אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גוגל שולט על תוצאות החיפוש - כיצד יגיעו גולשים לאתר העסק שלכם? צילום מסך: Google

גוגל שולט על תוצאות החיפוש - כיצד יגיעו גולשים לאתר העסק שלכם?

מנוע החיפוש מעוניין לשמור את הגולשים אצלו. האתרים המושקעים של העסקים עלולים להיעלם לטובת האתרים האחידים והפשוטים של גוגל בהם לבעל עסק שליטה מוגבלת ביותר

14.03.2016, 16:43 | אורן שץ

השקעתם עשרות אלפי שקלים בבניית אתר מדהים, כתבתם את התוכן האיכותי ביותר ואספתם את המידע העדכני והמלא אותו הגולשים מעוניינים לראות. אך אל מול המאמצים שלכם, גוגל עושה מאמצים גדולים משלו בכדי לעצור את הגולשים מלהגיע אל האתר שלכם. האם אתרי האינטרנט ילכו וייעלמו, ורק גוגל יישאר? מבחינת גוגל התשובה היא כן. האם מונופול החיפוש (כמעט 100% שליטה בשוק), שאינו משלם מיסים בארץ, ישתלט על התנועה באינטרנט הישראלי?

קראו עוד בכלכליסט

בתקופה האחרונה עובר גוגל מהפכה שקטה. אם בעבר חיפש הגולש מידע בגוגל, וגוגל הציג בפניו אתרי אינטרנט בהם נמצא המידע המבוקש, הרי שבתקופה האחרונה גוגל משתנה. כיום גוגל משתדל להציג את המידע שהגולש מחפש כבר בדף תוצאות החיפוש, ובכך מייתר את הצורך של הגולש להיכנס אל אתרי האינטרנט השונים. המידע אותו מציג גוגל בדף תוצאות החיפוש מופיע בראש התוצאות, כך שהאתרים הרגילים נדחקים הרחק למטה, לאזורים אותם הגולש כבר לא רואה מבלי לגלול.

למה גוגל עושה את זה? פשוט מאד. אם הגולש נשאר בדף תוצאות החיפוש, אז אחרי שהוא קיבל את המידע אותו חיפש, הוא פנוי ללחוץ על המודעות המופיעות בדף – ומי מרוויח מכך? כמובן שגוגל.

גוגל הוא כבר לא רק מנוע חיפוש

כלי חשוב מאד שפותח על ידי גוגל, והושק רשמית בשנת 2012, נקרא Knowledge Graph. כלי זה אוסף פרטי מידע ועובדות ממקורות שונים אודות אובייקטים מסוגים שונים, ומאחסן את המידע הזה בגוגל. אובייקטים אודותיהם יאסוף גוגל מידע יכולים להיות אנשים, ספרים, סרטים או עסקים. כאשר גולש מבצע חיפוש אחר אובייקט עליו קיים מידע בגוגל, גוגל מציג את המידע אותו אסף כבר בדף תוצאות החיפוש.

חיפוש בגוגל, מעדיף שהגולשים יישארו אצלו, צילום: גלעד קוולרצ חיפוש בגוגל, מעדיף שהגולשים יישארו אצלו | צילום: גלעד קוולרצ'יק חיפוש בגוגל, מעדיף שהגולשים יישארו אצלו, צילום: גלעד קוולרצ

הגולש, שקיבל את המידע אותו ביקש, כבר לא צריך להיכנס אל האתר ממנו נאסף המידע על ידי גוגל. עבדתם, אספתם מידע טוב, עדכני ומדויק, ועכשיו גוגל לוקח לעצמו את המידע שאספתם, והגולשים נשארים אצלו. אתרים המבוססים על הכנסות מפרסום צפויים להיפגע אנושות ממצב חדש זה.

תשובות פשוטות

גם כאשר גוגל מזהה כי הגולש מחפש מידע שהתשובה עבורו קצרה, הוא מנסה להציג את המידע המבוקש כבר בדף תוצאות החיפוש. אם, לדוגמא הגולש מבקש לקבל מספר טלפון או כתובת, אז גוגל מנסה להציג את המידע המבוקש בראש הדף. אם הגולש חיפש את מספר הטלפון במכשיר הנייד שלו, כל שנשאר לו לעשות הוא ללחוץ על המספר היישר מדף התוצאות. אפילו אם הגולש משתמש במחשב שולחנו, לחיצה על מספר הטלפון תפתח עבורו חלון שיחת וידאו עם העסק (דרך שירות Google Hangouts, איך לא...).

אז מי נפגע מכך? אתרי אינדקס ומדריכים המספקים מידע שימושי הכולל מספרי טלפון או כתובות של עסקים. הגולש לא צריך להגיע אל אתר האינדקס בכדי לקבל את המידע אותו חיפש. סוגי המידע הפשוט אותו גוגל מציג שונים, וכוללים גם שעות הקרנה של סרטים, מזג אוויר ועוד.

תוצאות חיפוש מקומיות

סוג נוסף של תוצאות חיפוש אותן מציג גוגל במסגרת דף תוצאות החיפוש שלו הן תוצאות חיפוש מקומיות. במסגרת תצוגה זו מציג גוגל מפה שעליה מסומנים עסקים מן הסוג אותו חיפש הגולש, כאשר שלושה מבין העסקים זוכים להדגשה מיוחדת ולתוצאת חיפוש טקסטואלית. ומי זוכה להיכלל בין שלושת העסקים ברי המזל שזוכים להדגשה? זו כבר ההחלטה של גוגל.

גולש הלוחץ על אחד מן העסקים בתוצאות המקומיות לא מגיע אל אתר המסעדה, אלא אל דף אודות העסק בתוך גוגל הכולל מידע גיאוגרפי, שעות פתיחה, שעות עומס, תמונות, סרטונים ועוד. אז מה אם העסק בנה אתר מושקע? הגולש לעולם לא יראה אותו.

גם כאשר הגולש מחפש מסעדות, גוגל מזהה כיום את המיקום הגיאוגרפי בו נמצא הגולש (במובייל ובמחשב השולחני), ומציג עבורו את העסקים באזור הגיאוגרפי שלו. כאשר הגולש יבצע אותו החיפוש כאשר הוא נמצא במקום אחר, הוא יקבל תוצאות בהתאם למיקומו החדש. המשמעות של מצב חדש זה היא פשוטה – כמעט כל חיפוש הופך להיות חיפוש מקומי, ולכן תוצאות החיפוש המקומיות מופיעות יותר ויותר.

מה המשמעות של כל זה?

גוגל מעוניין לשמור את הגולשים אצלו, ולא להעביר אותם אל האתר שלכם. האתרים המושקעים של העסקים עלולים להעלם לטובת האתרים האחידים והפשוטים של גוגל, בהם לבעל העסק יש רק שליטה מוגבלת ביותר, ולגוגל יש שליטה מלאה עד כדי החלטה איזה עסקים יישרדו ואילו עסקים ייעלמו. לבעל העסק לא נותר אלא להתפלל שגוגל לא יתעצבן עליו ויפסיק לשלוח אליו לקוחות.

מה בכל זאת ניתן לעשות?

דבר ראשון ניתן לדאוג כי בית העסק אימת את זהותו בפני גוגל (פעולה הנקראת "תביעת בעלות"), ודאג כי המידע המופיע אודות בית העסק מעודכן ומלא. בנוסף, ניתן להיעזר בשירותי חברת קידום אתרים שתסייע לעסק להיבחר אל בין שלושת העסקים המופיעים במסגרת תוצאות החיפוש המקומיות. ולבסוף, ניתן לבצע התאמה של אתר העסק למכשירים ניידים בהתאם להנחיות גוגל, בכדי שהופעת האתר בחיפושים המבוצעים במכשירים ניידים לא תיפגע.

הכותב הוא מנכ"ל SEO ישראל

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות