אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד האוצר: לבטל את הרכבת הקלה בגוש דן צילום: שאול גולן

משרד האוצר: לבטל את הרכבת הקלה בגוש דן

67 שנים לאחר קום המדינה, החל להיבנות הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב. אלא שמסמכים שהגיעו לידי ynet חושפים כי זה יהיה כנראה הקו האחרון במסגרת התוכנית הנוכחית. פקידי משרד האוצר משוכנעים שהתוכנית הקיימת לא תענה על הביקושים, ולכן יש לחזור לשולחן השרטוט ולייצר תכנית חדשה. המשמעות: עשור של תכנון ואישור, תקציב של מאות מיליארדי שקלים ובפועל ביטול הפרויקט לחלוטין

01.10.2015, 13:49 | הלל פוסק, ynet

חלום הבלהות של תושבי גוש דן עומד להתגשם: המתנה של עשרות שנים וכאוס תחבורתי בתל אביב עלולה להסתיים בקו אחד ומוגבל. אגף התקציבים במשרד האוצר קובע כי פרויקט הרכבת הקלה שיצא לדרכו לפני שבועות ספורים לא יעמוד בדרישות כבר תוך מספר שנים, ולכן יש לבטל ולתכנן הכל מחדש.  

קראו עוד בכלכליסט

מסמכים שהגיעו לידי ynet מלמדים כי פורום קבוע בו חברים בכירים במשרדי האוצר, משרד התחבורה ובמשרד הפנים, עסק במספר חלופות וקבע כי הטובה שבהן היא פרויקט רכבת תחתית חדש לגמרי, אשר ידרוש שנים ארוכות של תכנות ואישורים, ועלות של מאות מיליארדים. גורמים מקורבים לנושא: "משמעות העצירה והכנת התוכנית החדשה היא אחת: ביטולו של פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן".

מסמך פנימי של אגף האוצר מצייר תמונה עגומה מאד עבר אזרחי המדינה, ותושבי תל אביב בפרט. לפי המסמך, פרויקט הרכבת הקלה שזה עתה יצא לדרכו לא יעמוד בביקוש למערכת הסעת המונים כבר בעוד שנים ספורות. "חלופה A4 (הפרויקט הנוכחי, ה.פ) לא מתפקדת בשנת 2040 וכנראה גם הרבה קודם. תחזית הביקוש לקווים 'אדום', 'ירוק' ו'סגול' גבוהה מהקיבולת". עוד אומרים שם כי "נדרש שלד משמעותי של קווי מטרו כדי לעמוד ביעדי התוכנית והיקף הביקוש". גורמים שונים במשרד התחבורה נדהמו לקרוא את הדברים, שבועות ספורים לאחר תחילת העבודות על הקו האדום. "מדובר באמירה הזויה. אחרי עשרות שנים של כלום והירתמות נמרצת בשנים האחרונות להכנה והוצאה לפועל של תוכנית מאד מורכבת, והחכמולוגים באוצר פתאום קופצים וטוענים שצריך לזרוק את הכל לפח", אומר מקורב לפרויקט.

העבודות על הרכבת הקלה מול תחנת ארלוזרוב בתל אביב, צילום: יריב כץ העבודות על הרכבת הקלה מול תחנת ארלוזרוב בתל אביב | צילום: יריב כץ העבודות על הרכבת הקלה מול תחנת ארלוזרוב בתל אביב, צילום: יריב כץ

בדיון שנערך בפורום הסגור, הוצגו למשתתפים מספר אפשרויות למערך הסעת המונים מודרני בגוש דן, כולל חלופות הכוללות מערך מטרו תת-קרקעי מלא במקום כל הקווים המתוכננים כיום, אך גם חלופות המשלבות בין קווי רכבת תת קרקעית וקווים עיליים. בין המסקנות שעלו מדיון בחלופות נקבע כי "קווי המטרו מספקים כיסוי לכל הישובים בטבעת השנייה (מחוץ לתל אביב, ה.פ) בצורה שיוויונית", וכי "קו מטרו טבעתי מאפשר פרישת רשת משופרת ויתרונות לכל הגוש האורבני מרחובות בדרום, כפר סבא בצפון ופתח תקווה וראש העין במזרח".

בשיחה עם ynet אמר גורם אחר המעורה בפרטים, כי "מדובר בתוכנית מעולה, מדהימה. החלום הרטוב של כל מתכנן ומבצע ותושב במרכז המדינה. אלא שההיתכנות שמישהו אי פעם יסיים לתכנן את זה, לאשר, להתמודד מול בירוקרטיה

ופקידים בכירים שיתחלפו עד אז מספר פעמים ויביא את זה לאישור, היא מאד נמוכה. זה בכל מקרה ייקח שנים ארוכות, אבל זו עדיין הבעיה הפשוטה, שכן מישהו באגף האוצר רוצה שנאמין שמכינים כבר צ'ק חתום של רבע טריליון שקל לטובת הפרויקט. זה הזוי הרי. זו רק העלות הראשונית, וכולנו יודעים איך נגמרים כאן פרויקטים עצומים כאלה, עם תקציבים מקוריים שמוכפלים, משולשים ויותר מזה עד סיום הפרויקט. אז באמת, אגף התקציבים מנסה לשכנע שיהיו כאן מאות מיליארדים לפרויקט חדש לחלוטין, שאולי יצא לדרכו בעוד 10 שנים?".

"המשמעות של המסמך הזה היא אחת ויחידה. באגף התקציבים באוצר, ואולי לא רק שם, רוצים לחסל את הפרויקט הנפלא הזה. לחסל לחלוטין ולהשאיר רק את הקו האדום ו'מה שיבוא אחר כך, כבר נראה'. עם כל הכבוד לתוכנית מטרו בכל גוש דן, מדובר בלא יותר ממגדלים פורחים באוויר. אף אחד לא יעשה את זה, אף אחד לא יתקצב את זה באמת. זה גרזן שיורד על פרויקט הרכבת הקלה, והוא לא יתאושש מזה", כך אומרים גורמים נוספים.

תגיות

42 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

42.
מזל שמישהו התעורר לראות את ההרס הכללי ב
מזל שמישהו התעורר לראות את ההרס הכללי ב -4 ערים בו זמנית. בתכנון נכון היו מתכננים בהדרגה ומתקדמים בהתאם לתקופה בה הגיעו בכל שלב .  תכנון לחמש או שש שנים לא יתאים לקידמה שמתרחשת בעולם בכלל ולנו בארץ שזה קורה לנו בפרט. מי הורס ככה 4 ערים ? רק בור וחסר התחשבות באנשים -באוכלוסיה המתגוררת לצד ההרס והמיכלים המוקמים לצד בתיהם ודירותיהם .  מישהו בדק איך זה לחיות ככה???????
Tooth  |  11.07.16
41.
הקטע התת קרקעי בקו האדום חייב לתפקד כמטרו ולא כ"שעטנז" מוזר.
מה קורה באוצר? בעבר עיריית תל אביב התחננה למטרו, האוצר ומשרד התחבורה התנגדו. עבר כל כך הרבה זמן כעת תחזיות הביקושים של שנות ה- 90 מתממשות לנגד עיניהם ואיתם ההבנה שאין ברירה חייבים רכבת תחתית בקווים בעלי ביקוש גבוה. כעת הרבה יותר קשה, אבל יש להציל לפחות את הקטע התת קרקעי בקו האדום, שיוקם בעלות יקרה וגבוהה הקרובה מאוד למטרו. כך שיתפקד כמטרו ולא כרכבת קלה על מגבלותיה.
shmulik  |  06.10.15
38.
אפילו הטוקבטיסטים אמרו שעדיף רכבת תחתית
איזה מפגרים מנהלים את נת"ע ומשרד התחבורה כל הציבור היה בעד רכבת תחתית ורק עכשיו עליתם כל זה ??אח תעצרו את הפרויקט פשוט תפרו עמוק יותר ותהפכו את הרכבת לתת קרקעית !! ואם צריך תזיזו תשתיות עירוניות,גניזה ותכנון מחדש תעלה אותו דבר אם לא הרבה יותר!
אבי  |  02.10.15
לכל התגובות