אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אביזרי רכב: כך מורחים אותנו בקטלוגי הרכב צילום: שאטרסטוק

אביזרי רכב: כך מורחים אותנו בקטלוגי הרכב

הקטלוגים של יבואני הרכב עמוסים בתכונות ובאביזרים שאולי נראים מתקדמים, אך בפועל מחויבים בחוק או מגיעים כברירת מחדל. "כלכליסט" עושה סדר כדי שתדעו על מה להתעקש בעת קניית מכונית

14.03.2016, 09:23 | תומר הדר

אם בכוונתכם לרכוש בעת הקרובה מכונית חדשה או אפילו לקבל מכונית חדשה מן המעסיק, סביר להניח שבשלב כלשהו תגיעו אל הסוכנות כדי לראות את המכונית. עוד לפני כן סביר שתיכנסו לאתרי האינטרנט של היבואנים במטרה לבחון את הצעצוע החדש.

מה כן צריך? 4 אביזרי בטיחות שכדאי להקפיד שיהיו במכונית עדיין יש אביזרים שלא כל היבואנים מציעים, אף על פי שהם עשויים להציל חיים תומר הדרלכתבה המלאה
האתרים של יבואני הרכב גדושים בקטלוגים צבעוניים ומאירי עיניים שמציגים לראווה את המכוניות החדשות, ובהם רשימות ארוכות של ציוד המותקן ברכב, אשר ממלאות את הקטלוגים עד אפס מקום וגורמות לרכבים להיראות כאילו אובזרו בכל טוב. אנשי המכירות בסוכנויות מציגים את הקטלוגים לכל דורש וממהרים להדגיש את רשימות האבזור השופעות.

בפועל, רבים מהקטלוגים כוללים שפע של מידע שעשוי בעיקר לבלבל את הקורא בשל היעדר רגולציה בתחום. לפי חוק מחויבים היבואנים לספק מידע אך ורק על הציון הירוק שקיבל הרכב, שמציין את מספר המזהמים שהוא פולט, ועל צריכת הדלק שלו. היעדר הרגולציה מאפשר ליבואני הרכב לדחוף לקטלוגים כמעט כל מידע שירצו, אפילו אם רובו המוחלט בכלל לא רלבנטי לקונים.

נטייה זו אינה נחלתם הבלעדית של יבואני הרכב בישראל, שכן גם יצרני הרכב בחו"ל מעמיסים על סוכניהם שפע רב של מידע שרובו מתורגם ישירות לקטלוגים בישראל. עיון בקטלוגים של יבואני הרכב מעלה רשימה ארוכה של אביזרים שהתקנתם היא בכל מקרה חובה בישראל, או לחלופין מגיעה כסטנדרט ברובם המוחלט של הדגמים הנמכרים בשוק. "כלכליסט" מיפה עבורכם את האביזרים שמגיעים בילט אין, כדי שלא ימרחו אתכם.

פנס ערפל אחורי

יבואני רכב רבים מציינים בקטלוג את הימצאו של פנס ערפל אחורי. לפי חוק, פנס ערפל אחורי בצבע אדום מותר בשימוש אך ורק כאשר פנסיו הקדמיים של הרכב דולקים, ורק כאשר בחוץ שורר ערפל.

אלא שלא מדובר באביזר חריג או ייחודי במכונית: לפי כללי התקינה הנהוגים בישראל, פנס ערפל אחורי הוא דרישת חובה בכל מכונית שעומדת בכללי התקינה האירופית, כך שרוב המכוניות שנמכרות בישראל מחויבות בכל מקרה בהימצאו.

מפשיר אדים אחורי

מפשיר אדים הוא מתקן שמשולב בחלונו האחורי של הרכב, ומורכב משורה של סלילי להט עדינים שמסוגלים להתחמם בלחיצת כפתור. מטרת האביזר ברורה: חלון אחורי שקוף שמאפשר ראייה אחורית נקייה וברורה גם בבקרים הקרים. הימצאותו של מפשיר אדים אחורי מודגשת ברובם המכריע של הקטלוגים של יבואני הרכב בישראל, אך אין מה להתרגש ממנו. פרט למספר מצומצם ביותר של מכוניות קבריולה, כמעט אי אפשר למצוא בישראל מכוניות שאינן מצוידות בהתקן זה.

