אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רשות שדות התעופה בוחנת: מספר הנוסעים לא ישפיע על התמלוגים צילום: יריב כץ

רשות שדות התעופה בוחנת: מספר הנוסעים לא ישפיע על התמלוגים

אחרי ג'יימס ריצ'רדסון, רש"ת תבחן שינוי תנאים לכלל הזכיינים בנתב"ג. מספר הנוסעים שעלה ב־20% בשנתיים לא הוביל לעלייה דומה בהכנסותיהם

05.07.2016, 08:04 | ליאור גוטמן ואורנה יפת

אחרי ג'יימס ריצ'רדסון רשות שדות התעופה (רש"ת) בוחנת את שינוי תנאי הזיכיון של יתר העסקים בנתב"ג. הרשות סיימה את הדיון בעניינה של ריצ'רדסון מבלי לקבל החלטות מחייבות. הדיון, שנחשף בשבוע שעבר ב"כלכליסט", היה אמור לעסוק בשאלה אם לשנות את תנאי הזיכיון של החברה, שמפעילה את מתחמי הטבק, האלכוהול והפרפומריה בדיוטי פרי בנמל התעופה בן־גוריון ובמעברי גבול אחרים, כך שהיקף התמלוגים שלהם לא יהיה תלוי במספר הנוסעים שעוברים שם בכל שנה. ברשות שדות התעופה העידו שכרגע אין חדש אך הם אכן בודקים את הנושא, ולא רק באשר לג'יימס ריצ'רדסון, אלא לגבי כלל הזכיינים שפועלים בנמל התעופה בן־גוריון.

קראו עוד בכלכליסט

שינוי תקדימי ברש"ת

עד היום התמלוגים שמשלמת החברה, שנאמדים בכ־210 מיליון דולר בשנה, נגזרים בין היתר מהמכירות וממספר הנוסעים. לפי הערכות בענף, היקף המכירות של החברה לא תואם את מספר הנוסעים שעוברים בנתב"ג. הטענה הרשמית היא שמאז משרד התחבורה פתח את השמים לתחרות, מספר הנוסעים באולמות שם זינק בעשרות אחוזים, תרחיש שלכאורה אף אחד לא יכול היה לחזות. מה שלא מצליחים להסביר שם הוא כיצד אותו גוף שכפוף למשרד התחבורה — המשרד שפתח את השמים — יצא למכרז כאשר הוא לא ידע מהן התוכניות של השר הממונה עליהן, אף שהן פורסמו כמה פעמים בעבר. השאלה הגדולה היא אם תנאי המכרז, שהיה במקור לעשר שנים (שבע שנות בסיס ואופציית הארכה לשלוש שנים) ישונו פחות משלוש שנים לאחר שהוא יצא לדרך. על פי הערכות, יו"ר דירקטוריון רש"ת, אלוף (במיל') אליעזר מרום (צ'ייני), תומך בגישה שיש לפתוח במשא ומתן עם ג'יימס ריצ'רדסון כדי לנתק את התלות בין מספר הנוסעים להיקף התשלומים למדינה.

זו הפעם הראשונה שבה רשות שדות התעופה יוצאת מגדרה כדי להקל על ג'יימס ריצ'רדסון, ואם אכן תחליט לעשות זאת, היא תיאלץ להקל על כל השוכרים האחרים, שאפילו לא התלוננו בפניה. ואולם, עבורם מדובר ללא ספק במהלך מבורך. "אנחנו נשלם פחות לרשות שדות התעופה", אומר אחד השוכרים בנתב"ג. "אין פה משחק. זו הורדה ישירה של התמלוגים. זה ישפיע באופן שונה על כל אחד מהשוכרים, כיוון שהחוזה של כל אחד מהם החל בשנה אחרת, ולכן גם ההצמדה למספר הנוסעים שונה ממרכז למכרז. יש שוכרים שהצליחו לשמר את המכירות, לכן ההשפעה תהיה שונה. אבל כולם ירוויחו מהמהלך".

על פי הערכות, רשות שדות התעופה צפויה להפסיד תמלוגים של 20–30 מיליון דולר בשנה רק משינוי החוזה של ג'יימס ריצ'רדסון, ומדובר במהלך לא פשוט. "הפתרון הכי טוב עבור הרשות הוא להקל על כל השוכרים, אבל הוא בעייתי מאוד. מעולם רשות שדות התעופה לא שינתה תנאי מכרז. היא גם צפויה להיות בבעיה מול סקאל ובאג, שבעבר ביקשו להנמיך תמלוגים ורש"ת העדיפה להוציא אותם מהדיוטי פרי ומנעה מהם להשתתף שוב במכרז החדש", אומר אחד השוכרים בדיוטי פרי.

