אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הדואר כבר לא ברירת המחדל צילום: עומר מסינגר

הדואר כבר לא ברירת המחדל

שינוי נהלים: משרד התקשורת יאפשר לחברות לבחור כיצד לשלוח חשבוניות, אם הלקוח לא ציין אחרת

08.09.2016, 08:16 | אלירן מלכי

במשרד התקשורת מתכוונים לאפשר לחברות התקשורת לבחור בעצמן איך לשלוח את החשבונית ללקוחות, באמצעות הדואר, המייל או הודעת טקסט עם קישור. כיום ברירת המחדל של החברות היא שליחת החשבונית בדואר, אלא אם הלקוח ביקש אחרת. הנוהל החדש מעביר את האחריות ללקוח ומחייב אותו לבקש דרך אחרת לקבלת החשבונית, ואם לא, חברת התקשורת רשאית להחליט במקומו. התוכנית עלולה לפגוע בצרכנים מאוכלוסיות חלשות, שיתחילו לקבל הודעות בטלפון עם לינק לאתר אינטרנט שאותו הם לא יידעו לתפעל, שכן שליחת החשבונית שלא באמצעות הדואר היא חסכונית עבור חברת התקשורת.

קראו עוד בכלכליסט

במהלך זה משרד התקשורת מתעלם ממחקרי עבר שהוכיחו שלקוחות לא עונים לבקשות כאלו. ניתן להניח שחברות התקשורת יבחרו את דרך שליחת החשבונית החסכונית ביותר עבורן. עלות כל חשבונית עד בית הלקוח מוערכת בכ־2 שקלים, מה שיחסוך לחברות עשרות מיליוני שקלים. בחברות הפרטיות המספקות לחברות תקשורת כמו פרטנר וסלקום את שירותי החשבוניות, אומרים שנראה כאילו משרד התקשורת מנסה ליצור הקלות לחברות התקשורת ועל הדרך לחנוק אותן ואת בתי הדפוס המדפיסים את החשבוניות. גורם באחת מחברות ההפצה אמר: "כבר לא מעט שנים קיים השירות האלטרנטיבי של חשבוניות במייל וחברות התקשורת משקיעות הרבה מאוד מאמצים כדי להעביר את הלקוחות לשירות החלופי. כעת הן לא יצטרכו להשקיע כל מאמץ מאחר וההחלטה הרגולטורית הזו מאפשרת להם לפעול כפי שנוח להם".

סניף דואר, צילום: אוראל כהן סניף דואר | צילום: אוראל כהן סניף דואר, צילום: אוראל כהן

ממשרד התקשורת נמסר: "הכוונה היא לאפשר למנוי לבחור את האמצעי שברצונו לקבל: דואר, דואר אלקטרוני, מסרון עם קישור או אתר אינטרנט. החברות יידרשו לפנות לכל המנויים שלהן על מנת שיוכלו לבחור את האמצעי הנוח והעדיף להם. עם זאת, מינוי שלא ישיב לפניית החברות, החברה תוכל לבחור האמצעי שנוח לה. לא תהיה עוד ברירת מחדל בדואר רגיל".

מהרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה נמסר: "אנו בוחנים את הנושא על היבטיו השונים ובכלל זה מביאים בחשבון גם את המחקרים בתחום הכלכלה ההתנהגותית והפסיכולוגיה הצרכנית. רק לאחר שנמסור את עמדתנו למשרד התקשורת נוכל לפרסמה לציבור".

תגיות