולצורך העניין סוחר אחד בינוני של טויוטה בארצות הברית, מוכר פי 10 רכבים מהיבואן בארץ, שבקנה מידה עולמי, הוא פשוט עוד סוחר קטן. (זה שבישראל יש מונופול ויש רק סוחר אחד רישמי לטויוטה שבמקרה קוראים לו יבואן, לא עושה אותו יותר חשוב או גדול)
משה , תל אביב  |  12.05.15
2.
למגיב 1:
אז זהוא שלא כ"כ "אחריות בין-לאומית". יצרני רכב כבר אמרו שלא יכבדו אחריות לייבוא מקביל, בעיקר לדגמים שלא יועדו להיות משווקים בישראל לפי החלטת היצרן. למי שלא יודע - הייבוא המקביל הוא למעשה ייבוא "יד שניה". אלבר קונה רכבים מסוכנים וסוחרי רכב בארה"ב ומביאה אותם ארצה. רכבים שמיועדים לשוק האמריקאי. רכבים שאין ליבואנים הישראליים ידע מקצועי מסודר איך לטפל בהם. אין להם גם ייבוא חלפים מסודר, כיוון שהיבואן הישראלי לא יודע איזה חלפים לייבא וכמה, כי הוא לא יודע נתוני מסירת רכבים. ועוד לא נגענו במקרים של ריקול - כי לא היצרן ולא היבואן הרשמי יכולים לעקוב אחרי הרכבים מייבוא מקביל. והיצרנים לא מוכנים להתעסק עם זה.
פנדה , מרכז  |  06.05.15
1.
אחריות בינלאומית
אני בזמנו יבאתי במוו מבלגיה והיה לי בעיה עם האוטו היבואן בארץ סרב לתקן הוצאתי מכתב לבמוו מינכן והם פיצו אותי על ההוצאה של תיקון האוטו במוסך כנגד חשבונית שהעברתי להם הם מאד כעסו ל היבואן בארץ מסתבר שיש אחריות בינלאומית על מכוניות ואם היבואנים בארץ מסרבים לטפל במכוניות יש לחייב את החברות הבינלאומיות לשפות את הקונים בארץ הדבר יגרום לאי נעימות רבה ליבואנים כי זה מוציא שם רע למותג שזה בניגוד למדיניות של יצרני הרכב הבינלאומיות שעומדות מאחורי המכונית שהם מייצרים
צביקה , פתח תקווה  |  06.05.15