אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"באתי לפיטנגו כדי לבנות חברה ישראלית ששווה מיליארד דולר" צילום: נמרוד גליקמן

"באתי לפיטנגו כדי לבנות חברה ישראלית ששווה מיליארד דולר"

פסקל קאני, לשעבר מנהל אפל באירופה והמזה"ת, מוביל קרן הון סיכון חדשה של פיטנגו. הוא משוכנע שיוכל "לעזור לחברות ישראליות לבנות את עצמן" וממליץ להן להתמקד באירופה. מההלם שחווה עם הצלחת האייפון עדיין קשה לו להשתחרר

03.11.2015, 08:22 | מאיר אורבך

"חברות ישראליות חייבות להתרחב במהירות ולהפוך להיות חברות בינלאומיות. עם לא הרבה עבודה ניתן להצמיח אצלכם חברות גדולות שמוכרות ב־100 מיליון דולר בשנה. באתי לכאן כדי לבנות חברה ישראלית ששווה מיליארד דולר". כך אומר ל"כלכליסט" פסקל קאני, לשעבר מנהל בכיר בחברת אפל, עם הצטרפותו לקרן ההון סיכון פיטנגו.

קראו עוד בכלכליסט

קאני יפעיל קרן חדשה לצד שני שותפים־מנהלים שגייסו אותו - צחי הלל ואהרון מנקובסקי. עד כה גייסה הקרן 125 מיליון דולר מתוך 250 מיליון דולר שאותם היא מקווה לגייס, כאשר חלק נכבד מסכום זה הגיע מקרן ההשקעות הממשלתית הסינית CIC. הקרן החדשה מתכוונת להשקיע בחברות שמחזור מכירותיהן מעל 10 מיליון דולר בשנה, נמצאות בשלבי צמיחה ועוסקות בכל תחומי הטכנולוגיה החמים, ביניהם האינטרנט של הדברים, מובייל וסייבר. על פי ההערכות, בשונה מקרנות קודמות, הפעם ישתתפו מוסדיים ישראלים בקרן החדשה וצפויים להשקיע ב ה עשרות מיליוני דולרים.

"גם ג'ובס לא הבין"

את דרכו באפל החל קאני בשנת 2000, לאחר שסטיב ג'ובס הציע לו עבודה כשראה את הצלחתו כמנהל בכיר בפקרד בל. שנתיים לאחר מכן הוא מונה למנהל אפל באירופה, אסיה, המזרח התיכון ואפריקה, ותחת שרביטו נסקו הכנסותיה של אפל באזורים אלו מ־1 מיליארד דולר ב־2002 לכ־40 מיליארד דולר ב־2012 עם עזיבתו. "הייתי בחברה כשהיא היתה שווה 5 מיליארד דולר ועזבתי אותה כאשר היא שווה 600 מיליארד דולר. זה משהו אתה לא תופס בכלל כשאתה שם. כאשר שחררנו את האייפון הראשון בתחילת 2007 ידענו שזה משהו גדול. כבר כשראיתי אותו ב־2006 הבנתי את זה, אבל לא היה לנו צל של מושג עד כמה הוא יהיה גדול. אתה לא ממש מבין שיש לך בידיים משהו שהולך לשנות לחלוטין את החיים של מיליוני אנשים".

מימין: צחי הלל ופסקאל קאני , צילום: נמרוד גליקמן מימין: צחי הלל ופסקאל קאני | צילום: נמרוד גליקמן מימין: צחי הלל ופסקאל קאני , צילום: נמרוד גליקמן

סטיב ג'ובס הבין מה יהיה גורל האייפון?

"בשיחות שהיו לי איתו הוא הביע ביטחון שזה יהיה משהו גדול, אבל אני לא בטוח שהוא הבין עד כמה".

מה עשה האייפון למודל העסקי שלכם?

"האייפון שינה הכל. היינו צריכים לעבוד במהירות רבה. עבדנו כמו חברה בצמיחה, חברה שצריכה הרבה כסף והרבה עבודה על המותג שלה ועל התפרסות מהירה. כשהגעתי לאפל היו אלפים בודדים של עובדים וכשעזבתי היו כבר עשרות אלפים. זו חברה שונה לחלוטין".

"אל תתעלמו מאירופה"

קאני, הרבה בגלל פעילותו כמנהל אפל באירופה, משוכנע כי היא צריכה להיות גם היעד המועדף על חברות ההייטק הישראליות. "אני מציע לישראלים, תמשיכו ללכת לארצות הברית ולהשקיע שם מאמצים, תחלמו על סין וככל הנראה גם תשרפו את הרגליים שלכם שם, אבל אינכם יכולים להתעלם מאירופה. אתם קרובים לאירופה והיא צריכה להיות על המפה שלכם".

חוסר היציבות של האיחוד האירופי והמשברים השונים כדוגמת המשבר ביוון לא מרתיעים אותך?

"כיום יש יותר משתמשי אינטרנט באירופה מאשר בארה"ב כולה. הכמות של מסחר אלקטרוני גדולה מאשר בארה"ב, וסל הקניות הממוצע ברשת באנגליה הוא באלף דולר יותר גדול מבארה"ב. אירופה אולי קצת מבוזרת, וישנה יוון והבלגן שלה. אבל אם אתה איש צעיר באירופה אתה לא רוצה להיות עובד ציבור, אתה רוצה להקים חברה חדשנית, אתה רוצה להקים פעילויות טכנולוגיות כמו שקמות היום בפריז ולונדון".

גם צחי הלל מאמין שהכניסה לאירופה חיונית לחברות הישראליות, ומשוכנע ש"מעולם לא היינו כה קרובים לבניית חברה של מיליארד דולר". קאני מאמין שהיתרון העיקרי של הקרן הוא בכך שהוא אינו שותף הון סיכון רגיל. "אני בעל שנים רבות של ניסיון תפעולי שאותו צריכות כיום חברות בצמיחה. אני יכול לקחת חברות ישראליות ולעזור להן לבנות את עצמן".

יש בך עוד געגועים לסטיב ג'ובס?

"כשסטיב מת המשרד שלי היה ליד המשרד שלו. הייתי בטוח שהוא עוד יתאושש מהמחלה. זו היתה בשורה עצובה וקשה, ורק אז הבנתי עד כמה סטיב נגע בכולם".

פסקל קאני (54)

 

  • מגורים: לונדון
  • תפקיד: שותף מיסד ב-C4 Ventures, שותף כללי בפיטנגו
  • תפקיד קודם: מנהל אפל באירופה, אסיה והמזה"ת
  • השכלה: תואר שני במשפט עסקי

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
אירופאים לא פתוחים לעולם או אפילו אחד לשני, לפחות לא כמו בארה"ב
בתור מי שעובד מולם יש כמה עקרונות שקאני לא מבין. מול האמריקאים זה קל. יש הבדלים אבל בבבסיס זה אותה אוכלוסיה, אותה שפה בכל הסטייסז. האירופאים לא יודעים אנגלית טוב. הם רוצים הכל בשפה שלהם. חברה שרוצה לצאת לאירופה צריכה להוציא את התוכנה/חומרה שלה ב5 שפות לפחות. לכל מדינה יש אופי וחוקים שונים לגמרי. ודורשים התמעה מחדשה. בארה"ב ברגע שנכנסת לניו-יורק או החוף המערבי המדינה כולה שלך. באירופה זה שנכנסת לאנגליה או גרמניה ממש לא אומר שתכנס בקלות לצרפת או ספרד. זו הסיבה שכולם מנסים קודם בארה"ב. מנטליות ברורה. שפה קלה.
יובל  |  03.11.15
לכל התגובות