יותר נוסעים, פחות קונים

שוכר נוסף אמר גם כן כי הפעולה שרש"ת שוקלת לבצע למען ג'יימס ריצ'רדסון תמוהה. "יש חוק מכרזים במדינת ישראל. זה לא גוף פרטי שיכול פתאום להוריד שכירות. הזוכה במקום השני, חברת היינמן הגרמנית, הציעה במכרז סכום הפחוּת בחצי מיליון דולר מריצ'רדסון סך הכל, ולא זכתה. מי שלא ניגש למכרז של חנות הקוסמטיקה, לא ניגש בגלל תנאי המכרז והתמלוגים הגבוהים שדרשה הרשות. עכשיו היא מורידה את התנאים שנתיים אחרי שג'יימס ריצ'רדסון התחייבה לחוזה שלה".

חנות ג חנות ג'יימס ריצ'רדסון בנתב"ג. מוכרים פחות לכל נוסע ומשלמים יותר תמלוגים | צילום: יריב כץ חנות ג

"האינטרס הכלכלי ברור לחלוטין, כי ג'יימס ריצ'רדסון היא שוכרת חשובה וגדולה עבור רשות שדות התעופה", טוען גורם המקורב לרשות.

מקורבים לתחום טוענים כי ריצ'רדסון תתקשה לעבור את עונת הקיץ בתנאי המכרז הנוכחיים. בשנתיים האחרונות עלה מספר הנוסעים בנתב"ג ב־20% לפחות בשל השמים הפתוחים, והעלייה היא בעיקר בקרב נוסעים ישראלים ולא בקרב תיירים. שוכרי המתחמים בדיוטי פרי משלמים תמלוגים המוצמדים גם למדד וגם למספר הנוסעים. זה מה שהעלה את התמלוגים של ג'יימס ריצ'רדסון, שבמקור היתה אמורה לשלם 170 מיליון דולר וכבר משלמת בפועל 210 מיליון דולר בשנה. למרות העלייה במספר הנוסעים ריצ'רדסון מוכרת פחות לכל נוסע אך משלמת יותר תמלוגים.

תנאי המכרז קובעים כי על כל עלייה או ירידה במספר הנוסעים מחויבת החברה ב־70% מהשינוי השנתי. כלומר, אם כמות הנוסעים עלתה ב־10%, אז התמלוגים עולים רק ב־7%, וכך גם במקרה של ירידה. כעת, כאמור, צפויה רשות שדות התעופה לשנות את מנגנון ההצמדה למספר הנוסעים.

מרש"ת נמסר: רש"ת בוחנת את השפעת הגידול הדרמטי במספר הנוסעים על הזכיינים. החלטות בנושא הינן החלטות רחביות שיחולו על כלל הזכיינים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
הישראלים לא קונים בדיוטי פרי כי פשוט אין
הישראלים לא קונים בדיוטי פרי כי פשוט אין סיבה . יקר ומלאכותי . עברו הימים שבהם ישראלים הגיעו מוקדם לדיוטי פרי כדי לעשות קניות של בשמים ואלכוהול , היום אפשר להזמין באינטרנט הכל . גם בארץ וגם בחול . מעבר לעובדה שהמבצעים על הבשמים של הדיוטי פרי לא משתלמים יותר. אלכוהול זול אפשר להשיג בארץ . לא בעיה. וידוע שמחירי השוקולדים בדיוטי פרי יקרים בטירוף . עדיף לחכות לחול או לקנות בארץ את הטובלרון עולב כדי להביא למשרד ולשחק אותה שקנית בדיוטי . מי שמחזיק את הדיוטי אלו התייריים הפראיירים וגם זה לא יישאר לנצח . ככל שיותר ויותר צעירים טסים ההתלהבות לעבור בדיוטי פוחתת .  תורידו מחירים . זו התשובה היחידה שתעזור לכם . 
PurplePin  |  05.07.16
1.
שלא תבינו לא נכון , אף אחד מהשוכרים
שלא תבינו לא נכון , אף אחד מהשוכרים לא מרוויח בתנאים היום אלה רק שורד, ג'ימס ריצ'רדסון מקבל תנאים שאף אחד אחר לא מקבל ולראיה הוא לוקח כל חנות שמתפנה כדי להגדיל את הכנסותיו.ואחרים פשוט מתייאשים ובורחים.אפילו בתי הקפה לא מצליחים להרוויח על אף המחירים המופרעים שהם גובים. חוץ מזה שכדאי מאד שישראלים כבר יפנימו כי דופקים אותם בעשרות אחוזים בדיוטי פרי
RedBoomerang  |  05.07.16