חישוקי פלדה

חלק גדול מיבואני הרכב מקפידים לציין בקטלוגים את הימצאותם של חישוקי פלדה בגלגלי הרכב. בחלק מן המקרים הימצאותו של חישוק הפלדה ברכב נועדה להבדיל בין רמות האבזור השונות של הדגם, אך בחלק לא קטן מהמקרים זו האופציה היחידה. אלא שחישוקי פלדה הם לא מאפיין חריג או ייחודי במכוניות. רובן המכריע של המכוניות המיוצרות בעולם, שאינן מצוידות בחישוקי סגסוגת, נוסעות על ארבעה חישוקי פלדה.

בקרת יציבות

קטלוגי רכב רבים מחולקים לכמה סעיפים הכוללים סעיף מיוחד לענייני בטיחות. רבות מרשימות ענייני הבטיחות האלה מציינות במיקום גבוה את הימצאותה של מערכת בקרת יציבות, מערכת שמסוגלת לזהות מתי גלגלי הרכב מחליקים ולבלום בהתאם.

אלא שלמרות ההדגשה, מערכת בקרת יציבות היא בגדר חובה בישראל. לפי חוק, החל ב־1 בינואר 2010 מערכת זו חייבת להיות מותקנת בכל מכונית שנמכרת בארץ. למעשה, אי אפשר לרכוש כלל מכוניות נוסעים חדשות ללא בקרת יציבות.

מערכת ABS

ברובם המכריע של הקטלוגים שמנפיקים יבואני הרכב מצוין בהדגשה בסעיף הבטיחות כי הרכב מצויד במערכת ABS, שמסייעת לנהג בתהליך הבלימה: בעוד הנהג לוחץ על דוושת הבלמים, המערכת מפעילה לסירוגין את משאבת הבלם ומונעת מגלגלי הרכב להינעל. כך, ברכבים שבהם מותקנת המערכת, הנהג נותר עם יכולת היגוי בזמן בלימה. אלא שגם מערכת זו חובה להתקין בכל רכב חדש שנמכר בישראל החל בשנת 2010, ולא ניתן למצוא באולמות התצוגה מכוניות שאינן כוללות אותה.

התקני איזופיקס

איזופיקס (ISOFIX) הוא תקן עולמי למושבי בטיחות של ילדים שאומץ בעולם ב־2007. התקן עצמו עוסק בעיקר במבנה הכיסא, אך חשוב מכך, הוא מטפל בנקודות העיגון שבאמצעותן מושב הילד מתחבר אל מושבי המכונית. התקן קובע בין היתר את מיקום הנקודות בכל מושב ילדים שמאפשרות חיבור למושב הרכב, וכן את מיקומן של נקודות העיגון ברכב עצמו.

יבואני רכב רבים מקפידים על הדגשת העובדה שבמכוניותיהם מורכבים התקני איזופיקס, אף שכיום אי אפשר כלל לייבא לארץ מכוניות שאינן מצוידות בהתקן זה. זאת מאחר שהן בארה"ב והן באירופה, שהן שני השווקים העיקריים שישראל פועלת לפי חוקי התקינה שלהן, התקני איזופיקס הם בגדר חובה. אז אמנם לא מדובר בחובה בישראל, אבל קשה למצוא רכב שאינו עומד בתקן.

רצפה שטוחה

בקטלוגים של כמה יבואני רכב אפשר למצוא הערה שעשויה להישמע מוזרה מעט למי שאינו בקי בהיסטוריה של ענף הרכב - הערה שלפיה המכונית מצוידת ברצפה שטוחה, תכונה המעניקה יותר מרווח לרגלי הנוסעים. מדוע יבואני הרכב בוחרים לציין פרט כל כך טריוויאלי? הסיבה היא היסטורית: עד שנות השבעים של המאה הקודמת יצרני מכוניות רבים יצרו מכוניות בעלות הנעה אחורית, שבהן המנוע מעביר את כוחו לגלגלים האחוריים. לכן במכוניות רבות היה גבנון ברצפת הרכב, שתחתו הותקן גל הינע שהעביר את הכוח מהמנוע לגלגלים האחוריים. אלא שכיום, כשרוב המכוניות מצוידות בהנעה קדמית וכוח המנוע שלהן זורם ישירות אל הגלגלים הקדמיים, אין כל צורך בגל הינע, ולכן רצפתן שטוחה.

תגיות