אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הלפרין בעד אובר X: "אסור שאינטרסים של בעלי המוניות ימנעו תחרות חופשית" צילום: תומריקו

הלפרין בעד אובר X: "אסור שאינטרסים של בעלי המוניות ימנעו תחרות חופשית"

הממונה על ההגבלים העסקיים פנתה למשרד התחבורה בקריאה להקים צוות ממשלתי לקידום הכנסת תחבורה שיתופית שתאפשר לכל בעל רכב להסיע אנשים בתשלום ותביא, לדבריה, ל"רווחה גדולה למשק"

07.09.2016, 11:45 | ליאור גוטמן
משרדי הממשלה לא רוצים את אובר, הממונה על ההגבלים דווקא כן - הממונה על הגבלים עסקיים, מיכל הלפרין, פנתה למשרד התחבורה בקריאה להקים צוות ממשלתי לקידום הכנסת תחבורה שיתופית לישראל, בשיתוף משרדי התחבורה והאוצר.

קראו עוד בכלכליסט

תחבורה שיתופית כמו שמכירים אותה מהעולם מאפשרת בין השאר לכל בעל רכב להסיע אנשים בתשלום, מציאות שעוד לא קיימת בישראל. רק לאחרונה אושר בחוק ההסדרים נוסח מרוכך שקובע שאפשר לנהל תחבורה שיתופית, אולם היא תתבצע רק על ידי מי שיש לו רישיון רשמי לאחזקת מונית.

לטענת הלפרין, הרשות ביצעה בדיקה של הרגולציה הקיימת אשר מונעת כניסת שירותי מוניות מתקדמים ומבוססי טכנולוגיה, לרבות כאלו שמקשרים בין נוסעים לבין נהגים פרטיים המבקשים להציע את שירותיהם. לדבריה כניסת אמצעי תחבורה נוספים מגדילה את אפשרויות הבחירה הניצבות בפני הצרכן, ותאפשר פיתוח חלופה זמינה ונוחה של תחבורה ציבורית. הרגולציה הנוכחית מונעת אפשרות לשירותים נוחים, זמינים וזולים יותר מהמוניות המסורתיות.

"אסור שאינטרסים של בעלי המוניות ימנעו או יעכבו את שינוי מדיניות הרגולציה הקיימת, לצורך פתיחה של ענף התחבורה לתחרות חופשית, והטמעה של טכנולוגיות מודרניות אשר מביאות איתן בבירור רווחה משקית גדולה", כותבת הלפרין, ורומזת לכך שלחץ של בעלי מוניות מנע התקדמות של התחום.

אפליקציית אובר. בחוק ההסדרים החדש נקבע כי הסעה שיתופית בתשלום תתאפשר רק במוניות, צילום: איי אף פי אפליקציית אובר. בחוק ההסדרים החדש נקבע כי הסעה שיתופית בתשלום תתאפשר רק במוניות | צילום: איי אף פי אפליקציית אובר. בחוק ההסדרים החדש נקבע כי הסעה שיתופית בתשלום תתאפשר רק במוניות, צילום: איי אף פי

הוזלה של עד 70% מהמחיר

הלפרין כותבת למשרד התחבורה שנתונים שאספה מסיעות של שירותי אוברX (שם כל בעל רכב הוא נהג פוטנציאלי) מעידים על אפשרות להוזיל את המחירים בעד 70%. "התוצאה המעשית של הרגולציה הקיימת היא הגבלת השירותים שיכולים להיות תחליף קרוב לנסיעה בכלי רכב פרטיים. השימוש בכלי רכב פרטיים משפיע על העומס בכבישים, בעיות חנייה בערים וזיהום האוויר. מתן אפשרות לכניסתם של שירותי מוניות מתקדמים יאפשר לאנשים לנטוש את השימוש ברכב פרטי ויאפשר חלופה זמינה ונוחה של תחבורה ציבורית", היא אומרת, ומחדדת שהפיתוחים הטכנולוגיים מאפשרים כיום מגוון רחב של אפשרויות לשירותי מוניות מתקדמים "ומביאים תחרות מבורכת לשוק זה. המצב הרצוי הוא שהצרכן יוכל לעשות שימוש בטלפון הנייד שברשותו כדי להשיג אמצעי תחבורה זמין, וכדי להשוות בקלות בין מחירי אמצעי התחבורה השונים".

