אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ויקטורי לוטשת עיניים למגה ולניו־פארם צילום: צפריר אביוב, תומריקו

ויקטורי לוטשת עיניים למגה ולניו־פארם

רשת המזון פרסמה תשקיף מדף לקראת התרחבות פעילותה הקמעונאית. לכלכליסט נודע כי היא נערכת לגיוס של 50–60 מיליון שקל לצד 28 מיליון שקל שזמינים בקופה. על הכוונת של הבעלים אייל רביד: רשת ניו־פארם או חלק מסניפי מגה

10.05.2015, 08:16 | נורית קדוש

רשת המזון ויקטורי נערכת למהלך התרחבות באמצעות רכישת פעילות קמעונאית בתחום המזון או הפארם. לצורך כך פרסמה החברה תשקיף מדף לקראת גיוס 50–60 מיליון שקל. בתקופה האחרונה ניהל אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי הרשת, מגעים הן עם מנכ"ל אלון רבוע כחול אביגדור קפלן בנוגע לרכישת מגה והן עם בעלי קבוצת המשביר רמי שביט בנוגע לרכישת רשת ניו־פארם. במצגות שערך רביד לגורמים בשוק ההון בשבועות האחרונים נמסר כי החברה מעוניינת להכפיל את פעילותה באמצעות רכישת פעילות קיימת בשוק המזון ובתחומים סמוכים דוגמת הפארם.

קראו עוד בכלכליסט

כבר לפני כמה שנים העריך רביד כי עודף שטחי המסחר והגברת התחרות בענף יובילו לקריסת אחד הגורמים בו וייצרו עבורו הזדמנות לצמיחה. על רקע זה הוקפאו תוכניות לפתיחת סניפים מתחילת 2012 למשך שנה וחצי, והדבר הוביל לסטגנציה בתוצאות הרשת. ההבנה כי הזדמנות למיזוג בענף תופיע עוד זמן רב הובילה לפתיחת חנויות בקצב מואץ ב־2014, אולם החברה המשיכה לחפש אחר הזדמנויות שונות. ניתן להעריך כי כעת חושב רביד שבשלה השעה להוביל רכישת פעילות מתחרה או משלימה. בקופת ויקטורי 27.9 מיליון שקל, וישנן הערכות כי גיוס ההון הנוסף יאפשר לה לבצע את אחת העסקאות האמורות בחודשיים הקרובים.

להערכת גורמים בענף, רכישת מגה בשלמותה לא תצא לפועל נוכח חוב הרשת לבנקים, המוערך ב־600 מיליון שקל. יחד עם זאת, ההחמרה במצבה והתזרים השלילי שהרשת מתמודדת עמו יקשו על אלון רבוע כחול להמשיך להתעקש על מכירת הפעילות בשלמותה, והדבר יוביל להזדמנות לרכישת חלק מהסניפים. במסגרת קביעת אזורי התחרות הגיאוגרפית בחוק המזון הוחלט כי ויקטורי, שלה 29 סניפים ברחבי הארץ, תידרש לאישור רשות ההגבלים לפתיחת סניפים חדשים רק באזור גן יבנה וקריית גת, כך שלא צפויה להיות לרביד בעיה לרכוש את מרבית סניפי הדיסקאונט You וחלק מהסניפים העירוניים של מגה בעיר. זאת בניגוד לרשתות מתחרות דוגמת רמי לוי ויינות ביתן, שלהן נקבעו יותר מגבלות.

אייל רביד, צילום: אוראל כהן אייל רביד | צילום: אוראל כהן אייל רביד, צילום: אוראל כהן

לצד ההתעניינות בסניפי מגה לוטש רביד עיניים זה זמן רב לרשת הדראגסטור ניו־פארם שבשליטת המשביר אחזקות. כבר לפני כחצי שנה הוא קיים פגישות בנושא עם בעל השליטה במשביר רמי שביט ועם הבנקים המממנים של ניו־פארם. מאז חתם שביט על מזכר הבנות למכירת הרשת ליאיר פיליפ בתמורה ל־165 מיליון שקל, אבל אחרי כמה ארכות שניתנו לפיליפ להשלמת העסקה החליט דירקטוריון המשביר שלא לתת ארכה נוספת, והעסקה בוטלה. ההערכות הן כי מאז ביטול העסקה עם פיליפ חודשו המגעים בין שביט לרביד, הרואה בפעילות ניו־פארם כזו שיכולה לשפר את רווחיותה, זאת על רקע הסינרגיה שניתן לייצר בין העסקים וההזדמנות לייצר תחרות לסופר־פארם באמצעות היבוא המקביל שמוביל רביד בשוק המזון. בשבוע שעבר אמר שביט ל"כלכליסט" כי "מכירת ניו־פארם נעצרה" וכי בקרוב יפעל גם למכירתה, שתאפשר לקבוצה עצמאות כלכלית.

את 2014 חתמה רשת ויקטורי, שבשליטת משפחת רביד (74.6%), בעלייה חדה של 21.5% בהכנסות ל־897 מיליון שקל. זאת בין היתר באמצעות פתיחת חמישה סניפים ושמירה על היקף המכירות בסניפים הוותיקים בתקופה שבה חווה השוק ירידה במכירות. הרחבת היבוא המקביל כמו גם שיפור תנאי הסחר עם הספקים הובילו ל־22.1% עלייה ברווח הגולמי ל־205 מיליון שקל. שיעור הרווח הגולמי עלה ל־22.9% לעומת 22.8% ב־2013. למרות עלייה של 22.9% בהוצאות המכירה, השיווק, ההנהלה וההוצאות הכלליות בעקבות פתיחת הסניפים רשמה הרשת שיפור ברווח התפעולי, שעלה ב־17.4% ל־28.2 מיליון שקל. שיעור הרווח התפעולי נותר דומה לאשתקד — 3.2%. את השנה חתמה הרשת ברווח נקי של 21.6 מיליון שקל, עלייה של 18.4% בהשוואה ל־2013. החברה, שהונפקה לפני ארבע שנים, נסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב לפי שווי של 327 מיליון שקל. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

13 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

12.
סליחה אבל נראה לי כמו מינוף שיווקי לגיוס משקיעים.
סניפי YOU לא מצליחים לרוב לא בגלל YOU אלא בגלל מיקום בעייתי ו / או קירבה למתחרים. איך ויקטורי ישנו את הנצב ההתחלתי הבעייתי? לגבי ניו-פארם כל הסיפור כאן מצוץ מהאצבע. ניו-פארם ריווחית ויהיו עליה הרבה קונים פוטנציאליים.
הגלשנית  |  11.05.15
11.
איך מסתדר שרביד רוצה לקנות את אחת הרשתות הגדולות עם
להבדיל מעסקים גדולים, בעל עסק בינוני או קטן נמצא בנקודות מכירה, עובר בכל סניף, מגיע לעובדים, לסדרנים, לקצבים, ועד לקופאיות. "כשאתה עם 180 סניפים לאן תלך?", שואל רביד. "בעל עסק בינוני או קטן שמנהל את העסק של עצמו, הוא מנהל אותו בפועל. בעסקים גדולים, המנהל מנהל אותם מלמעלה ולא מלמטה" מפה - http://www.calcalist.co.il/money/articles/0,7340,L-3658944,00.html
אמיר  |  11.05.15
לכל התגובות