אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חוכמולוגיה: בתחום הבינה המלאכותית אפל נותרה מאחור איור: ערן מנדל

מאקרו טכנולוגי

חוכמולוגיה: בתחום הבינה המלאכותית אפל נותרה מאחור

בכירים בתעשיית ההון סיכון והפיתוח סבורים שאפל מפספסת את תחום הבינה המלאכותית ומפקירה את הזירה למתחרות. עתה נראה כי הפיתוחים שחשפו לאחרונה גוגל ויתר השחקניות בתחום הניעו את אפל לפתוח סוף-סוף את סירי למפתחים

27.05.2016, 19:12 | הראל עילם

"אם גוגל צודקת לגבי בינה מלאכותית, אני חושש מה יקרה לאפל. הם עשויים למצוא עצמם באותה סיטואציה כמו בלקברי", הזהיר בסוף השבוע מארקו ארמנט, מהבלוגרים ומהמפתחים המוערכים בתעשייה, ופתח שיח שלם לגבי התנהלות החברה בשוק ה־AI. דבריו של ארמנט הגיעו ימים ספורים לאחר שגוגל הציגה מספר פיתוחים מרתקים בתחום הבינה המלאכותית במסגרת כנס המפתחים השנתי שלה, בהם סייעת דיגיטלית בשם Assistant ומערכת בית חכם בשם Home. ארמנט טען כי המתחרות של אפל בתחום ה-AI, ובמיוחד גוגל, נמצאות הרבה לפניה ורק מגדילות את הפער.

קראו עוד בכלכליסט

כצפוי, אמירה כה מתריסה הובילה לתגובות חזקות משני הצדדים. משקיע ההון סיכון הנודע, מארק אנדרסן, צייץ וציין כי בעוד הוא בטוח שאפל תהיה בסדר, הביקורת של ארמנט מדויקת. בכיר פייסבוק לשעבר ומשקיע ההון סיכון בהווה, חמת' פאליהפיתיה, אמר כי "אפל נרדמה" וכי מה שקרה לנוקיה ובלקברי יכול לקרות שוב, בעוד שעיתונאי הטכנולוגיה המוערך ג'ף ברקויצ'י אמר כי מצבה של אפל חמור אף יותר.

אנשים חייבים להשתמש במערכת AI כדי שהיא תלמד ותשתפר עוד לפני השקת מוצר מסחרי , איור: ערן מנדל אנשים חייבים להשתמש במערכת AI כדי שהיא תלמד ותשתפר עוד לפני השקת מוצר מסחרי | איור: ערן מנדל אנשים חייבים להשתמש במערכת AI כדי שהיא תלמד ותשתפר עוד לפני השקת מוצר מסחרי , איור: ערן מנדל

לצופה מבחוץ קשה לבטל את הטענות: כל החברות הגדולות הכריזו לאחרונה על שורת שירותים חדשים החמושים בבינה מלאכותית מתקדמת. פייסבוק ומיקרוסופט מדברות על מהפכת הבוטים כאילו מדובר במהפכת האפליקציות הבאה, אמזון סובבה ראשים רבים עם מערכת הבית החכם אלקסה בזמן ש־IBM, מיקרוסופט וגוגל מנגישות את יכולות הבינה המלאכותית שלהן למפתחים דרך הענן. אפל שמרה בינתיים על שקט תעשייתי מוחלט בנושא.

זו כמובן לא הפעם הראשונה שבכירים בתעשייה מנבאים את מפלתה של אפל או כל חברת טכנולוגיה גדולה אחרת. אלא שכדאי לזכור שאפל, חרף השינויים המשמעותיים שטים קוק יישם בתרבות העסקית שלה, היא עדיין חברה שפועלת תחת מעטה מסתורין ועמימות. "זה יהיה נאיבי לחשוב שאפל יושבת בשקט", כתב עיתונאי הטכנולוגיה סטיב קובאץ' מ־Business Insider, שציין שאפל משדרגת בקביעות את סירי ורכשה בשנה האחרונה את Perceptio ו-VocalIQ כדי לשפר את מערכות הבינה המלאכותית וזיהוי הקול שלה.

טים קוק. אפל עדיין פועלת תחת עמימות, צילום: רויטרס טים קוק. אפל עדיין פועלת תחת עמימות | צילום: רויטרס טים קוק. אפל עדיין פועלת תחת עמימות, צילום: רויטרס

אבל קובאץ' והסניגורים האחרים של אפל טועים בכך שלא הפנימו שהמלחמה על בינה מלאכותית לא יכולה להתבצע בשקט. גוגל בנתה את כוחה לאחר שבמשך יותר מעשור הפעילה אלגוריתמים חכמים שלמדו לנתח תמונות, פנים, קטעי קול, שפה וטקסט. מערכות בינה מלאכותית מתפתחות בזכות אלגוריתמים של למידת מכונה ורשתות עצביות שמחקים את דרך פעולת המוח האנושי, אבל דורשים כמויות אדירות של מידע, וחשוב מכך, זמן, כדי להשתפר. מיקרוסופט, גוגל, IBM ואחרות השכילו לפתוח את מערכות הבינה המלאכותית שלהם לעולם הרחב ולמיליוני מפתחים לא רק כערוץ הכנסות, אלא בגלל שהדבר משפר בצורה ישירה את הבינה המלאכותית שלהן. זה לא מספיק לפתח מערכת AI - אנשים חייבים להשתמש בה, בשטח, כדי שהיא תלמד ותשתפר עוד לפני השקת מוצר מסחרי.

אפל אמנם היתה הראשונה לזהות את הכוח המסחרי והפוטנציאל של סייעות דיגיטליות עם סירי, אבל היא מתקשה להתחרות בפיתוחי הבינה המלאכותית שנכנסים היום לשוק. "אתה לא יכול להפוך להיות שחקן מוביל בתחום הבינה המלאכותית בין לילה, על ידי זה שאתה עובד בשקט ואז מכריז על משהו בכנס", כתב ארמנט. "זה מאמץ אדיר שדורש שנים רבות ואינטראקציה עם העולם. הרבה יותר קל להסתיר את הפיתוח של מכונית חכמה מאשר AI".

אפל, נראה, החלה להבין לאחרונה את הבעייתיות הזאת. עד לאחרונה החברה שמרה את הקלפים קרוב לחזה ולא נתנה למפתחים גישה לקרביים של סירי, אך עתה נראה כי היא עומדת לפתוח קצת את שערי הגן הסגור שלה: ימים ספורים לאחר פרסום הביקורת של ארמנט, ומספר שבועות אחרי האירועים של פייסבוק, מיקרוסופט וגוגל, נראה שאפל מתכוונת לפתוח את הסייעת הדיגיטלית שלה כפלטפורמה למפתחים. דיווח שהתפרסם ב-TheInformation טוען כי החברה רוצה גם לפתח לפתח מתחרה ל־Echo של אמזון ול־Home של גוגל, מעין מוצר בית חכם שיכלול מיקרופון ורמקול ויסייע בניהול חיי היומיום. אין ספק שאפל עובדת על תוכניות אלו במשך זמן רב אבל לא בלתי סביר שהתכוונה להכריז עליהן בעוד חודשים, אולי יחד עם השקת האייפון הבא בספטמבר או אוקטובר. ייתכן שהכרזות המתחרות עודדו אותה להקדים את המועד ולהדליף מספר רמזים לתקשורת, כפי שהיא נוהגת לעשות. השאלה היא האם אפל לא התעוררה מאוחר מדי. עתיד החברה הגדולה בעולם תלוי במידה רבה ביכולת שלה לצמצם את הפער. 

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
ל-3, אין לך מושג
המידע שנאסף הינו פרטי לחלוטין. פייסבוק מאזינה לכל השיחות ואפילו לרעשי הרקע דרך מיקרופון הסלולרי, סמסונג מאזינה דרך המיקרופון בטלוויזיות החכמות, גוגל כורה מידע מחיפושים ותכרה מידע מאפליקצית assistant ומכשיר HOME. מיקרוסופט כורה מידע מקורטנה , בינג וקילוגר המותקן בוינדוס 10, אמאזון כורה מידע מאלקסה... כל המידע הזה נמכר למרבה במחיר לדחיפת פרסומות.
אליהו , תל אביב  |  29.05.16
1.
ניתוח שטחי
כרגיל - ניתוח שטחי ולוקה בחסר של הנושא. יש כמה וכמה כתבות שמדברות על כך ש-data scientists לא אוהבים לעבוד באפל. למה? כי מקפידים על הפרטיות של המשתמשים שם. הקידום של הבינה המלאכותית - בעיקר בגוגל - בא תוך דריסה גסה של הפרטיות שלכם. מזכיר לכם איך ווייז (חברה מזה זמן מה של גוגל) פרסמה את נתיב הכניסה של שני החיילים בזמנו, שנכנסו לשטחי A. ועוד משהו - החברות האחרות נוהגות להכריז על מוצרים הרבה לפני שהם רלבנטיים - אפל מכריזה על מוצרים בשלים. קצת חומר למחשבה.
עוד אחד  |  27.05.16