עוד טוענים שצי הרכב בישראל הכפיל עצמו פי 45 מאז קום המדינה, כאשר במקביל, "הרשות לא מצאה כל הצדקה כלכלית לכך שאגרת רישיון מונית תעמוד על סכום של כ- 240 אלף שקל. תשלום זה מונע כניסה של נהגי מוניות חדשים".

משמעות הדבר היא כי רשות ההגבלים הדגישה את המסקנות בנושא. "יש להסיר את החסמים העומדים בפני הטמעת אמצעי תחבורה שיתופית ובאותה העת להפחית במידה ניכרת גם את נטל הרגולציה הקיים על המוניות המסורתיות עד למינימום ההכרחי".

טרם נמסרה תגובת משרד התחבורה.

תגיות

15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
נהג מונית מתחיל את החודש במינוס של כמה
נהג מונית מתחיל את החודש במינוס של כמה אלפי שקלים הכוללים ביטוח , החזרי הלואות , דמי חבר בתחנה ונהג שאין לו מספר צריך לשלם גם עלשכירת מספר. יגיע אדם עם רכב פרטי שמשלם ביטוח כמו רכב פרטי ומבצע נסיעות בשכר. מי מבטיח שיש לו ביטוח ואם ,חס וחלילה ,תקרה תאונה - האם חברת הביטוח תשלם ?  או שקרנית תאלץ לשלם. מי מבטיח שלאותו נהג יש רשיון נהיגה ושהוא לא פסול. אולי יש לו עבר פלילי והוא בריא ומסגול לנהוג. מצד המדינה - איך היא תבטיח גביית מיסים כחוק  ותמנע עבודה בשחור? האם הורים יהיו מוכנים שבת שלהם תעלה על רכב פרטי עם נהג שאולי יש לו עבר פלילי (אולי בתחום עברינות מין)  שיקח אותה לבילוי בת"א או גרוע מזה בחזרה ? אני לא נהג מונית ולא בעל מונית ולא קשור  לתחום משום צד. לא כל דבר שטוב בארה"ב טוב בישראל.
Locomotive  |  07.09.16
13.
הרכב הביטוח הוא לרכב פרטי ללא אופציה לחלוקת
הרכב הביטוח הוא לרכב פרטי ללא אופציה לחלוקת תשלום על נסיעה גם אם התחלקתם עם חבר בהוצאות דלק , הביטוח לא מכסה במקרה של תאונה , וזה אומר שצריך לשנות את תנאי הביטוח ולשלם יותר על ביטוח הרכב , זה מקור לצרות רבות מהסיבה הפשוטה שכולם פה לא ישלמו את התוספת בביטוח אבל ירצו להרוויח צרה נוספת עם רכבי הליסינג , אנשים לא משלמים על הרכב והדלק ועוד ירוויחו על נסיעות נוספות.
ChefHat  |  07.09.16
11.
חמוד נהג מונית שעובד כל יום 12 שעות
חמוד נהג מונית שעובד כל יום 12 שעות ביום כולל שבתות לחגים ללא תנאים סוציאליים ולא מביא הביתה בקושי את השכר הממוצע במשק ועוד להגיד שיש קבוצות אינטרס בענף המוניות אנשים זורקים דברים לאויר בלי לדעת על מה מדברים וזה שהיא אומרת שזה יחסוך 70% ממחיר הנסיעה אני לא יודע איפה היא למדה חשבון . אולי היא חושבת שאנחנו נוסעים על מים וזה רכב אוטונומי שאין נהג שצריך להרויח מינימום 30 שח לשעה.
שמעון327  |  07.09.16
לכל התגובות