אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
230 אלף שקל פיצויים לעובדי אל על שפנו למנכ"ל בתלונה על הממונה שלהם ופוטרו צילום: אל על

230 אלף שקל פיצויים לעובדי אל על שפנו למנכ"ל בתלונה על הממונה שלהם ופוטרו

שלושה עובדי משרד החוץ בתחנת החברה במילאנו התריעו על התנהלות לא ראויה של הקב"ט הממונה עליהם אבי אטיאס, שנהג לדבר ב"מיניות בוטה על עובדותיו, ולא דיווח על הטסת חפצים אסורים" והושתקו. ביה"ד: "הנתבעת אטמה אוזניה מלשמוע ועינה טחו מלראות"

04.12.2016, 14:18 | נעמי צורף
"את הכביסה המלוכלכת אנחנו מנקים בבית", כך נטען כלפי שלושה עובדי משרד החוץ בתחנת אל-על במילאנו שפנו לראש השב"כ ולמנכ"ל אל-על במכתב תלונה המציג כשלים בהתנהלות הממונה עליהם, אך המכתב הביא לפיטורם. לאחרונה, קיבל בית הדין לעבודה בירושלים את גרסתם במלואה ופסק כי כל אחד מהם יפוצה ב-230 אלף שקל, בין השאר על פי החוק להגנה על עובדים חושפי שחיתויות, וכי משרד החוץ יישא בהוצאות משפט של 40 אלף שקל.

במכתב התלונה שהגישו לראש השב"כ ולמנכ"ל אל-על העובדים עמיחי שרביט, ערן אפרת ותומר תורג'מן ביקשו להתריע על התנהלות חמורה ומסוכנת של הקב"ט הממונה עליהם בתחנת מילאנו, אבי אטיאס. לטענתם, מדובר בהתנהלות שסיכנה את התעופה הבטוחה ופגעה בפעילות הביטחון של תחנת אל-על במילאנו.

קראו עוד בכלכליסט

בהחלטת בית הדין נכתב כי ניסיונותיהם להעלות את הבעיות שפורטו במכתב התלונה במסדרונות המקובלים, בהתאם להיררכיה הפיקודית הקיימת, לא צלחו. "לתובעים לא נותרה ברירה, כדי לעורר את המערכת היה עליהם לעקוף סמכות – לפנות לדרגים גבוהים הרבה יותר", נכתב בהחלטת נשיא בית הדין, השופט אייל אברהמי ונציגי הציבור. עוד נכתב, כי כאשר ניסו העובדים לפנות לגורמים הרלוונטיים על מנת להציג את הליקויים, נענו באמירות משתיקות כמו "את הכביסה המלוכלכת אנו מנקים בבית", "מי שיתלונן לא יהיה פה" ו"לא תתערב לא תפגע".

מטוס אל על מטוס אל על מטוס אל על

במכתב החריף ששלחו העובדים מתוארים כשלים רבים בהתנהלות הממונה עליהם. בין השאר נכתב כי הקב"ט היה "מדבר במיניות בוטה ביותר על עובדותיו מאחורי גבן, תולה תמונות בעלות אופי מיני במשרדו המביכות והמביישות את דגל ישראל העומד לצידן". עוד נכתב כי אינו היה מדווח על טעויות בהטסת חפצים אסורים, "מפקיר את נשקו ואינו מדווח על כך" וכי הוא "בור מוחלט בנהלי העבודה, שבטבעו לשקר, לטייח ולא לדווח על מנת לטהר את אופי ניהולו, שמדרדר את יחסינו עם שלטונות השדה לשפל חסר תקדים".

העובדים טענו, באמצעות בא כוחם עו"ד יובל אלון, כי לאחר שליחת המכתב נעשה להם שימוע, אשר התנהל בצורה פגומה. במסגרת השימוע לא ניתנה לעובדים אפשרות להביא עו"ד מטעמם ולא לעיין בדו"ח הבדיקה שנערך לאחר המכתב, ומשכך לא יכלו להתגונן מפניו. כאמור, בסופו של דבר העובדים פוטרו.

לטענת משרד החוץ, בתחנת מילאנו היו מאבקי כוח בין קצין הביטחון לסגנו. "מתוך רצונם להתערב במאבקי הכוח, התובעים חברו יחדיו באופן בריוני והתגוללו בטענות שווא על הקב"ט". עוד נטען כי למעשה מדובר ב"מרד שארגנו עובדים בתחנת אל-על במילאנו כנגד הקב"ט הממונה על התחנה".

בהחלטת בית הדין נכתב כי מכתב התלונה גרם לבדיקה בה נמצאו ממצאים שהצדיקו עריכת שינוי בתחנה. לאור ממצאי קצין הבדיקה שמונה לאחר הגשת המכתב, הקב"ט הפסיק לשמש בתפקידו הקודם והועבר לתפקיד זוטר. "נדמה שדברים אלה די בהם כדי להראות שהיה ממש בתלונה", נכתב בהחלטה. "התרשמנו שהתובעים חשו אחריות עמוקה להתנהלות התחנה וביקשו לתקן את שנדרש" נכתב, ותואר כי לאחר שפנו העובדים לגורמים המתאימים ונתקלו ב"קיר אטום", "בלית ברירה כתבו את מכתב התלונה".

בית הדין קיבל לעבודה בירושלים את גרסת העובדים במלואה וקבע כי "במהלך הדיונים לפנינו נחשפה תמונה עגומה ביחס לתחנת מילאנו, אך הנתבעת אטמה אוזניה מלשמוע ועינה טחו מלראות". נפסק כי אל-על תשלם לכל אחד מהעובדים 230 אלף שקל ועוד 40 אלף שקל הוצאות משפט.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות