אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בית המשפט העליון הכריע: טיסות אזרחיות בשדה דב יופסקו באפריל 2017 צילום: עמית שעל

בית המשפט העליון הכריע: טיסות אזרחיות בשדה דב יופסקו באפריל 2017

מדובר בדחייה של תשעה חודשים מהמועד המקורי שקבעה הממשלה - יוני 2016. עם זאת דחה ביהמ"ש את עתירת ארקיע ועיריית אילת בה הן דרשו לדחות את מועד הפסקת הטיסות האזרחיות משדה דב לינואר 2019

26.01.2016, 12:12 | אמיתי גזית

נקבע המועד הסופי לסגירת שדה דב. בית המשפט העליון קבע כי הטיסות האזרחיות יופסקו סופית ב-30 באפריל 2017, דחייה של תשעה חודשים מהמועד המקורי שקבעה הממשלה - יוני 2016. בכך קיבל בית המשפט את ההסכמות שהתגבשו בין המדינה לבאי כוחם של בעלי הזכויות במתחם "הגוש הגדול" שעליו שוכן השדה. יחד עם זאת דחה בית המשפט את העתירה של ארקיע ועיריית אילת בה הן דרשו לדחות את מועד הפסקת הטיסות האזרחיות משדה דב לינואר 2019 המועד שבו אמור להסתיים השימוש הצבאי בשדה.

קראו עוד בכלכליסט

העתירה הוגשה בנובמבר 2015 משום שהתברר כי, בניגוד לתחזיות המוקדמות, במועד המתוכנן להפסקת הפעילות האזרחית בשדה לא יושלמו ההליכים הסטטוריים לאישור תוכנית הבנייה בשדה, בהיקף של כ-16 אלף דירות. ארקיע ביקשה לדחות את המועד נוכח ההשלכות על המשך פעולתה, ועיריית אילת טענה לפגיעה שתיגרם לתושבי העיר אילת כתוצאה מסגירת השדה. גם משרד התחבורה, והתיירות צידדו בבקשת הדחייה.

שדה דב, צילום: עמית שעל שדה דב | צילום: עמית שעל שדה דב, צילום: עמית שעל

מנגד משרד האוצר, ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) חששו מפגיעה בשוק הנדל"ן נוכח עיכוב נוסף בפינוי השדה שיגרור גם עיכוב בפעילות לטיהור הקרקע, אותה מחויבת המדינה לבצע לפני שיווקה לבנייה. המדינה הסבירה כי לעיכוב בשיווק הקרקע תהיה השלכה גם על תהליך מעבר מחנות צה"ל לנגב, שכן תגמולי המדינה משיווק הקרקעות בהן שכנו המחנות משמשים למימון המעבר.

בנוסף המדינה חששה כי דחייה של שנים בהפסקת פעילות השדה תגרום לעיכוב רב בהליכי התכנון של השטח. הסיבה לכך היא כי המדינה מבקשת לאשר את התוכנית בותמ"ל (ועדה מיוחדת למתחמים מועדפים לדיור). מדובר בוועדת על מרובת סמכויות שבה הליכי התכנון מהירים בהרבה מההליכים בועדות המחוזיות לתכנון ובנייה. אלא שהחוק מאפשר להעביר למוסד התכנון הזה רק עתודות קרקע של מדינה בעלות לפחות 80% מהשטח. החלקה עליה ממוקם – בין היתר – שדה התעופה, רשומה באופן זמני על שם המדינה בנאמנות עבור הבעלים הפרטיים. בהסכם בין המדינה לבין באי כוחם הסכימו האחרונים להעביר למדינה 50% מזכויות הבנייה. המדינה חששה כי הדחייה בסגירת השדה תגרום לפגיעה בהסכם עם בעלי הקרקע ולא תאפשר לה לקדם את התוכניות בותמ"ל.

ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי אמר לאור פסיקת בג"ץ בנושא פינוי שדה דב: "פסיקת בית המשפט מהווה חלון הזדמנויות עבור הממשלה לעשות את הדבר הנכון. פינוי שדה דב ללא הקמת חלופות אמיתיות מהווה לא רק יריקה בפרצופם של תושבי אילת שינותקו ממרכז הארץ אלא גם מעשה חלם בסגנונו, קודם הורסים ואחרי שמאוחר מדי – מתפלאים, מצטדקים ומנסים לתקן. אני קורא לממשלת ישראל – עוד לא מאוחר מדי. הסמכות היא בידכם. אל תפקירו את תושבי אילת. מאחורי פינוי שדה דב ישנם אנשים – אילתים, צעירים ומבוגרים, חולים וסטודנטים, רופאים ומרצים – כולם יסבלו. האחריות היא עליכם.

תגובת ארקיע: ארקיע ואילת הציגו בעתירתם בפני בית המשפט טיעונים מהותיים המוכיחים כי אין סיבה להפסיק את הפעילות האזרחית בשדה דב ביוני 16, טיעונים אלו נתמכו בהמלצות משרד התחבורה, הבריאות, התיירות והביטחון. מההחלטת בג"ץ עולה כי בית המשפט מצא גם הוא שאין סיבה להפסקת הפעילות בעוד כ 5 חודשים. בג"ץ נתן תוקף להצעת פשרה שהציעו השופטים המכובדים ולפיה נדחה תאריך הפסקת הפעילות לסוף אפריל 2017. ארקיע תמשיך לפעול יחד עם אילת ככל שניתן כדי שהפעילות האזרחית בשדה דב לא תפסק כל עוד הצבא טס וכל עוד הבניה רחוקה. במקביל ארקיע קוראת לבחון חלופות כדי שהתעופה האזרחית בישראל והחיבור לפריפריה לא יפגעו".

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

8.
מצער שהמדיניות מעדיפה את בעלי הקרקעות והון שלטון ולא טובת המדינה בראש
איזה מדינה פוגעת אנושות בטיסות הפנים שלה כאשר אין אלטרנטיבה ראויה, בן גוריון זה אסון בטיסות פנים מנסיון, הוא מסורבל בטירוף, יש סיבה למה רובם מעדיפים את שדה דב, הזמן של הנסיעה על הקרקע זהה כמעט כמו זמן טיסה מאילת לתל אביב הכל יותר איטי שם מסורבל, טיסת פנים תמיד תעמיד תעמוד בעדיפות מאחורי טיסת חוץ שיש לה חלון מעבר מעל אירופה ובצדק אבל לגבי טיסות פנים זה אסון, רוב המקומות שאליהם מגיעים רחוקים משמעותית מבן גוריון משדה דב, הרכבת לא יוצאת מהטרמינל טיסות פנים אלה מצריך עוד המתנה וזמן נסיעה של שאטל ועוד המתנה לרכבת, מוניות הרבה יותר יקרות מבן גוריון לעומת שדה דב, מקומות אחרים כבר עדיף ליסוע בכביש זה הרבה פעמים יותר מהר למרות הקושי של הנסיעה אבל זה עוד סביר לאדם צעיר בריא לאדם שהוא לא בטקגוריה הזאת יש פגיעה קשה בחיים בפריפריה במרחק כזה בתחום הרפואי, אפשר להגיד כמובן בציניות זה בעיה של מי שהחליט לחיות בפריפריה אבל לא כך פועלת מדינה שרואה את עצמה כמדינה ולא איזה חונטה של בעלי הון שלטון,
פריפרי  |  27.01.16
7.
ממשלת ישראל חייבת לקבל החלטה מושכלת ולדחות את המועד עד להפסקת השדה הצבאי
אפשר לתכנן ואפשר לשווק עוד לפני פינוי השדה ובוודאי שלפני הפסקת הטיסות. למה הצבא יכול להמשיך לטוס עד 2019 ותושבי אילת שלא סופרים אותם יתנתקו שנתיים לפני?! אם ראש הממשלה לא יתערב ויעצור את הפגיעה האנושה באילת, הוא יקבל את התשובה בבחירות הקרובות!!! תושבי אילת לא שקופים!
אבי  |  26.01.16
לכל התגובות