אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פולקסווגן עשויה לשלם פיצוי של מיליארדים לארה"ב צילום: אימג'בנק, Gettyimages

פולקסווגן עשויה לשלם פיצוי של מיליארדים לארה"ב

זאת בגין תביעה נגד יצרנית הרכב הגרמנית הוגשה בעקבות זיוף רמות הפליטה בכ-600 אלף כלי רכב

04.01.2016, 20:38 | שירות כלכליסט

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעה נגד פולקסווגן בגין התקנת התוכנה הלא חוקית לזיוף תוצאות הזיהום. העבירות המתוארות בתביעה עלולות להסתכם בקנסות של עשרות מיליארדי דולרים. זוהי יריית הפתיחה בקרב משפטי שקרוב לוודאי יעלה ליצרנית הרכב הגרמנית הרבה יותר מכפי שהעריכו בתחילה.

קראו עוד בכלכליסט

בתביעה האזרחית שהוגשה ביום שני מואשמת החברה בארבע הפרות של חוק האוויר הנקי (Clean Air Act): מכירת מכוניות בלי אישורים לגבי הפליטה מטעם רשות ההגנה על הסביבה (EPA), מכירת מכוניות עם התוכנה הלא חוקית, התעסקות לא חוקית עם המנועים ואי דיווח על התוכנה. ההפרות חלות על כל אחת מ-580 אלף המכוניות שנמכרו בארה"ב. לפי חוק האוויר הנקי כל אחת מההפרות הללו עלולה להסתכם בקנס של בין 32,500-37,500 דולר למכונית, בהתבסס על הזמן בו ההפרה אירעה. פירוש הדבר שהקנסות המתוארים יכולים להסתכם ב-80 מיליארד דולר. עם זאת ההערכה היא כי בית המשפט קרוב לוודאי יפסוק נגד החברה סכום נמוך יותר אך עדיין באזור מיליארדי הדולרים. 

מנכ"ל פולקסווגן מתיאס מולר, צילום: Szwarc Henri/ABACA מנכ"ל פולקסווגן מתיאס מולר | צילום: Szwarc Henri/ABACA מנכ"ל פולקסווגן מתיאס מולר, צילום: Szwarc Henri/ABACA

"ארה"ב דורשת ומשיגה קנסות גבוהים יותר על עבירות סביבתיות מאשר כל מדינה אחרת", מסביר דיוויד אלמאן, מרצה למשפטים מאוניברסיטת מישיגן, ולשעבר ראש החטיבה לפשעים סביבתיים במשרד המשפטים. "פולקסווגן צריכה לתקן את הבעיה שהיא עצמה יצרה, לשתף פעולה עם החקירות של הממשלה ולפצות את הקרבנות".

נגד פולקסווגן כבר עומדות מאות תביעות פרטיות בארה"ב, שאוחדו בבית המשפט הפדראלי בסן פרנסיסקו. משרד המשפטים מסר כי יבקש להעביר גם את התביעה הנוכחית לבית המשפט הזה. בנוסף, בשבע מדינות, ביניהן גרמניה פצחו בחקירה בנושא. מלבד פולקסווגן, בתביעה מצוינות גם החטיבות אאודי ופורשה כנאשמות.

תגיות

תגובה אחת לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

1.
על איזה אוויר נקי ארה"ב מדברת בכלל? הם מספר 1 בזיהום אוויר בעולם
הם פשוט רוצים לקבור את נושא מנוע הדיזל וכן עוד מתחרה אשר מכה קשות את תעשיית הרכב האמריקאית הכושלת. לא יעזר, האמריקאים כבר לא מייצרים ,מאז שנות השמונים, כלי רכב אמינים. גם בקונסיומר ריפורט מצליחות רוב החברות הזרות לתת נתונים הרבה יותר טובים מאשר היצרנים האמריקאים, זאת בהתבסס על חוות דעתו של הצרכן האמריקאי. איך אפשר להכות? מוצאים סיבות מסיבות שונות. אני לא טוען שמה שפולקסוואגו עשתה הוא בסדר. נהפוך הוא. אך מכאן ועד תביעות ענק הדרך ארוכה. על מה בדיוק? את מי היא רימתה? ראשית את משרד אייכות הסביבה האמריקאי. שנית אף אחד אחר לא. מבחינת הצרכן קיבל את הרכב שנתן את תצרוכת הדלק יחד עם הספק מנוע בדיוק כמו בספר של הרכב. לנושא הזיהום... חשוב לכם? אז או שתיסעו בתחבורה ציבורית או רכב חשמלי. כל השאר עבודה בעיניים. רכבים המשתמשים במנוע חשמלי פולטים לא פחות זיהום מאשר רכבים עם מנועי בעירה בלבד. אל תגידו לי שרכב עם מנוע 4500 סמ"ק פולט פחות מזהמים לאוויר כשלצידו מנוע חשמלי אשר נועד להגברת כוחות הסוס של הרכב ותו לא. אחרון אני חושב שפולקסוואגן איננה היחידה שזייפה נתונים במנועי הדיזל. לפי דעתי כל יצרני מנועי הדיזל חוטאים מי פחות ומי יותר. הבעייה שלה היא שהיא נתפסה על חם.
ישראלי בקנדה  |  04.01.16