אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מי מנצח בקרב על פיתוח מכונית ללא נהג: יצרניות הרכב או חברות הסטארט-אפ?

מי מנצח בקרב על פיתוח מכונית ללא נהג: יצרניות הרכב או חברות הסטארט-אפ?

בשש השנים האחרונות פורסמו יותר מ-22,000 פטנטים בתחום פיתוח מכונית ללא נהג. לשאלה מיהן החברות החדשניות ביותר בתחום יש תשובה מפתיעה

23.02.2016, 12:17 | בשיתוף משפטיפ - עו"ד עמית צוקרשטיין

אפשר כבר לחגור חגורות, כי אין ספק שאנו בדרך הבטוחה למכוניות ללא נהג הנוהגות לצדנו בכבישים. כפי שפירסם בכלכליסט תומר הדר, מסמכים פנימיים של משרד התחבורה מגלים כי המשרד פועל לכיוון התרת תנועת כלי רכב אוטונומיים, כלומר רכבים ללא נהג על כבישי הארץ.

במסגרת זו, פנה משרד התחבורה לנציגים הישראליים של יצרניות רכב מובילות כגון ג'נרל מוטורס, פורד ומרצדס כמו גם למשרדי ממשלה נוספים, שכן להתרת תנועת כלי רכב ללא נהג בכבישי הארץ השלכות רבות - החל מצורך בשינוי חקיקה מסיבי, השלכות ביטחוניות, ביטחון סייבר, חינוך, הדרכה ועוד.

קראו עוד במשפטיפ

מאחר ויצרניות הרכבים נחשבות בעולם הפטנטים ל"דינוזאוריות" שמטמיעות טכנולוגיות חדשניות בצורה איטית יחסית ומאוד מבוקרת (מסיבות נכונות וחשובות, יש לציין), פניית משרד התחבורה אליהן עלולה להיתפס כמוזרה, בשונה מפנייה לחברות סטארטאפ הנמצאות בחזית הטכנולוגיה.

ואולם, מחקר שנעשה בחודשים האחרונים אשר התבסס על ניתוח מעמיק של פטנטים ובקשות רישום פטנטים בתחום כלי הרכב האוטונומיים, מראה כי במרוץ הזה דווקא יצרניות הרכב ולא חברות סטארטאפ זריזות הן המובילות.

מהמחקר עולה כי למעלה מ-22,000 המצאות פורסמו בתחום זה בלבד משנת 2010 ועד 2015. המחקר האמור מגלה, באמצעות ניתוח פטנטים ובקשות לרישום פטנט, כי המובילה העולמית, בהפרש ניכר, היא חברת טויוטה היפנית המחזיקה בקרוב ל-2,000 פטנטים ובקשות לרישום פטנט בתחום זה. מאחר ובקשות לרישום פטנט סודיות בשנה וחצי הראשונות שלאחר הגשתן, הרי שסביר להניח שמספר הפטנטים האמיתי למעשה גדול יותר. אחרי טויוטה מככב תאגיד הטכנולוגיה הגרמני בוש עם פחות מחצי מכמות הפטנטים שמחזיקה טויוטה.

מכונית ללא נהג של גוגל. כבר מ-2009 מציגה פומבית ניסיונות ליצור כלי רכב אוטונומי לגמרי., צילום: איי אף פי מכונית ללא נהג של גוגל. כבר מ-2009 מציגה פומבית ניסיונות ליצור כלי רכב אוטונומי לגמרי. | צילום: איי אף פי מכונית ללא נהג של גוגל. כבר מ-2009 מציגה פומבית ניסיונות ליצור כלי רכב אוטונומי לגמרי., צילום: איי אף פי

בהמשך הרשימה מככבות חברת דנסו היפנית, תאגיד יונדאי הקוריאני וחברת ג'נרל מוטורוס האמריקאית שסוגרת את החמישייה המובילה. חברת הטכנולוגיה המובילה, אשר מדורגת רק במקום ה-26 היא אלפבית (המוכרת יותר בשמה הישן, גוגל) וזאת למרות הפומביות הרבה של עיסוקה בתחום זה - החברה מציגה כבר משנת 2009 ניסיונות ליצור כלי רכב אוטונומי לגמרי.

למרות מיקומה הלא-מרשים, הפטנטים של אלפבית הם לעיתים המעניינים ביותר (לטוב ולרע). חובבי המדע הבדיוני בוודאי זוכרים את הסדרה "אביר על גלגלים" משנות ה-80' ובה כיכבה מכונית מדברת, שאולי הייתה ההשראה לאחד מהפטנטים של אלפבית, שכן מאחת מבקשותיה אפשר ללמוד כי אלפבית שוקלת לייצר מעין "דו שיח" עם הולכי רגל באמצעות רמקולים, שילוט דיגיטלי וכדומה על מנת להחליף את הקשר הבלתי-אמצעי שקיים היום בין נהגים להולכי רגל, קשר שיכול להיות קשר-עין, דיבור וסימני ידיים.

יצרניות רכב נוספת, שאינן מככבות בחמישייה הפותחת, פרסמו והציגו כלי רכב אוטונומיים ובהן ב.מ.וו, דיאמלר, פולקסווגן ואאודי. והמצאות בתחומים קשורים ומשיקים פורסמו גם על ידי חברות טכנולוגיה גדולות כגון אפל, טסלה, סמסונג, אמאזון, מייקרוסופט ואפילו חברת אובר העוסקת בשירותי הסעות על פי דרישה.

טויוטה מנהלת את המחקר והפיתוח בתחום זה באמצעות מוסד המחקר שלה (Toyota Research Institute) בו היא משקיעה סכום "זניח" של למעלה ממיליארד דולר. בתחילת השנה דיווחה טויוטה כי בכוונתה להתחיל לצייד את הרכבים מתוצרתה במערכת בלימה אוטומטיות שפיתחה. למרות כל ההשקעה הכספית, הפיתוח והפטנטים נותרה טויוטה לרוב מחוץ לאור הזרקורים ביחס לחברות אחרות.

עוד עלה מהמחקר כי יצרניות הרכב מחפשות את החדשנות בשלושה תחומים עיקריים: הראשון הוא ייצור כלי רכב "ירוקים" יותר, במטרה להקטין כמה שניתן את הזיהום שיוצרים כלי הרכב; השני הוא לאפשר כלי רכב "מחוברים" יותר, במטרה לאפשר העברת נתונים כגון חיבור כלי הרכב לאינטרנט, חיבור כלי הרכב לכלי רכב אחרים ולמכשירים של הנוסעים; והשלישי הוא יצירת כלי רכב אוטונומיים, לחלוטין או לפחות חלקית.

הסכומים אותם משקיעות החברות בתחום הם אדירים, כך לדוגמא ממשלת ארה"ב הכריזה בחודש שעבר כי בכוונתה להשקיע 4 מיליארד דולר בתחום זה בעשור הקרוב. ג'נרל מוטורוס אשר מדורגת רק במקום החמישי, השקיעה לאחרונה 500 מיליון דולר בשותפות עם חברת ליפט מהסיליקון ואלי שעוסקת בפיתוח רשת של רכבים ללא נהג לצורך הסעות על פי דרישה.

אין ספק כי תחום הרכבים ללא נהג הוא אחד מהתחומים הטרנדיים והחמים ביותר בעולם החדשנות והפיתוחים בתחום קורצים לממציאים, למשקיעים, ליצרניות הרכב ואפילו לצבאות ולממשלות.

עו"ד עמית צוקרשטיין שותף מנהל בשילון צוקרשטיין עורכי דין ועורכי פטנטים.

תגיות