אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

תחזיות 2016

דנה עזריאלי: "נמשיך לבנות משרדים בתל אביב"

יו"ר קבוצת עזריאלי אמרה כי לא תהסס להמשיך ולבחון השקעות חדשות בת"א, למרות ההערכות כי שוק המשרדים יוצף. עוד התייחסה לכניסת הרשתות הבינלאומיות לארץ – "הרוכשים רוצים לראות אותן בקניונים"

30.12.2015, 13:09 | דותן לוי

"שנת 2015 עוד מעט נגמרת וניתן כבר לסכם שמדובר בשנה עמוסה ומוצלחת לחברות שפועלות בתחום הנדל"ן המניב בישראל. ראינו המשך עלייה במחירי השכירויות - גם בקניונים וגם במשרדים. יש רשתות בינלאומיות שמתעניינות בכניסה לשוק הישראלי ומבקשות שטחים גדולים יותר לחנויות, ויש ביקוש לשטחים גדולים במשרדים באזור המרכז, יש ביקושים גם לפרויקטים בפריפריה שנותנים מענה לחברות הייטק שלא רוצות לשבת בתל-אביב וגם ביקושים באיזורים שבהם יש פתרונות תחבורה נוחים וזמינים", כך פתחה את נאומה דנה עזריאלי, יו"ר קבוצת עזריאלי בכנס התחזיות של "כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

עזריאלי העלתה ארבע שאלות שמעסיקות את חברת עזריאלי ואת השוק וחוזרות על עצמן בתקופה האחרונה:

1. האם יש הצפה של שטחי משרדים ושטחים מסחריים בתל-אביב?

2. האם ההתערבות של הממונה על ההגבלים תגביל את ההתפתחויות בשוק המרכזים המסחריים?

3. איך באמת היחסים עם השוכרים; ומה ההשפעה של כניסת רשתות בינלאומיות לישראל?

4. והאם הרכישות באינטרנט משפיעות על הרגלי הקנייה של הצרכן בקניונים?

"אחת השאלות עם האתגרים האלה בשנת 2016 היא איך ממשיכים להיות חברה טובה וריווחית? אני רוצה לתאר את התשובות שלי דרך שלושה עקרונות שנותנים "מסגרת" לשאלה. העיקרון הראשון מחייב הגדרה ברורה ל"לב" של החברה שלך. בקבוצת עזריאלי לדוגמא, התשובה לזה היא די ברורה. אנחנו רוצים לבנות בישראל, לתרום לצמיחת הכלכלה הישראלית, לייצר הרגלי קנייה חדשים וטובים לקהל הישראלי לייצר חווית קנייה, לזהות ולהביא את הטרנדים החדשים בתחום הצרכנות לארץ וגם לזהות הזדמנויות ולפתח אזורים חדשים ותחומים חדשים".

כתשובה לשאלה הראשונה שהעלתה - האם יש הצפה של שטחי משרדים ושטחים מסחריים בתל-אביב? או- אם שואלים את זה בדרך אחרת - האם להמשיך לבנות משרדים ושטחי מסחר בתל-אביב? אמרה עזריאלי כי בעיניה התשובה לכך ברורה והיא כן. "תל-אביב זו העיר המפותחת ביותר בישראל מבחינת הכלכלה, זאת העיר ששואבת את הכשרונות של המדינה, זאת העיר שבה חברות בינלאומיות רוצות לשבת, וזאת העיר שמנסה גם לעשות מהפך בתחום התחבורה עם הרכבת הקלה שאנו מקווים שתבוא במהרה. אז כשאני מסתכלת על קבוצת עזריאלי, ועל היקף הבנייה שלנו בכלל- ובאיזור המרכז בפרט- אני לא מודאגת, ואם יש הזדמנויות נכונות - לא הייתי מהססת לבדוק אותן ברצינות".

דנה עזריאלי, צילום: נמרוד גליקמן דנה עזריאלי | צילום: נמרוד גליקמן דנה עזריאלי, צילום: נמרוד גליקמן

עיקרון נוסף אליו התייחסה עזריאלי הוא במה החברה שלך יכולה להיות הכי טובה, "בקבוצת עזריאלי אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים להיות הכי טובים, בייזום, בבנייה ובניהול של נכסי נדל"ן מניבים. אנחנו יודעים לקחת קרקע, לבנות עליה ולהפוך את האיזור לאיזור מחודש, ולייצר סביבו מרכז עסקי-קהילתי חדש, וסביבה אורבנית מוצלחת".

כדוגמה סיפקה עזריאלי את קניון איילון הוותיק וכן את קניון הנגב בבאר-שבע, קניון מלחה בירושלים וקניון מודיעין. "ראינו שאנחנו מתחילים לבנות מומנטום, ולשנות את תרבות הצריכה, ומאז המשכנו וממשיכים גם היום עם המומנטום, בייזום, בנייה וניהול. זה הוביל לשינוי כלכלי לטובת החברה ולשינוי בהרגלי הצריכה בכל אחד מהאיזורים שבו אנחנו פועלים".

עזריאלי המשיכה והתייחסה לשאלה השנייה - האם ההתערבות של הממונה על ההגבלים תגביל את ההתפתחויות בשוק המסחרי? "אפשר להתמודד עם המגבלות של הממונה על ההגבלים בתנאי שהכללים לא משתנים מיום ליום, וכמובן אפשר גם להתווכח עם הממונה. בכל מקרה, הממונה לא עוצר בנייה חדשה ורכישות באיזורים שמתפתחים, הרי ברור שהממונה מעוניין להגדיל את סך הכל העוגה, וכשממשיכים עם העקרונות, ומייצרים לצרכן הישראלי את חווית הקנייה הכי טובה שיש - באזורים בהם מזהים הזדמנויות - אז יש עדיין הרבה אפשרויות במשק הישראלי בשביל כולנו".

לגבי השאלה השלישית שנגעה ליחסים עם השוכרים והשפעת הכניסה של הרשתות הבינלאומיות לישראל, אמרה עזריאלי "מבחינתנו, אנחנו צריכים לדאוג שיהיה לשוכרים כדאי לשבת בקניונים שלנו, ובהקשר הזה יש גם את כניסת הרשתות הבינלאומיות לישראל שנעשית בתהליך הדרגתי ומשולב, הצרכן הישראלי רוצה לראות את החברות הבינלאומיות המובילות בקניונים, ומעניין לראות שגם חלק מהשוכרים המקומיים, כמו Fox למשל, הבינו את זה, והרחיבו את סל המוצרים שלהם שיכלול גם חברות בינלאומיות בישראל".

לגבי השאלה הרביעית: האם הרכישות באינטרנט משפיעות על הרגלי הקנייה של הצרכן בקניונים, אמרה עזריאלי: "מזהים את החשיבות של השיווק הדיגיטלי להצלחת הנכסים שלנו ומנסים לתת מענה לשינוי הרגלי הקנייה ולשפה החדשה שקיימת היום. לכן, התחלנו לפתח רעיונות שיווקיים חדשים ויוזמות חדשות- כמו כרטיס מתנות דיגיטלי שלא מזמן השקנו בהשקעה של מיליוני שקלים".

עם זאת, עזריאלי סייגה כי "לא פחות חשוב להבין שיש ממשק בין העולם הדיגיטלי והעולם הפיזי, והיום חייבים נוכחות בשני העולמות כדי להצליח, ולהבין איך לקשר בין העולמות. זה אתגר לא פשוט - אבל בהחלט חשוב להתמודד איתו".

עוד אמרה עזריאלי, כי העקרון השלישי הוא שחברה צריכה לדעת מה מייצר את הרווחיות הגבוהה ביותר עבורה. "כשמקפידים על שני העקרונות הראשונים, חברה גם יכולה לקבל החלטות שקולות, ביחס להמשך יצירת מנועי הצמיחה ורווחיות שלה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות