אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פולקסווגן במסע חיזור: תייצר רכב שטח חשמלי בארה"ב צילום: יצרן

פולקסווגן במסע חיזור: תייצר רכב שטח חשמלי בארה"ב

ימים אחדים אחרי שהטיל הממשל הפדרלי קנס של 46 מיליארד דולר על פולקסווגן בעקבות זיוף נתוני זיהום, הודיעה החברה כי תשקיע 900 מיליון דולר במפעל בטנסי. היצרנית תיתן לאמריקאים את הרכב הגדול שהם אוהבים, עם טוויסט ירוק

12.01.2016, 08:31 | תומר הדר

ענקית כלי הרכב הגרמנית פולקסווגן, הנמצאת בעיצומו של המשבר הקשה ביותר שפוקד אותה מאז היווסדה, תשקיע 900 מיליון במפעל ייצור בצ'טנוגה, טנסי, כדי לנסות ולזכות שוב באמון האמריקאים.

קראו עוד בכלכליסט

המהלך, שעליו הודיע מנכ"ל פולקסווגן אתמול בדטרויט מגיע על רקע קנס בגובה 46 מיליארד דולר שהטיל הממשל הפדרלי על פולקסווגן בשבוע שעבר בעקבות פרשת דיזלגייט.

במסגרת המחדל שנחשף בספטמבר אשתקד התגלה כי היצרנית רימתה בפרסומיה לגבי זיהום אוויר של כמה דגמי דיזל, והיא נמצאת עתה במירוץ לשיקום תדמיתה בעולם. אך לפרשת דיזלגייט יש גם צד חיובי: בפעם השנייה בתולדותיה תיאלץ פולקסווגן להמציא את עצמה מחדש, תוך שימת דגש על שוק מאוד מסוים: השוק האמריקאי. הפעם הראשונה שפולקסווגן נדרשה למהפך עולמי היתה בשנת 1974 כאשר הציגה לראשונה מכונית, הגולף, שלא היתה מבוססת על מכלולים של החיפושית המזדקנת. הפעם השנייה מתרחשת כעת, כאשר החברה נדרשת להוכיח את כישוריה בתחום רכבי הפלאג־אין־היבריד ובתחום הרכב החשמלי.

מנכ"ל פולקסווגן מתיאס מולר, שלשום בדטרויט , צילום: אי פי איי מנכ"ל פולקסווגן מתיאס מולר, שלשום בדטרויט | צילום: אי פי איי מנכ"ל פולקסווגן מתיאס מולר, שלשום בדטרויט , צילום: אי פי איי

באירופה הרגולטור סלחן

מדוע פולקסווגן נדרשת לשים דגש דווקא על השוק האמריקאי? התשובה טמונה בפגיעה התדמיתית וגם בנזקים שנגרמו ליצרנית. ראשית, הרגולטור האמריקאי נחשב למחמיר במיוחד, ולראיה, הקנס הכבד. שנית, החברה נדרשת לרכוש בחזרה חלק ממכוניות הדיזל שמכרה ללקוחותיה. אתמול דיווחו אמצעי תקשורת בארה"ב שפולקסווגן צפויה להעניק פיצוי גם לבעליהם של רכבי דיזל גדולים עם מנועי שש בוכנות. באירופה, לעומת זאת, נוטה הרגולטור לגישה סלחנית כלפי פולקסווגן. הסיבה ברורה: קונצרן פולקסווגן, יצרן הרכב הגדול באירופה, מעסיק 750 אלף גרמנים. על פי הערכות, במפעלי הקונצרן בבולגריה, בספרד ובמדינות נוספות מועסקים מאות אלפי עובדים.

על יחסה של פולקסווגן לשוק האמריקאי אפשר ללמוד לא מעט משני אירועים חשובים שמתקיימים בימים אלה. תערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס ותערוכת הרכב החשובה ביותר בשוק האמריקאי, תערוכת דטרויט, שנפתחה אתמול לתקשורת. בתערוכת CES נשא הרברט דיס, נשיא פולקסווגן, נאום התנצלות ארוך שהוקדש בעיקר לניסיונותיה של החברה לפתח רכבים חשמליים. הנאום נישא באנגלית פשוטה, כזו שמיועדת בעיקר לצרכן האמריקאי הממוצע. "אכזבנו את לקוחותינו ואת העם האמריקאי", הסביר דיס. "אנו מצטערים מעומק לבנו, ואני מתנצל. אנו מאוכזבים מכך שדבר כזה יכול להתרחש בחברה שאנו אוהבים ונעשה כל שביכולתנו כדי לתקן את הדברים", סיכם. לאחר מכן חשפה פולקסווגן את ה־BUDD E, רכב שכולו שילוב בין התנצלות להצהרת כוונות ולניסיון לפרוט על נימי הנוסטלגיה. השם משחק על המילה האנגלית BUDDY (חבר), מערכת ההנעה שלו היא חשמלית, ואילו המרכב, החלק החשוב ביותר, רומז על קשרים משפחתיים למכונית שמסמלת את תמימותה של פולקסווגן בעיני האמריקאים: המיקרו־בוס של שנות השישים. אך עסקים לחוד וחזון לחוד. תערוכת CES מוקדשת לחידושי אלקטרוניקה - ופחות לתכל'ס. כלומר, ב־CES יכלה פולקסווגן להרשות לעצמה לחשוף "רכב התנצלות". לעומת זאת, תערוכת דטרויט מוקדשת לכסף הגדול. כאן יצרני הרכב מציגים את הדגמים שיגיעו באמת לשוק, ופה טמון הפוטנציאל הגדול להכין לימונדה מהלימונים של משבר הדיזל.

ה־GTE של פולקסווגן. צמד מנועים חשמליים, צילום: יצרן ה־GTE של פולקסווגן. צמד מנועים חשמליים | צילום: יצרן ה־GTE של פולקסווגן. צמד מנועים חשמליים, צילום: יצרן

גם שיקולי נוסטלגיה

ארה"ב עדיין מאוהבת ברכבי השטח הגדולים, ועבור פולקסווגן מדובר בהזדמנות פז להציג את ה־GTE, רכב תצוגה המבוסס על מכלולי פולקסווגן טיגואן. בשונה מה־BUDD E, ה־GTE הוא רכב הרבה יותר ריאלי, כלומר סיכוייו להיכנס לייצור בתוך פרק זמן קצר הם גבוהים. המכלולים מבוססים על אלה של דגם קיים, הטיגואן, כך שעלויות הפיתוח שולמו ברובן. ה־GTE מצויד במנוע בנזין רגיל של פולקסווגן ולצדו צמד מנועים חשמליים שמאפשרים טווח נסיעה של כ־36 ק"מ.

ההשקעה של פולקסווגן בשוק הרכב האמריקאי רחוקה ממקריות, וגם משיקולי נוסטלגיה. על פי דיווחי החברה מסוף השבוע האחרון, לראשונה זה 15 שנה רשמה פולקסווגן פגיעה במכירותיה. בשנת 2015 מכרה היצרנית 9.93 מיליון מכוניות, ירידה של 2% לעומת 10.1 מיליון מכוניות בשנת 2014. אלא שבשוק האמריקאי מכירותיה עלו, כאשר על פי דיווחי הקונצרן, בארה"ב נמכרו בשנה שעברה 607,100 כלי רכב, עלייה קלה של 1.2% ביחס ל־2014. וכעת, לנוכח העובדה שהמכירות לא נפגעו, פולקסווגן מעוניינת לנצל את הכיוון החדש והירוק כדי להסתער על פלחי שוק חדשים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות