אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קוק נגד גוגל ופייסבוק: "חברות מוכרות אתכם למפרסמים"

קוק נגד גוגל ופייסבוק: "חברות מוכרות אתכם למפרסמים"

מנכ"ל אפל יצא במתקפה חריפה על ענקיות אינטרנט שהמודל העסקי שלהן מתבסס על איסוף מידע פרטי ממשתמשים והמרתו לחבילות פרסום. "הן מפתות לקוחות וזוללות כל מה שהן יכולות ללמוד עליכם", אמר

03.06.2015, 12:22 | עומר כביר
מנכ"ל אפל טים קוק יוצא במתקפה חריפה נגד חברות טכנולוגיה שמוכרות מידע שאספו על משתמשיהן. “כמה מהחברות הגדולות בעמק הסיליקון מוכרות אתכם", אמר במהלך סעודת חגיגית של Electronic Privacy Information Center, בה קיבל פרס מארגון.

קראו עוד בכלכליסט

קוק מעולם לא הסתיר את סלידתו מהמודל העסקי של חברות כמו גוגל ופייסבוק, שמתבסס על מתן שירותים בחינם, איסוף מידע רב ככל האפשר על משתמשיהן ואז ניצולו לצורך הצגה של פרסומות מותאמות אישית. אפל, עם כל הביקורת החריפה שניתן להעביר עליה, עושה את הכנסותיה ממכירת מוצרים ושירותים בתשלום למשתמשיה ולכן לא צריכה למכור את המידע שהיא מחזיקה עליה למפרסמים.

מנכ"ל אפל טים קוק, צילום: איי פי מנכ"ל אפל טים קוק | צילום: איי פי מנכ"ל אפל טים קוק, צילום: איי פי

מודל זה הוא שמאפשר לקוק לצאת עתה במתקפה חריפה נגד ענקיות טכנולוגיה אחרות. “הפרטיות שלנו מותקפת בכמה חזיתות", אמר קוק. “אני מדבר אתכם מעמק הסיליקון, היכן שכמה מהחברות הבולטות והמצליחות ביותר בנו את עסקיהן. הן מפתות לקוחות ומנסות להטעות אותם לגבי המידע האישי שלהם. הן זוללות כל מה שהן יכולות ללמוד עליכם ומנסות להוון יפיוף. אנחנו חושבים שזה לא בסדר. אפל לא רוצה להיות חברה מהסוג הזה".

חשיפה מבוקרת, חלקית מהפך או כסת"ח? גוגל חושפת את כל מה שהיא יודעת עליכם החברה השיקה את My Account, כלי חדש לבקרת פרטיות מידע שמראה בדיוק אילו אפליקציות עוקבות אחריכם, אילו פרטים אישיים היא יודעת עליכם - מגיל ומין ועד זיהוי הקול שלכם ותחומי עניין. בנוסף, הציגה מדיניות פרטיות שקופה במיוחד ניצן סדן, 21 תגובותלכתבה המלאה

ההערות כוונו לחברות כמו גוגל (יריבה ישירה של אפל בעולם המובייל) ופייסבוק. “אתם אולי אוהבים את השירותים הכביכול חינמיים האלו, אבל אנחנו לא חושבים שהדבר הנכון הוא לסרוק את המייל, היסטוריית החיפוש ועכשיו אפילו את התמונות המשפחתיות שלכם ולמכור את המידע לאלוהים יודע לאיזו מטרה פרסומית. אנחנו חושבים שיום אחד הלקוחות יבינו במה מדובר", הוסיף קוק. “אנחנו מתנגדים לרעיון שהלקוחות שלנו צריכים לוותר על פרטיות או אבטחה. אנחנו חייבים לספק את שתיהן במידה שווה. לאנשים יש זכות יסוד לפרטיות".

עמוד בקרת הפרטיות של גוגל עמוד בקרת הפרטיות של גוגל עמוד בקרת הפרטיות של גוגל

דלתות אחוריות? לא אצלנו

מנכ"ל אפל גם שב והביע את התנגדותו לשילוב דלתות אחוריות במוצרים שיאפשרו לרשויות אכיפת חוק לעקוף מנגנוני הגנה והצפנה ולגשת למידע אישי של משתמשים במקרה הצורך. “אם אתה מחביא מפתח מתחת לשטיח בשביל שוטרים, גם פורץ יכול למצוא אותו", הסביר.

 

“מדובר בעוד מתקפה על זכויות האזרח שלנו, זה קרב נגד ההצפנה. יש כאלו בוושינגטון שמקווים לפגוע ביכולת של אזרחים מהשורה להצפין את המידע שלהם. אנחנו חושבים שזה מסוכן מאוד. אנחנו מספקים כלי הצפנה כבר שנים ואנחנו מתכוונים להמשיך ולעשות את זה. הסרת כל הצפנה מהמוצרים שלנו לחלוטין, דבר שגורמים מסוימים בוושינגטון סבורים שעלינו לעשות, רק תפגע באזרחים שומרי חוק שרוצים שנגן על המידע שלהם. הרעים עדיין יצפינו".

