אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יצרני הרכב תוקעים רשיונות ליבואנים במחאה על חוק חדש צילום: יוסי דוס סנטוס

בלעדי לכלכליסט

יצרני הרכב תוקעים רשיונות ליבואנים במחאה על חוק חדש

3 חודשים אחרי שנחקק חוק רישוי הרכב, שאמור להיכנס לתוקף בחודש הבא, היצרנים דורשים לבטל סעיף, שלפיו היבואנים הרשמיים יחויבו לתקן רכבים שלא הם ייבאו. משרד התחבורה: "הנושא בדיונים עם היבואנים"

27.09.2016, 06:55 | תומר הדר

יישומו של חוק רישוי הרכב, שנחקק לפני כשלושה חודשים ואמור היה להיכנס לתוקף באוקטובר, עומד בפני דחייה של כחצי שנה — כך נודע ל"כלכליסט". בשבוע שעבר פנו נציגי יבואני הרכב למשרד התחבורה בבקשה ליישם את סעיף 244 בחוק החדש, המאפשר לדחות את מועד יישום החוק בשישה חודשים. הסיבה לכך היא החלק בחוק המתייחס לרישיון יבואן וקובע כי יצרן הרכב חייב להעניק לנציגו בישראל התחייבות שלפיה יבצע ריקולים ויטפל במכוניות שלא יובאו על ידיו.

קראו עוד בכלכליסט

כלל היצרנים מתנגדים לסעיף זה בחוק, ועל כן הם לא חידשו את כה את רישיון היבוא ליבואנים הרשמיים בארץ, אף שהם נדרשים לעשות זאת עד אוקטובר. לכן, היבואנים ביקשו ממשרד התחבורה לדחות את יישום החוק כדי למצוא פתרון. על פי לשון החוק, יישומו יכול להידחות ארבע פעמים עד שנתיים סך הכל.

אם משרד התחבורה לא יאשר את הדחייה, ויצרני הרכב ימשיכו להתנגד למתן טיפולים לרכבים שלא יובאו ארצה על ידי היבואנים הרשמיים, ייתכן כי היבואנים לא יוכלו לייבא מכוניות לישראל.

לפני שחוק רישוי רכב עבר לפני כשלושה חודשים, הביעו היצרנים התנגדות נמרצת לסעיף המתייחס לרישיון יבואן והודיעו במכתבים חריפים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר התחבורה ישראל כץ כי לא יוכלו לעמוד בהתחייבויות הנדרשות. הם ציינו אז כי לא יוכלו לערוב לאיכות השירות שיוענק למכוניות שייובאו והזהירו שהחוק יעלה את העלות הכוללת לצרכן. עוד טענו שמכיוון שעם החוק צפויות להגיע לישראל מכוניות מדגמים שאינם מוכרים בארץ — ייתכן שיירשמו עיכובים באספקת חלפים ובאימון צוותים טכניים. למרות זאת, במשרד התחבורה הוחלט אז להתעלם מהמכתבים.

שר התחבורה ישראל כץ. היצרנים פנו אליו לפני כמה חודשים, צילום: עומר מסינגר שר התחבורה ישראל כץ. היצרנים פנו אליו לפני כמה חודשים | צילום: עומר מסינגר שר התחבורה ישראל כץ. היצרנים פנו אליו לפני כמה חודשים, צילום: עומר מסינגר

כניסתו לתוקף של החוק עשויה לייצר "מאזן אימה" חדש בקרב היבואנים. עד כה נדרשו הוותיקים שבהם להחזיק מערכי שירות ושיווק אדירי ממדים שנועדו לתמוך בכל דרישות היצרן, ובראשן לרכוש את המכוניות ישירות מיצרן הרכב.

אלא שאם היצרנים יסרבו לדרישות המשרד, בפועל יבואני הרכב הוותיקים לא יוכלו גם אם ירצו לרכוש מכוניות ישירות מיצרני הרכב, ויעברו לרכוש את המכוניות מחברות סחר בינלאומיות. במצב כזה לא יידרשו עוד יבואני הרכב הוותיקים להתחייבות לרכישת המכוניות מיצרן רכב באופן בלעדי. כך, למעשה, הם יוכלו גם לייבא מכוניות שמיובאות כיום על ידי יבואני רכב מתחרים.

הדיונים סביב חוק רישוי רכב התחילו בוועד הכלכלה לפני כשלוש שנים. בשעתו הבטיח השר כץ כי החוק צפוי להוביל להפחתה במחירי המכוניות בארץ, אך מס הקנייה בגובה 83% לא זכה לטיפול גם בחוק זה.

יתרה מזאת, בינואר הקרוב תיכנס לתוקף שיטת חישוב חדשה של המס אשר מוטל על מכוניות חדשות הנמכרות בישראל. שיטת החישוב החדשה צפויה להיות מחמירה מהשיטה הנהוגה כיום ולהביא לעלייה במחירי המכוניות בישראל.

משרד התחבורה מסר: "הנושא בדיונים עם היבואנים, וטרם התקבלה החלטה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

11 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
אתה יודע מה עוד יש בישראל שאין באף
אתה יודע מה עוד יש בישראל שאין באף מקום בעולם? ייבוא כל חלקי החילוף למשפחה של מותגי רכב חייבים לעבור דרך חור התחת של היבואן הרשמי, איזה חוק מעוות מגן עליהם ודופק את האזרח בצורה כזו?  חוקים מעוותים גוררים חוקים מעוותים כדי לאזן אותם, מה שהמשק צריך כדי להשתחרר ולייצר תחרות זה לראות יבואן כמו קרסו מתרסק ופושט רגל. גרמניה היא מדינה עם מיסוי דומה מאוד למיסוי בישראל וחלקי החילוף עולים כאן 60% מהמחיר בישראל (בדוק!)
Battery  |  28.09.16
9.
ראשית מצב כזה אין באף מקום בעולם. כלומר
ראשית מצב כזה אין באף מקום בעולם. כלומר יבואן רשמי צריך לדאוג ליבוא מקביל. שנית אתה רוצה אחריות אז תשלם על כך (את המקרר שלך תחת אחריות מתקן נציג היבואן= מוסך יבואן). כלומר תתקן את הרכב שנימצא תחת אחריות במוסכי היצרן (או יבואן רשמי לצורך זה). יבואן רשמי צריך לעמוד בתנאים של משרד התחבורה כגון חלפים לתקופה מוגדרת לכל דגם של רכב אותו הוא מייבא. גם בארה"ב רכב תחת אחריות מקבל שירות מהיצרן ולא ממקור אחר. אחרון אם לא תהיה תחלופה של רכב בתדירות מסויימת יצרנים יפטרו אנשים שיגרום לאבטלה גבוהה במדינות הייצור שיגרור אחריו ירידה בהשקעה לפיתוח שיגרום בסופו של יום נזק כלכלי ענק בכל העולם (זאת הסיבה שאובמה הציל את תעשיית הרכב האמריקני). רוב יצרני הרכב מוכרים מרכולתם בישראל. מעט מאוד לא. אלו או מכוניות שלא יקנו בכל מקרה (כמו רכבים שמיוצרים בסין או הודו) או שהמיסים כל כך גבוהים שלא ניתן למכור אותם בישראל כמו קוניגסנג, בוגאטי וכיוצא באלה.
Bone  |  27.09.16
8.
היבואן הפקיד ערבות בנקאית כתנאי לרשיון, אפשר בקלות
היבואן הפקיד ערבות בנקאית כתנאי לרשיון, אפשר בקלות לפרוע אותה ואז היצרן ירוץ לתקן. פרט לכך למדינה יש יכולת לתבוע יצרנים שיסרבו לממן ריקול אחרי שהתחייבו למלא אחר החוק בארץ השיווק. תאמין אף יצרן מכוניות בינלאומי לא רוצה פרסום כזה.
Fish  |  27.09.16
לכל התגובות