אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הוצאות מערכת הביטחון עלו ב-8.1% לעומת שנה שעברה צילום: רויטרס

הוצאות מערכת הביטחון עלו ב-8.1% לעומת שנה שעברה

כמו כן, הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב 4.7% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עומד על 2.1% מהתמ"ג

04.11.2015, 14:13 | עמרי מילמן

הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב 4.7% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה ואילו הוצאות מערכת הביטחון עלו ב 8.1%. כך עולה מדיווח האוצר על ביצוע תקציב המדינה לחודש שעבר.

עם זאת באוצר מציינים כי ההשוואה בין השנים בעייתית "עקב שינויים בתוואי העונתיות של ההוצאות". תקציבי משרדי הממשלה חרגו מתקציביהם בשנה שעברה מאחר ותשלומי הריבית השנה היו נמוכים יותר (כתוצאה מהחלטות שונות בנוגע לניהול החוב שהתקבלו לפני מספר שנים) כך שהחשבת הכללית, מיכל עבאדי בויאנג'ו הסיטה את אותם תקציבים למשרדים השונים, דרך ועדות החריגים.

החשבת הכללית כעת מקצה את התוספות על בסיס תקציב 2014, בהתאם לתקציב 2015 שכבר אושר בממשלה שכן אם יקבלו המשרדים את התוספות רק לאחר אישור התקציב - בעוד כשבועיים, הם לא יידעו להשתמש בכל הסכום עד לסוף השנה, ויווצרו עודפים רבים שלא ינוצלו. סך הגידול בהוצאות בהשוואה לשנה שעברה עומד על 5.6%.

קראו עוד בכלכליסט

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (נובמבר 2014 – אוקטובר 2015) עומד על 2.1% מהתמ"ג, זאת כאשר הגרעון שאושר לשנה עומד על 2.9%. ההערכות הן כי הוא יגדל לאחר שיאושר התקציב והריסון החלקי שחל כרגע כתוצאה מהתקציב ההמשכי יגמר. נכון לחודש זה המשרדים החברתיים כמו הבריאות, החינוך והרווחה הגיעו לאחוז ביצוע של 76.4% בעוד שמערכת הביטחון הגיעה לשיעור ביצוע של 94.7% מהצעת התקציב של 2015 שעומדים על 56.7 - יותר מהצעת התקציב שהאוצר מעוניין לתת למשרד הביטחון בשנה הבאה. ואולם בדיווח מציינים באוצר כי התקציב אינו כולל את כל מקורות התקציב העומדים לרשות מערכת הביטחון, כך שככל הנראה שיעור הביצוע הכולל נמוך יותר.

טנקים של צה"ל באימון, צילום: אי פי איי טנקים של צה"ל באימון | צילום: אי פי איי טנקים של צה"ל באימון, צילום: אי פי איי

בגביית המסים מתחילת השנה נרשמה עלייה נומינלית של 6.9% כך שעד היום נגבו 227.2 מיליארד שקל. מתוכם נגבו באוקטובר האחרון 20.6 מיליארד שקל, שמהווים גידול ריאלי של 5.1% לעומת אוקטובר שנה שעברה (בניכוי שינויי חקיקה).

ההכנסות ממיסוי מקרקעין הסתכמו באוקטובר ב-763 מיליון שקל, עליה ריאלית של 48% לעומת אוקטובר 2014. במס שבח נרשמה עליה בשיעור של 63% ובמס רכישה נרשמה עלייה בשיעור של 31%. באוצר מציינים כי בתקופה המקבילה בשנה שעברה הייתה פעילות נמוכה יחסית בגלל ההמתנה ל"שינויים במיסוי נדל"ן" כלומר חוסר הוודאות סביב תוכנית מע"מ 0% על דירות חדשות של לפיד.

עודף הגבייה מתחילת השנה, בהתאם לתחזיות ההכנסה האחרונות של משרד האוצר עומד על 0.6 מיליארד שקל בלבד. עיקר עודף הגבייה הוא מגביית מסים עקיפים- מע"מ ומיסוי על הדלק.

באוצר מציינים כי נתוני המגמה בארבע השנים האחרונות מצביעים על גידול מתמשך בגביית המסים בקצב שנתי ממוצע של כ-5%. בתוך כך, מסוף שנת 2011 ועד חודש יוני 2014, הגבייה גדלה בקצב של 4% לשנה ואילו מחודש יוני 2014 ועד חודש יוני 2015, הואץ קצב הגידול לכ-9%. אולם בארבעת החודשים האחרונים ניכרת האטה בקצב הגידול ל-3% בלבד.

תגיות

4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
חייבים לרסן ולפטר את מרבית האזרחים אוכלי לחם חסד שם!!!
בכל פעם תקציב משרד הביטחון עולה ואנחנו חושבים שאם זה עבור ביטחון בפועל אז זה בסדר, אבל בשביל האזרחים - לא ולא! צריך להחליף רבים מהם בצעירים מחיילי החובה המשכילים ובוגרים מלומדים שיכולים לעשות הרבה מן העבודה שם בחינם!!!
קארינה , ת"א  |  08.11.15
2.
האזרחים של משרד הביטחון הם הרעה החולה
זה לא צה"ל ולא התעשיות הביטחוניות, זה כל האזרחים המיותרים שישובים בשב"כ, במוסד ובמשרד הביטחון וסתם מגרבצים וישנן פילגשות ופקידות מיותרות של מנהלים וכל שנה הם מגייסים את הבנים,בנות שלהן ואת קרובי המשפחה וכל שנה ההוצאות עולות ועולות והם לא מדווחים לאף אחד, חייבים לעצור את זה מייד !!!
הבעיה היא האזרחים  |  04.11.15
1.
ועדות החריגים עוקפות את הכנסת ומעבירות מליארדים ממקום למקום...
אני לא מבין מה הרעיון של דיוני תקציב והצבעות בכנסת אם בסוף באה איזו ועדת חריגים שלא התמודדה בשום בחירות ומעבירה מליארדים מפה לשם ובחזרה. אני גם לא מבין איך משרדים מסויימים חורגים מהתקציב שאושר להם. איך זה בכלל יתכן טכנית? אם אין כסף לא יוצאת הזמנה, ועובד של משרד ממשלתי כלשהו שהוציא הזמנה לספק בלי שיש לזה יתרה תקציבית בתקציב שאושר בכנסת צריך להיות מפוטר באותו יום.
אלון  |  04.11.15