אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכרז קרונות בעייתי? זה לא מפריע לנת"ע במכרז החשמול צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

מכרז קרונות בעייתי? זה לא מפריע לנת"ע במכרז החשמול

נת"ע הזמינה ארבע קבוצות להתמודד על מכרז החשמול ברכבת בת"א וכך סתמה את הגולל על דרישת האוצר לאחד מכרזים. החשש הוא שבעתיד יתגלה חוסר התאמה בין מערכת האיתות לבין המסילות עצמן, מכיוון שהן לא יהיו מאותו יצרן

10.02.2016, 06:56 | ליאור גוטמן

חברת נת"ע האחראית על הקמת מערך הרכבות במטרופולין תל אביב הוציאה בימים האחרונים מכתב שמזמין חברות ישראליות ובינלאומיות להגיש הצעות רשמיות להקמת מערכת החשמול והאיתות של הרכבת בתל אביב, כך נודע ל"כלכליסט". מדובר במכרז ענק בשווי שנאמד בכ־2 עד 3 מיליארד שקל.

בכך המדינה מוציאה רשמית את מכרז החשמול לדרכו, בשעה שמכרז הקרונות של הרכבת התל אביבית (הקו האדום) שבו זכתה CNR הסינית עומד על סף שורת תביעות מטעם המפסידות במכרז, בטענה שהוא נוהל עקום והביא לתוצאות שעלולות לכאורה להתברר בדיעבד כקטסטרופה תחבורתית.

קראו עוד בכלכליסט

דו"ח שהוזמן על ידי החשבת הכללית מיכל עבאדי־בויאנג'ו, ונגנז, תקף את ניהול מכרז הקרונות שזכו בו הסינים במילים קשות. "מבנה המכרז, תנאי הסף הנמוכים, המשקל הנמוך לאיכות והתיקונים שבוצעו בניקוד שאפשרו לכל המציעים שעברו את דרישות הסף הראשוניות לעבור את ציון הסף, גרמו לכך שתנאי האיכות של המציעים קיבלו משקל נמוך תוך נטילת סיכון שהוא מעל לסביר לדעתנו. שיטה זו יצרה בזבוז משאבים הן של המתמודדים והן של נת"ע, הארכת לוחות זמנים ונטילת סיכונים. ההליך בכללותו לא היה נכון".

ההשקה הרשמית של מכרז החשמול סותמת את הגולל על דרישות אגף התקציבים לאחד מכרזים ברכבת הקלה. הדרישות עלו בסוף 2014 ועיכבו את פרסום המכרזים בחצי שנה לפחות. עתה, לאחר ההוצאה של מכרז החשמול, נראה שאין דרך להחזיר את הגלגל לאחור.

 , צילום: גדעון מרקוביץ צילום: גדעון מרקוביץ'  , צילום: גדעון מרקוביץ

לאחר שזכו לביקורת רבה לגבי חלוקת הניקוד במכרז הקרונות, שבמסגרתו ניתן למרכיב האיכות משקל של 30% ולמרכיב המחיר משקל של 70%, כעת החליטו בנת"ע לחלק את משקל המרכיבים במכרז שווה בשווה — חצי למחיר וחצי לאיכות.

ארבע הקבוצות שהוזמנו להשתתף בתהליך הן אלסטום הצרפתית ומנרב; בומברדייה הקנדית ודניה סיבוס; קבוצת TAT צרפתית (שכוללת בין השאר את שפיר הנדסה ות'לס — ספקית האיתות הישנה של רכבת ישראל), וקבוצה ספרדית (ובכלל זה אינקו ואינדירה, אבל ללא קבלן הנדסה ישראלי). המכרז כולל אספקה ותחזוקה של כל מערכות הרכבת ובכלל זה המסילה עצמה, אספקת החשמל, איתות ומחשוב, כרטוס וציוד הרציפים עצמו.

החברות התבקשו להגיע לכנס מציעים שיתקיים ב־14 במרץ, והמעטפה הסופית תוגש במאי הקרוב. כמו מכרז הקרונות, גם מכרז מערכות החשמול נמרח קרוב לארבע שנים: המכרז למיון מוקדם יצא ביוני 2012; ההגשה המקורית היתה בנובמבר 2012; ההכרזה על המתמודדים שעברו את המיון המוקדם התקיימה בסוף דצמבר 2013; בינואר 2014 התקיים מפגש מציעים ראשון שלא יצא ממנו כלום, ורק בתחילת פברואר 2016 הוא יצא רשמית לדרך. באופן תמוה, רק בנובמבר 2015 צירפה נת"ע למכרז את נושא התחזוקה שלא היה במכרז במקור.

החשש הגדול שנולד כעת הוא כפול. הראשון הוא שבעתיד יתגלה חוסר התאמה בין מערכת האיתות של הרכבות לבין המסילות עצמן, מכיוון שהן לא מאותו ספק (הקרון סיני, המסילה לא). השני הוא שיווצר פער בין מועד הקמת המסילה לבין הגעת הקרונות בפועל — נת"ע שואפת להפעיל את החלק העילי של הרכבת באזור בת ים ויפו כבר ב־2018, אולם לא בטוח שהמסילה תעמוד לרשותם עד אז.

מנת"ע מסרו בתגובה שרק לפני מספר ימים התקבל התקציב למכרז ממשרד האוצר, ולכן אותן חברות שעברו את המיון המוקדם לפני שלוש שנים קיבלו פניה חדשה להתמודד. בנושא צירוף סעיף התחזוקה רק בסוף 2015 אומרים שם ש"בדיונים מקצועיים הוחלט שתחזוקת המערכות ייעשה על ידי הקבוצה שתספק את המערכות ולא על ידי המפעיל עצמו". לגבי הפער בלוח הזמנים אומרים בנת"ע שהדבר אינו נכון וש"נסיעות המבחן יחלו במקטעים שונים על פי התכנון".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
אתם מבלבלים את המוח
אין שום הכרח טכני שיצרן הקרונות יהיה גם יצרן ציוד האיתות על המסילה. בכל העולם משתמשים בקרונות של כל מיני יצרנים על אותן מסילות עם אותן מערכות איתות, יש סטנדרטים לדברים האלו. זה לא שכל חברה ממציאה את הגלגל מחדש. החשש הזה לא מבוסס כלל. הדבר היחיד שכן מבוסס זה החשש של התזמון, אבל כבר ברור לכולם שנת"ע לא תפעיל את החלק העילי של הקו (בת ים-יפו) ב2018 - הם לא התחילו לסלול את המסילות ולא מצאו מקום לדפו הזמני. כנראה שיפעילו את כל הקו בבת אחת במקום להשקיע בלבנות דפו זמני בבת ים.
חובב רכבות  |  10.02.16
2.
לא מתקבל על הדעת.....
מה אנחנו חלם?למה מראש לא קובעים ליצרנים השונים שהמערכות חייבות להיות מתואמות ואם לא אין כסף מה הבעיה?ולגבי העיכוב שיווצר החברות הזוכות יצטרכו לשלם קנסות על איחור במסירה והקנס מגובה בערבות ממשלתית כלשהיא .אבל מה אצלנו בארץ כולם חכמולוגים.אני הייתי מוסיף עוד תנאי ,שאת התחזוקה השוטפת ואת ההתקנה יבצעו חברות ישראלית שיעברו השתלמויות אצל היצרן,לפחות שהתחזוקה השוטפת יעשו ישראלים נוכל להעסיק עוד כמה מאות ישראלים לאורך שנים.
דויד , צפונבון  |  10.02.16