אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

המעופפים הנועזים: הכירו את האופנוע המרחף

צבא ארצות הברית חתם על חוזה עם חברה שמפתחת אופנוע מעופף, בסגנון "מלחמת הכוכבים". למרות שמדובר בפיתוח מגניב לכל הדעות - הרעיון הזה נידון לכישלון, בדיוק כפי שכשל בשנות החמישים והשישים

27.06.2015, 08:09 | ניצן סדן
תמיד מרשים לראות איך מוחות מבריקים הופכים חפצים מסרטי מדע בדיוני למוצרים אמיתיים, החל במחשבים שאפשר לדבר איתם וכלה בנעליים ששורכות את עצמן. הפיתוח האחרון שיוצא מהמסך הוא האופנוע המעופף מסרטי "מלחמת הכוכבים": משרד ההגנה האמריקאי חתם השבוע על חוזה לפיתוח אופנוע כזה עם מפתחת כלי הטיס מאלוי אירונאוטיקס.

קראו עוד בכלכליסט

על פניו זה נשמע כמו רעיון גאוני. כלי רכב שטס נמוך יוכל לאתר מארבים, לשנע תחמושת ואספקה ולפנות פצועים במהירות. האופנוע המעופף יוכל לפעול באופן אוטונומי או להישלט בידי רוכב אנושי, ואמור להיות זול ושקט ממסוק וקשה יותר לזיהוי במכ"מ - מה שיגדיל את סיכויי ההישרדות שלו בשדה הקרב.

עם זאת, בפני האופנוע העתידני תעמוד רשימה ארוכה של אתגרים. אופנוע מעופף בולט יותר בשדה הקרב מכלי רכב נוסע; הוא יתקשה לעקוף מכשולים דוגמת בניינים; ואולי הגרוע מכל - קשה מאוד למגן אופנוע כזה בלי להכביד עליו מאוד - מה שימנע ממנו מלעוף. המשמעות היא שרוכב אנושי יהיה חשוף גם לאש אויב וגם לסכנת התרסקות לאחר פגיעה.

האופנוע המעופף במבחן שטח האופנוע המעופף במבחן שטח האופנוע המעופף במבחן שטח

קצת מוזר שהפיתוח הזה קיים, בהתחשב בעובדה שבעבר ניסו צבאות שונים לפתח כלים כאלה ואף הצליחו - ואז נזכר איזה גנרל שבעצם כלי טיס כזה בולט בשדה הקרב כמו מגדלור באפלה והפרויקט נגנז.

הפלטפורמה המעופפת הראשונה שהגיעה לשלב הכשירות המבצעית היה ה-Pawnee של חברת הילר מ-1957. אחרי ארבע שנות פיתוח ומיליוני דולרים, נזכר חיל הים האמריקאי, שניהל את הפרויקט, שלאויב יש צלפים. ב-1962 הציגה יצרנית המסוקים פיאסקי את ה-AirJeep, כלי שנראה כמעט בדיוק כמו האופנוע של מאלוי. אחרי שנה של בדיקות, שוב נזכר הצבא שכדי לשרוד בשדה הקרב, האיירג'יפ יצטרך להיות בלתי נראה ובלתי נשמע ולכן העדיף לוותר עליו. ב-1980 ניסתה חברת וויליאמס את מזלה עם פיתוח שנראה כמו פודיום מעופף והתבסס על מנוע סילון. גם הפעם בוטל הפרויקט מאותה הסיבה.

הפלטפורמה המעופפת של הילר הפלטפורמה המעופפת של הילר הפלטפורמה המעופפת של הילר

אז מה נשתנה? בפועל, כלום; אבל טכנולוגיית המנועים והשליטה מרחוק השתכללה מאז משמעותית, והגנרלים (ואולי בעקבותיהם גם חברות מסחריות) החליטו לתת עוד צ'אנס לאופנוע המעופף, בתקווה שהפעם החלום הזה לא יתרסק.

לא מן הנמנע שבעתיד הרחוק ישולבו כלי טיס שכאלה בשדות הקרב, אבל הרבה מאוד מהפכות צריכות לקרות עד אז. כל עוד האמרים ובנזין זולים יותר מכלי טיס מנמיכי עוף - יישארו האופנועים המעופפים בסרטי המד"ב. ומה על השוק האזרחי? כן, אני סבור שיהיו יום אחד מכוניות מעופפות. אבל אני מקווה שעד אז ישתכללו מערכות הטיסה האוטונומית. בין היתר, בשל הפוטנציאל המחריד של תאונות הדרכים.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
דווקא כיום זה יותר הגיוני
מאחר והתקשורת, שליטה מרחוק ותנועה אוטונומית שונות מהותית מהנסיונות הקודמים. הכלי לא חייב להיות מאוייש כל הזמן. רק תאר לעצמך סיטואציה בה כוח קטן לכוד במנותק מהכח העיקרי. אספקה מגיעה ללא סיכון הכח העיקרי ואפילו פלטפורמות שמעניקות זווית ראיה נוספת, חיפוי בירי ואפילו חילוץ. מה רע?! צלפים? לא תמיד הם באותה נקודה, יש עוד מטרות, וכאמור, זה אף עשוי לעזור לאתר אותם. בנוסף, טרקטרונים, אופנועים וחיילים חשופים אינם מוגנים גם כן ועדיין משתתפים בלחימה.
27.06.15
1.
העברת אספקה ופינוי פצועים.
הכלי יכול להעביר אספקה למוצבים ולפנות פצועים. צה"ל מאז ומעולם התנייד עם גפ"סים ונון נונים ואבירים ומשאיות ריו לא ממוגנים. תחשבו על היתרון של כלי שכזה בג'ונגלים עם בוץ שבלתי אפשרי להתנייד בהם עם כלי רכב - והאויב לא מסתכל למעלה כי הצמרות מסתירות. והמוצבים נמצאים בקרחות יער. ככלי מאויש הוא לא יכול לשמש בקרב כי הוא פגיע אבל אין בעיה טכנולוגית להסב אותו לשליטה מרחוק - עם מצלמה וכלי ירי הנשלט מהקרקע.
עלי עבדו  |  27.06.15