אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"מי שטוען שיש עודף עובדים באל על, לא מכיר את החברה" צילום: סיון פרג'

ראיון מנכ"ל

"מי שטוען שיש עודף עובדים באל על, לא מכיר את החברה"

מנכ"ל אל על, דוד מימון, בראיון בלעדי ל"כלכליסט" לאחר עסקת הענק לרכישת מטוסי בואינג ב-900 מיליון דולר. מימון: "העובדה שגדלתי בחברה עזרה לי למצוא פתרונות ל-10 שנים קדימה"

06.08.2015, 17:36 | גולן חזני

"העסקה הזו משנה את פניה של אל על ומכניסה אותה לקידמה הטכנולוגית של ענף התעופה יחד עם החברות המוביליות", אמר אמר היום (ה') דוד מימון בראיון בלעדי ל"כלכליסט" לאחר פרסום עסקת הענק של אל על לרכישת מטוסים בעד 900 מיליון דולר.

קראו עוד בכלכליסט

אל על תרכוש מטוסים מדגם בואינג 787-9 דרימליינר - המטוס התקדם בעולם, ו-787-8 שיחליפו בהדרגה מטוסים מדגם בואינג 747-400 ומטוסים מדגם בואינג 767-300ER. מועדי המסירה המתוכננים של המטוסים הם בין 2020-2017, כאשר המטוס הראשון שיימסר ברבעון השני של 2017.

"העסקה היא תולדה של הליך תכנון ארוך. עם כניסתי לתפקיד במרץ 2014. הגענו למסקנה שאל על חייבת לחדש את צי המטוסים שלה. כל התוכנית נבנתה בעבודה בתוך הבית, פנימית. לא לקחנו יועצים חיצוניים. יש בחברה אנשים מקצוענים ברמה גבוהה עולמית", אמר מימון.

מימון ממשיך: "ניצלנו את העובדה שאנחנו אחת משתי החברות היחידות בעולם שכל המטוסים מתוצרת בואינג. למרות שאל על היא חברה קטנה יחסית, יש לה מוניטין חזק בתעשיה והשם שלה נתפס כמוביל, אולי בגלל הזיקה לתעשיות הבטחוניות בארץ".

מקובל לבצע רכישה כזו של מספר גדול של מטוסים ביחד?

"בעולם - כן, באל על - לא. מדובר במטוסים רחבים, שבנויים לטיסות ליעדים רחוקים כמו ארה"ב, המזרח ודרום אפריקה. הרכישות האחרונות שלנו של שני מטוסים רחבי גוף היו ב-2007"

מה עסקה כזו אמורה להעניק לחברה?

"הלקוחות מצפים לזה ויקבלו דגם מטוס הכי חדיש בעולם, על כל המשתמע מכך, מערכת בידור מתקדמת, ישיבה נוחה, חלונות שנותנים תחושה של חדר גדול. זה כלי אדיר לשימור לקוחות. המטוסים החדשים גם מרעישים ומזהמים פחות".

לעיתוי ההחלטה יש קשר לצניחה במחירי הנפט שהביאה לירידה חדה בהוצאות ורווחיות גבוהה?

"כן ולא. התחלנו את התהליך כשמחיר הנפט היה כמעט 110 דולר לחבית. כשאתה טס במטוסים ישנים, צריכת הדלק שלהם גבוהה יותר והאחזקה יקרה יותר, ובדלק יקר אתה מוציא הרבה יותר. במחיר דלק נמוך יותר היינו גם כן הולכים למהלך, אם כי ייתכן שבצורה שונה".

לכמה שנים המימון שתקבלו?

"12 שנה, וכמו שקיבלנו מימון בתנאים טובים למטוסים צרי הגוף שרכשנו, נקבל מימון כזה גם בתהליך הזה. במטוסי ה-737 קיבלנו ריבית מאוד אטרקטיבית במימון"

מה ההערכות שלכם לגבי מחירי הנפט? הם ימשיכו לרדת?

"הנבואה ניתנה לשוטים. אנחנו מתנהלים במדיניות זהירה ואחראית. הפקנו לקחים מאירועי 2009 ואני חושב שהזהירות שלנו מוכיחה את עצמה"

מנכ"ל אל על דוד מימון, צילום: סיון פרג מנכ"ל אל על דוד מימון | צילום: סיון פרג' מנכ"ל אל על דוד מימון, צילום: סיון פרג

אתה מתכוון לגידור מחיר הנפט. זה גם עולה לא מעט כסף. 43 מיליון דולר ב-2014, 36 מיליון במחצית 2015. מה המחיר סביבו גידרתם?

"אין מחיר קבוע. שיעור הגידור מתחיל ב-60% ויורד מדי חודש ב-5%, כך שמדי רבעון ההוצאה קטנה יותר. ברבעון הראשון הוצאנו 24 מיליון דולר בשני 12. יש עקום שלפיו אנחנו מגדרים. נכון ש-43 מיליון דולר בשנה הם הוצאה גדולה אבל אשלם אותה בשמחה כי זה שווה לי מחיר של 50 דולר לחבית".

מיזוגי חברות התעופה בארה"ב השפיעו על ההחלטה שלכם לטוס ליעדים חדשים בארה"ב?

"הם השפיעו עלינו. הסכמי האינטר-ליין (טיסות המשך פנימיות) שלהן עם אל על בוטלו לאחר שהתמזגו ואנחנו היום חתומים על הסכמים פחות טובים ושמחייבים אותנו למצוא פתרונות. אנחנו נמצא".

החברה היתה זמן רב על המדף. היא עדיין?

"כמנכ"ל קיבלתי החלטה שלא אעסוק בעניין ושמח שזה מה שעשיתי".

היכן עומדים המגעים למיזוג של סאן-דור וישראייר?

"זה מעניין אותנו, אחרת לא היינו בודקים. בקונסטלציה מסויימת מיזוג כזה יעזור לשני הצדדים, אבל כדי שזה יקרה צריכים להתקיים הרבה תנאים וזה עדיין לא שם"

איך אתה מסכם שנה וחצי בתפקיד?

"היתרון של מנכ"ל פנימי בכלל הוא בכך שהוא חוסך את זמן הלימוד. בחברת תעופה זה אפילו בולט יותר, וזמן לימוד של מנכ"לים ארוך מאוד משום שמדובר בתחום מורכב וייחודי ללא מקבילה אחרת. לכן מינוי פנימי, לא משנה אם אני או מישהו אחר, זה יתרון. היתרון הזה איפשר לי למפות את הבעיות של אל על, למצוא פתרונות ולקבוע יעדים אתגריים ל-10 השנים הבאות. אם מישהו היה שומע את החזון שלי לפני שנה ומשהו היה שומע על הסכם עם עובדים, הצטיידות, פיתוח עסקי, החל מתוכנית החממות הטכנולוגיות שהשקנו, ועד להשתתפות במיזם ביטוח ביטול נסיעות"

יש שנים טענות על עודף עובדים בחברה

"מי שטוען את זה, זה אנשים שלא מכירים את אל על. זו אמירה מטופשת של אנשים שלא מכירים את הארגון. בהסכם האחרון סיכמנו להוציא 50 מהם לפרישה מוקדמת. 35 מהם יוצאים עד סוף השנה".

תגיות

20 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

19.
באלעל אין עודף עובדים
יש עודף מנהלים. מנהלים, אחמ"שים, סמנכ"לי שקר כלשהו... המוקד תמיד עמוס וקשה להשיג מענה, חוזרים אליך אחרי 3 שעות, אולי. בהאנגרים לא יודעים מאיפה יקריצו דור חדש של מכונאים, כי אם השיחות בחדר האוכל יש בהן אמת, אז השכר לא משהו לתפקיד שמצריך ידע מכני מעמיק, עבודה פיזית ומלוכלכת שתלויים בו חיי אדם והמשמרות הן מסביב לשעון. העיקר שיש כסף לפטר כל שנה מוקדנים ודיילות ולזרוק עוד כסף על קורסים ולהמציא תפקידים לקרובי משפחה.
עובדת לשעבר , גרמניה  |  07.08.15
לכל התגובות