אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הרעלת שוליים: בריונות הרשת מגיעה למיינסטרים צילום: דניאל גולדפרב

מאקרו טכנולוגי

הרעלת שוליים: בריונות הרשת מגיעה למיינסטרים

החדשות המזויפות, בריונות הרשת ושיח השנאה גלשו משולי הרשת אל תוך הזרם המרכזי של הרשתות החברתיות. כעת מגלים מנהלי הרשתות על בשרם עד כמה הגבול המטושטש בין חופש ביטוי לבריונות מסוכן גם לעסקים

02.12.2016, 08:29 | נמרוד צוק

מנכ"ל ומייסד מערכת הקהילות Reddit (רדיט) סטיב הופמן גילה בסוף השבוע האחרון את הצד הפחות נעים של הג'וב שלו כשנאלץ להתנצל פומבית בפני משתמשי האתר, אחרי שהשתמש בפריבילגיות העריכה שלו כדי להטריל קבוצה אגרסיבית וקולנית של תומכי טראמפ. "עשיתי שימוש לרעה בכוח שלי בניסיון להקשות את חייהם של בריוני רשת. זה לא היה רעיון טוב", הוא הודה בראיון ל"וושינגטון פוסט". הצעד של הופמן, שניצל את היכולת של מנהלים בפלטפורמה לערוך פוסטים של משתמשים שתקפו אותו, היה אולי חריג, מופרך וקיצוני — אבל הדגים כמה מסובך האתגר העומד בפני פלטפורמות המדיה החברתית: האיזון בין חופש הביטוי לבין תופעות של בריונות ושימוש לרעה הוא מורכב, והקו ביניהן הוא לעתים דק, מעורפל ונתון לפרשנות.

קראו עוד בכלכליסט

הסיפור החל בפורום (סאב־רדיט, בלשון האתר) בשם Pizzagate, שהוקם לפני כמה שבועות ועסק בתיאוריית קונספירציה בשם זה, שלפיה הילרי קלינטון ומנהל הקמפיין שלה מנהלים לכאורה רשת פדופילים. לפי התיאוריה, כמטה הראשי של הרשת משמשת פיצרייה בשם "קומט פינג פונג" בוושינגטון די.סי. הדיווחים, שהתגלגלו מאתרי החדשות המזויפות דרך הרשתות החברתיות לבלוגים ואתרי הימין הקיצוני האמריקאי, מצאו אוזן קשבת בקרב אנשים שהטרידו את המסעדה ובעליה בזרם הכפשות ואף באיומים ברצח. בניסיון להרחיק את המטרידים פנה בעל המקום לרדיט, פייסבוק, טוויטר ואתרים אחרים וביקש להסיר את הפרסומים. הנהלת רדיט נענתה וסגרה את הפורום, שמשך כ־25 אלף איש, בטענה כי משתמשיו עברו על כללי האתר כשפרסמו מידע אישי ופרטי קשר של אנשי הפיצרייה.

מנכ"ל רדיט סטיב הופמן. שימוש לרעה בכוחו, צילום: בלומברג מנכ"ל רדיט סטיב הופמן. שימוש לרעה בכוחו | צילום: בלומברג מנכ"ל רדיט סטיב הופמן. שימוש לרעה בכוחו, צילום: בלומברג

בשלב זה נכנס לתמונה הסאב־רדיט The_Donald, קהילה של כ־300 אלף תומכי דונלד טראמפ, שהפכה בשנה האחרונה למקום מפגש מרכזי של טרולים וממיסטים המזוהים עם תנועת הימין הקיצוני אלט־רייט — ולסיוט מתמשך עבור מנהלי רדיט ורבים מהמבקרים באתר. מנהלי הפורום (שרבים ממבקריו נמנו גם עם אנשי Pizzagate) פרסמו הודעת תמיכה בסאב־רדיט שנסגר, והזהירו מפני פרסום פרטים אישיים בפורום מחשש כי יסגרו גם אותם. בתגובות לפוסט נערמו בתוך זמן קצר מאות התקפות וקללות כנגד הופמן, הידוע בשם המשתמש שלו ספץ (Spez).

 , צילום: דניאל גולדפרב צילום: דניאל גולדפרב  , צילום: דניאל גולדפרב

הופמן, שמאס בהתקפות האישיות הקבועות נגדו מצד חברי The_Donald ומהתנהגותם הבריונית הכללית, הפעיל את יכולת העריכה השמורה לקומץ מנהלים בעלי הרשאות גבוהות במיוחד והחליף את שמו בחלק מהפוסטים התוקפניים בשמות מנהלי הפורום. לדבריו, כוונתו היתה להשאיר את השינוי על כנו למשך כמה שעות ולאחר מכן להחזיר את המצב לקדמותו, כדי לתת לתוקפים לטעום מהתבשיל שבו הם נוהגים להאכיל אותו. הופמן אולי סבר שאנשי הפורום יעריכו את הניסיון לתקשר איתם בשפתם ויראו במעשה הטרלת־נגד מבודחת, אך שגה. המהלך עורר זעם לא רק בקרב אנשי The_Donald אלא גם בקרב שותפיו להנהלת רדיט, ועלה לו בעשרות דיווחים לא מחמיאים באתרי הטכנולוגיה ופגיעה באמינות התכנים באתר בקרב רבים ממשתמשיו.

התערובת הרעילה של חדשות מזויפות, הפצת שמועות והכפשות, בריונות רשת ותופעות של גזענות, מיזוגניה, אנטישמיות ושיח שנאה היכתה בחודשים שקדמו לבחירות בארה"ב גם בפייסבוק, שהפכה למנוע המרכזי להפצת ידיעות מפוברקות. טוויטר, שסבלה מהתופעה עוד קודם לכן, סגרה בשנה האחרונה את חשבונותיהם של פעיל הימין הקיצוני מיילו יאנופולוס ורבים מתומכיו, בעקבות התקפות מתוזמרות על השחקנית לזלי ג'ונס ודמויות ציבוריות נוספות. בשתי הפלטפורמות בוחנים דרכים חדשות להתמודדות: טוויטר עם כלים חדשים לסינון תכנים מטרידים ודיווח על שיח שנאה, ופייסבוק עם תגובות מבולבלות שנעות בין הכחשה להגבלה על פרסום.

המקרה של רדיט שונה מעט. האתר החל כסביבה שהתהדרה בפיקוח מינימלי על תכנים וזכה לפופולריות בזכות היותו כר פורה לממים בוטים, דיונים שחרגו מגבולות הנימוס ודיווחים על אירועים לפני הגעתם לתקשורת הממוסדת. לצד אלו תמיד שכנו גם תיאוריות קונספירציה, טרולים אלימים ותופעות אפלות אחרות, אך נתפסו כתופעת שוליים ומחיר סביר שיש לשלם כחלק משימור חופש הביטוי. עתה נראה שהשוליים האפלים מציפים חלקים גדלים והולכים מהזרם המרכזי של הרשתות החברתיות, בין היתר הודות לרוח הגבית שאנשיהם קיבלו מניצחונו של טראמפ. עבור רדיט, שמנסה בשנתיים האחרונות להפוך לעסק רווחי, עם חצי מיליארד משתמשים והשקעה של 50 מיליון דולר מצד דמויות מפתח בעמק הסיליקון, זו בשורה שלילית במיוחד. המקרה של הופמן ו"הדונלד" מראה כי הניסיון להיאבק באופן אפקטיבי בבריוני הרשת הפך, בנקודת הזמן הנוכחית, למשימה כמעט בלתי אפשרית. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות