אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות כרטיסי האשראי תרמו ב-2015 פחות לרווח הנקי של הבנקים צילום: שאטרסטוק

חברות כרטיסי האשראי תרמו ב-2015 פחות לרווח הנקי של הבנקים

מסקירת הפיקוח על הבנקים עולה כי בעוד ב-2014 תפסה התרומה של חברות כרטיסי האשראי 12.8% מהרווח הנקי של חמשת הבנקים הגדולים - ב-2015 ירדה תרומה זו ל-9.2% מהשורה התחתונה

13.06.2016, 10:02 | רעות שפיגלמן

ערב הפרדתן הצפויה של שתי חברות כרטיסי האשראי, ישראכרט ולאומי קארד, מבנק הפועלים ומבנק לאומי על רקע המסקנות המתגבשות של ועדת שטרום להגברת התחרות בבנקים, מספקת הסקירה של הפיקוח על הבנקים הצצה על תמונת המצב של שוק כרטיסי האשראי בישראל.

קראו עוד בכלכליסט

על פי הסקירה, בשנת 2015 הרווח של חברות כרטיסי האשראי תפס 9.5% מהכנסות חמשת הבנקים הגדולים בישראל ו-9.2% מהרווח הנקי שלהם. ניכר כי בהשוואה ל-2014 לא חל שינוי משמעותי בתרומה של חברות האשראי למחזור ההכנסות של הבנקים. ברווח הנקי שתרמו חברות האשראי חלה ירידה משמעותית, היות שב-2014 התרומה לרווח היתה גבוהה בהרבה - ועמדה על 12.8% מסך הרווח. 
רקפת רוסק עמינח, סמדר ברבר צדיק, אלדד פרשר וציון קינן, צילום: רון קדמי, עמית שעל רקפת רוסק עמינח, סמדר ברבר צדיק, אלדד פרשר וציון קינן | צילום: רון קדמי, עמית שעל רקפת רוסק עמינח, סמדר ברבר צדיק, אלדד פרשר וציון קינן, צילום: רון קדמי, עמית שעל

מנתוני 2015 ניכרת מגמה של ירידה ברווחיות חברות האשראי. הירידה שחלה בשנים האחרונות נובעת מהירידה בגובה עמלת הסליקה הממוצעת. עמלת הסליקה הצולבת (התשלום שחברת הסליקה מעבירה מהסכום שבית העסק משלם אל החברה שהנפיקה את הכרטיס שבאמצעותו בוצעה העסקה) ירדה ב-2014 עד לרמתה הנוכחית שעומדת על 0.7%, כאשר מרחב התמרון בתמחור שירותי הסליקה של חברות האשראי אל מול בתי העסק נותר בחלק השני של העמלה - החלק שמשלם בית העסק לחברת האשראי הסולקת.

 כדי לפצות על שחיקת ההכנסות מעמלות הנגבות מבתי עסק, פועלות חברות האשראי להגדלת נתח הפעילות ממתן אשראי וגם באמצעות גביית עמלות מאיתנו- מחזיקי הכרטיסים. אם ב-2010 ההכנסות מגביית עמלות מבתי עסק תפסו 70% מנתח ההכנסות הרי שכעת נתח זה ירד ל-65%. מנגד נתח ההכנסות מעמלות ממחזיקי כרטיסי עלו- מרמה של 15.4% ב-2010 לרמה של 18.7% ב-2015. גם נתח ההכנסות מריבית עלה על פני התקופה ב-2.5% ועומד על 15%.

החיוב החודשי הממוצע שלנו עלה

על פי הסקירה, חלה עליה של 5.5% בכמות כרטיסי הפלסטיק הנמצאים בארנקים שלנו לעומת 2014. נכון לסוף השנה שעברה, יש ברשותנו כ-7.6 מיליון כרטיסי פלסטיק. בין 2013 ל-2014 חלה אף עליה גבוהה יותר, של 7%. לא רק שכמות הכרטיסים עולה, אלא שגם היקף העסקאות שאנו מגהצים בכרטיסים עלה. סכום העסקאות בישראל הסתכם ב-2015 ב-262 מיליארד שקל, עליה של 7.6%. בין 2013 ל-2014 חלה עליה נמוכה יותר בהיקף הגיהוצים של 6.3%, זאת למרות שבין 2013 ל-2014 נרשמה עליה גבוהה יותר בכמות כרטיסי הפלסיק שהתווספו.

נתון מעניין שתומך בעליה בשימוש בכרטיסי אשראי הוא הסכום החודשי שאנו משלמים לחברת האשראי. זה הסתכם ב-2,881 שקלים שיורדים מחשבוננו כל חודש בחודשו במהלך 2015 - עליה של 2% לעומת חיוב חודשי ממוצע בשנת 2014. מעניין לראות שבין 2013 ל-2014 חלה ירידה ואילו בשנה האחרונה עליה בחיוב החודשי.

בהתאמה גם יתרת החובות שלנו לחברות כרטיסי האשראי בעליה- עליה של 15% בחובות שלנו לעסקאות שגיהצנו והלוואות שלקחנו. יתרת החובות הסתכמה ב- 2015 בכ-15.4 מיליארד שקל לעומת יתרה של 13.5 מיליארד שקל ב- 2014.

בסקירה מציין בנק ישראל שהתפתחות המימון העצמאי שמעניקות חברות כרטיסי האשראי מלווה גם בעלייה בחשיפה לסיכון אשראי. מרבית האשראי שניתן על ידי חברות האשראי הוא לטווח קצר וללא בטחונות. כך, היקף החובות הבעייתיים ביחס ליתרת האשראי עלה במהלך 2015 ועומד על 3.7%.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות