אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רעידת האדמה של אפל: תחתוך את העמלות על עסקאות בפלטפורמות שלה צילום: איי פי

רעידת האדמה של אפל: תחתוך את העמלות על עסקאות בפלטפורמות שלה

ספקית המדיה הגדולה בעולם עתידה לשנות את המודל שלפיו היא גובה עמלה של 30% על כל עסקה שנעשית בחנויות המקוונות שלה. מטרת המהלך היא לקדם את שירות הטלוויזיה וסטרימינג המוזיקה שלה ולמנוע הסתבכות רגולטורית באירופה

06.06.2015, 20:03 | הראל עילם

אפל תחתוך את העמלה שהיא גובה ממפתחים וחברות מדיה על הכנסותיהם מהורדות שנעשות בפלטפורמות שלה, על כך דיווח "פייננשל טיימס". מהלך זה של ענקית הטכנולוגיה עשוי להניע את אחד השינויים הגדולים ביותר בתעשיית הסלולר בשנים האחרונות.

קראו עוד בכלכליסט

כיום אפל גובה עמלה של 30% על כל עסקה המתבצעת דרך הפלטפורמה שלה - רכישת אפליקציה, רכישה בתוך אפליקציה, קנייה של תוכנה למחשבי מק, סרט, שיר, ספר דיגיטלי, מגזין או עיתון באחת מהחנויות המקוונות שהיא מפעילה.

המודל הזה נכנס לשימוש ב־2003 והיה החלום של סטיב ג'ובס. מאז שמרה עליו אפל ויישמה אותו בשירות וחנות חדשה שהשיקה, גם בשל לחץ אדיר וביקורת מצד חברות ההוצאה לאור והתקשורת, שסירבו לשלם בהתחלה עמלה כה גבוהה.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

עם השנים הפך המודל לסטנדרט בתעשייה, וגם חברות כגון גוגל ואמזון החלו לאמץ אותו, אם כי שתי החברות הללו גובות עמלות נמוכות יותר במקרים מסוימים. עכשיו נראה שאפל שוקלת לערוך שינוי - מה שיכול לזעזע לא רק את אימפריית המדיה שאפל יצרה (אפל היא קמעונאית המדיה הגדולה בעולם, ה"ע), אלא את כל שוק הסלולר.

לפי המקורות באפל שאותם מצטט "פייננשל טיימס", החברה מתכוונת לגבות עמלה נמוכה יותר על כל תשלום של לקוחות המנויים לשירותים שלה. ברכישות החד־פעמיות היא תגבה עמלה של 30%. הדבר ישפיע על מנויים למגזינים וגופי תקשורת קיימים, אבל במיוחד ישרת את אפל לקראת השקת שירות הטלוויזיה החדש שלה - אפל טי.וי - ושירות סטרימינג המוזיקה שלה. כך למשל, ספקיות תוכן דוגמת נטפליקס והולו ישלמו עמלה נמוכה יותר; משתמשי הקצה של אפל טי.וי יירשמו לשירות של נטפליקס וישלמו לה דרך אפל. בעבר חלק מהחברות האלה פשוט חסמו את האפשרות להירשם אליהן דרך אפל ועבדו רק באמצעות מנויים פעילים. ואולם, אז שינתה אפל את תקנון מפתחי האפליקציות, ודרשה מהחברות לא לאפשר קישור ישיר לאפשרות להירשם דרך מקור חיצוני, כל עוד הן לא מאפשרות להירשם דרך האפליקציה, רישום שכולל עמלה עבורה.

ישנן כמה סיבות לשינוי במדיניות של אפל. החברה חוששת מחקירת הגבלים עסקיים באירופה, שם מרוכזים שירותי מתחרים לסטרימינג מוזיקה, כמו ספוטיפיי. לפי "פיינשל טיימס", אפל אינה רוצה שספוטיפיי יאשים אותה בניצול כוחה כדי להשתלט על שוק הסטרימינג.
 
נוסף על כך, אפל מנסה לצמצמם את הנזק מאובדן ההכנסות מהורדות מוזיקה לטובת שירותי סטרימינג, ובין השאר היא העניקה אשתקד בחינם את האלבום האחרון של להקת U2 ללקוחות שהורידו את הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה שלה, iOS. הלקוחות לא התלהבו כל כך מהיוזמה וביקשו מהחברה לאפשר להם להסיר את האלבום מהמכשירים שלהם, בקשה לה נענתה החברה.

תגיות