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
פרסומות ממוקדות טובות לכולנו
היום קיבלתי בדואר פרסומות פרסומת לקייטנות (כיתה ג-ט, הילד שלי בכתה א׳) ופרסומת למוצרים לכלבים (אין לי כלב), פרסומת למדביר (אין לי בעיית חרקים) הקייטנה, חנות בע״ח, והמדביר משלמים הון על הפרסומות האלה, כסף שהם גובים מהלקוחות שלהם! הפרסומות הנ״ל היו בזבוז משאבים של המפרסמים, שמגולגל לבזבוז משאבים של הלקוחות שלהם. האם אתם בתור לקוח של קייטנה או חנות תשמחו לדעת שאחוז נכבד ממה שאתם משלמים הולך כדי לפרסם את החברה למי שבכלל לא רלוונטי עבורו? לזרוק כסף על פרסום לא יעיל זה הורס משאבים ללא שום יתרון! כמו לקחת כסף ולשרוף אותו, לקחת אייפון ולשבור אותו, לקנות מנה במסעדה ולזרוק לפח וכו׳. אילו הפרסומות היו ממוקדות אני לא הייתי מקבל אותם, והמפרסמים היו חוסכים כסף (שהיו יכולים לגלגל לחסכון של הלקוחות, או להגדלת העסק), ככה כלכלה צומחת ביעילות! ככה אנחנו מקבלים מוצרים בזול ועסקים משגשגים ויש פרנסה! צריך לשמור מפני פגיעה בפרטיות, אבל פרסומות ממוקדות של גוגל ופייסבוק לא באמת פוגעות בפרטיות שלך. המפרסם לא מקבל את הפרטים שלך, הוא רק משלם כדי שהפרסומות יופיעו בפלח שוק רלוונטי. אם תחפש מידע על הדברת ג׳וקים תקבל פרסומות למדבירים אבל אף אחד מהמכרים שלך לא יידע ולא יוכל לדעת שיש לך ג׳וקים בבית.
חי  |  04.06.15
8.
ממש צדיק בסדום...
כי אפל לא אוספת שום מידע על המשתמשים בשירותים שלה כי הם בתשלום נכון... את פרטי כרטיס האשראי שלי היא שומרת מטוב ליבה? את היסטורית הרכישות שלי באפ-סטור ובאיטונס היא לא מנצלת כדי לדחוף לי פרסומות לאפליקציות, שירים, שירותים שאולי יעניינו אותי? את היסטורית הגלישה שלי בדפדפן של האיפון היא לא מאחסנת אצה בשרתים ומנתחת? את הכתובת שלי, הגיל, מדינה, אימייל ומספר טלפון היא לא מקבצת לקבוצות כדי להציע חבילות פרסום בשירותים שלה? לפחות גוגל נותנת לי את המוצרים שלה בחינם, על מוצרי אפל אני משלם מחיר פרימיום אפילו שלפעמים (לא בכל המקרים) המוצרים הם נחותים מהמקבילות החינמיות. הוא מדבר כאילו ספקי שירותים שגובים תשלום לא אוספים מידע על המשתמשים שלהם ומוכרים אותו לכל מיני חברות מפוקפקות. מספקי אינטרנט ועד חברות ומשרדים ממשלתים - כולם אוספים מידע על כולם ומוכרים אותו - או במקרה הגרוע (שאפל אלופה בזה) פורצים לשרתים שלהם ומשיגים את המידע הזה. אבל הלקוחות של אפל לא התברכו בחשיבה חופשית כל כך וכל מה שיותא מהפה של הגורו הוא אמת ורק מחזק את האמונה שלהם. תפסיקו להיות פתטים ו"להעריץ" חברות - חברות הן לא החברות שלכן, תאגידים הם לא גופים טובי לב. כל המטרה שלהם היא להוציא מכם כמה שיותר כסף כמה שיותר בקלות ובכמה שפחות השקעה. לפחות בגוגל אין התיפיפות בנושא ואתה יודע מה אתה מקבל ומה אתה נותן להם בתמורה. (ולפחות הם מתחילים גם להבין ששקיפות מול המשתמש היא חשובה, בניגוד לחברות אחרות שרק מאשימות את המתשמש שלהן ומתייחסות אליו כמו אל דבר מיותר או בכלל לא דוגאות לעדכן אותו בשינויים בנתאי השימוש שלהם).
גוני  |  03.06.15
לכל התגובות