אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אובר בדרך לנשל את שיאומי: צפויה להפוך לסטארט-אפ הפרטי הגדול בעולם

אובר בדרך לנשל את שיאומי: צפויה להפוך לסטארט-אפ הפרטי הגדול בעולם

אפליקציית המוניות וההסעות החלה במו"מ לגיוס 2-1.5 מיליארד דולר, והדבר צפוי להגדיל את שווי השוק שלה ל-50 מיליארד דולר; מאז 2009 גייסה החברה קרוב ל-6 מיליארד דולר

09.05.2015, 11:00 | בלומברג
אובר בדרך לעוד גיוס ענק: אפליקציית המוניות וההסעות הפופולרית אובר החלה במגעים מוקדמים עם קרנות הון סיכון ומשקיעים ומקווה לגייס בין 1.5 ל-2 מיליארד דולר באופן שיגדיל את שווי השוק שלה ל-50 מיליארד דולר. כך דיווחו הבוקר (שבת) מספר גופי תקשורת על בסיס מקורות בתוך החברה. הדבר יהפוך את אובר לחברת הסטארט-אפ הפרטית היקרה ביותר בעולם - תואר שכעת נמצא בידי שיאומי הסינית.

קראו עוד בכלכליסט

החברה גייסה מאז 2009 קרוב ל-6 מיליארד דולר. את סכום העתק הזה החברה מינפה לקמפיין התרחבות בינלאומי אגרסיבי במיוחד, ששם אותה בתחרות ישירה מול אפליקציות מוניות אחרות כגון גט ו-Lyft, וכן מול חברות מוניות מקומיות. ההתנהלות האגרסיבית שלה הכניסה את החברה גם לקשיים רגולטוריים בעשרות מדינות וערים מסביב לעולם, מה שהוביל את אובר בין השאר לשקול מודלים כלכליים אחרים, כגון כניסה לתחום משלוחי המזון.

למרות הקשיים הרבים של אובר, היא כבר פעילה ב-250 אתרים מסביב לעולם. במידה שהגיוס ייצא לפועל השווי שלה צפוי לצמוח ב-180%. החברה גם הבטיחה כי ב-2015 שיעור ההכנסות שלה צפוי לקפוץ מ-400 מיליון דולר ל-2 מיליארד דולר. בדרך זו החברה מצליחה למשוך משקיעים חדשים למרות שהיא עדיין לא רווחית, גם אחרי השקעות של מיליארדי דולרים.

בסבב גיוס האחרון של אובר, שהושלם לפני פחות משלושה חודשים, החברה הוערכה ב-40 מיליארד דולר – מה שמיקם אותה כחברת הסטארט-אפ השניה בשוויה בעולם אחרי שיאומי. המשקיעים הגדולים בחברה כוללים את ענקית האינטרנט הסינית ביידו, בנק גולדמן זאקס, זרוע ההשקעות של ממשלת קטאר, קרן ההון סיכון של גוגל, קרן ההון סיכון קליינר פרקינס, ועוד.

ההערכות בתעשייה הן שאובר לא שרפה את כל כספי הגיוס הקודמים שלה, אלא שהוא יאפשר לחברה להשלים את הרכישה של שירות הניווט Here מידי נוקיה. אתמול פורסמו דיווחים נפרדים לפיהם אובר הגישה הצעת רכישה לנוקיה על שירות המפות הפופולרי בגובה של 3 מיליארד דולר.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
מישהוא מוכן להסביר לי ?
איך חברה מפסידה ולא היתה ריווחית מעולם, שווה 50 מיליארד דולר ? חברה שהושקעו בה מיליארדי דולרים עדיין מפסידה, כלומר לא רק שהיא לא מכסה את ההוצאות היא כאילו במינוס של מיליארדים. באיזה עולם כל המשקיעים האלו חיים ? מישהוא מוכן להסביר את ההגיון הכלכלי כאן ?
לא מבין  |  10.05.15
3.
תיקון קטן: גיוס כסף מעלה את שווי החברה רק בסכום שגויס.
הסבר: יש לי חברה ששווה לדעתי 80 מיליון דולר (על כלל נכסיה, כולל כסף בבנק). יש לי משקיע שמסכים ששווי החברה כרגע הוא 80 מיליון דולר. אם הוא מוכן להשקיע 40 מיליון דולר, אז 40 מיליון דולר נכנסים לקופת החברה תמורת 33% ממניות החברה, שהרי לאחר הזרמת הכסף החברה שווה 120 מיליון דולר. בנוסף, חברה שממשיכה לצמוח, שווי השוק שלה גדל גם אם לא גייסה. הדבר היחיד שמשתנה הוא שגיוס הכסף מעניק חותמת של המשקיעים החדשים של שווי שוק מעודכן לחברה. אובר, למשל, כרגע מגייסת לפי שווי שוק הקרוב ל-50 מיליארד, תחת הערכת החברה שהחברה צמחה בכ-10% מאז הגיוס הקודם. הסיבה לבלבול היא שחברות מגייסות בדרך כלל על בסיס שווי החברה לאחר השקעה (post-money valution). כך או כך מדובר בעיקר בשווי שוק על הנייר (אם כי אי-הרווחיות של החברה פחות רלוונטית - חברות הזנק אגרסיביות אינן רווחיות בשנים הראשונות ויותר מכך), והמכפילים לפיהם אובר מגייסת מאוד גבוהים, במידה ניכרת מכמעט כל חברה אחרת.
עוקב , עמק הסיליקון  |  10.05.15
1.
חברה נוראית
מראה שהחברה העולמית יותר ויותר מתמקדת במחיר, ולא בשירות שמקבלים. זה לא משנה שהם טוענים שהם עושים בדיקות רקע לנהגים והעסיקו בהודו אנס מורשע (שבאופן לא מפתיע... אנס שוב). זה לא משנה שהם משלמים לנהגים רבים בארה"ב שכר רעב ויוצא שאחרי דלק והוצאות הם מקבלים פחות ממינימום. זה לא משנה שהם גבו פי 10 (!!) מנוסעים בזמן אסונות טבע, ואחרי שהממשלה "ירדה" עליהם הם הסכימו לקחת "רק" פי 2.7 בעת אסונות טבע. זה לא משנה שהנהגים הם "כל אחד מהרחוב", לא בודקים את העבר התעבורתי שלו ואם הוא עבריין מורשע. זה לא משנה שלאחרונה התפרסם היחס המזעזע של הנהגים שלהם לעיוורים עם כלבי נחייה, במקרה "הטוב" הם מכניסים את הכלבים לבגאז', במקרה הרע הנהגים רואים שמדובר בעיוור עם כלב, ופשוט משאירים אותו שם (לא לפני שאובר גובה מהעיוור דמי ביטול על כך שהזמין נסיעה וביטל) פשוט כלום לא משנה. העיקר שזול ביום יום וזהו. החברה המערבית הפכה ליותר ויותר בזויה.
יוסי  |  09.05.15