אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רוצים רשת נקייה: גרינפיס שואף להעביר את תעשיית האינטרנט לחשמל ירוק צילום: Netflix

רוצים רשת נקייה: גרינפיס שואף להעביר את תעשיית האינטרנט לחשמל ירוק

תעשיית האינטרנט אחראית לכ־7% מצריכת החשמל העולמית, והמספר צפוי רק לצמוח. הדבר גרם לארגון לבדוק מה חברות האינטרנט הגדולות עושות למען מעבר לחשמל ירוק. מה הוא מצא?

18.01.2017, 08:56 | גיל קליאן

תעשיית האינטרנט אחראית לכ־7% מצריכת החשמל העולמית, והמספר צפוי רק לצמוח בשנים הקרובות: ההערכות בענף הן שתעבורת המידע באינטרנט תשלש את עצמה עד שנת 2020. נתונים אלה גרמו לגרינפיס להתחיל לבדוק מה חברות האינטרנט הגדולות, שעתירות בכסף ומודעות סביבתית, עושות למען מעבר לחשמל ירוק, והוא פרסמם דו"ח על צריכת החשמל של הענף מאז 2009.

להורדת הדו"ח המלא של גרינפיס לחצו כאן

הסיבה שבגרינפיס החליטו להתמקד בענף זה היא תפקוד הענף כגורם מחולל שינוי. לפי גרינפיס, אם האינטרנט יונע בחשמל ירוק, הדבר רק יגדיל את השימוש באנרגיה ממקורות מתחדשים. מנגד, אם האינטרנט יתודלק בחשמל מזהם, הרחבת השימוש ברשת תיקח את שוק האנרגיה אחורה אל מקורות אנרגיה מזהמים ומזיקים. חשמל ירוק מוגדר כאנרגיה ממקורות מתחדשים, בעיקר אנרגיית שמש ורוח.

קראו עוד בכלכליסט

צפו בקמפיין של גרינפיס הקורא לנטפליקס לעבור לאנרגיה ירוקה:

 

1. חוד החנית

האינטרנט מוביל בצריכת אנרגיה נקייה

 

חברות הענק גוגל, פייסבוק ואפל התחייבו לפני ארבע שנים לעבור ל־100% אנרגיה מתחדשת עד שנת 2020. נכון להיום, 20 חברות אינטרנט נוספות נטלו על עצמן התחייבות דומה. המחויבות הזאת הפכה את חברות האינטרנט לכוח מניע מרכזי בשוק החשמל הירוק בארצות הברית. כך למשל ב־2015 היתה תעשיית האינטרנט אחראית לשני שלישים מרכישת החשמל הירוק במדינה. האתגר המרכזי של תעשיית האינטרנט, שצומחת במהירות, היא לבצע השקעות באנגיה מתחדשת שידביקו את קצב הצמיחה הזריז של חברות ההייטק.

חשמל סולארי, צילום: חגי דקל חשמל סולארי | צילום: חגי דקל חשמל סולארי, צילום: חגי דקל

 

2. גוגל מקדמת אג'נדה ירוקה

מנסה להשפיע על קובעי מדיניות

 

על פי הדו"ח של גרינפיס, אפל וגוגל שמרו ב־2016 על מעמדן כחברות המצטיינות שמצליחות להשקיע מספיק בחשמל ירוק כדי להדביק את קצב צמיחתן. הדו"ח גם ציין לטובה כי חברות אלה מנצלות את כוחן לקידום השימוש בחשמל נקי בקרב קובעי מדיניות ממשלתיים, וכי הן מניעות תהליכים של אימוץ אנרגיות מתחדשות גם בקרב ספקים ושותפים. גוגל, אפל ופייסבוק זכו לציון A, הגבוה ביותר בדירוג. בין הפרמטרים שנבדקו, לצד שימוש בחשמל ירוק: שקיפות וקידום מדיניות של אנרגיות מתחדשות מחוץ לארגון.

3. אמזון לא עושה מספיק

עדיין נסמכת על פחם ודלקים מזהמים

 

נטפליקס ואמזון זכו לביקורת מעורבת בדו"ח של גרינפיס. בארגון סימנו את מיחשוב הענן, אחד התחומים המרכזיים והצומחים של אמזון, לצד צפייה בווידאו, תחום הליבה של נטפליקס - כגורמים מכריעים בהרחבת תעבורת המידע באינטרנט בשנים הקרובות. נטפליקס לבדה אחראית לשליש מתעבורת המידע באינטרנט בצפון אמריקה, והיא מתרחבת גלובלית. למרות זאת, גם נטפליקס וגם אמזון לא עושות מספיק לקידום אנרגיה ירוקה, ופועלות במדינות שבהן תשתית החשמל עדיין נסמכת על פחם ודלקים מזהמים.

4. עליבאבא בתחתית

הענקית מסין ממשיכה לזהם

 

בגרינפיס כללו לראשונה בדירוג גם את ענקיות האינטרנט הסיניות. אלה זכו לרוב לציון הנמוך ביותר F, משום שהן נסמכות על תשתית החשמל הסינית המזהמת, ולא מייצרות לעצמן אלטרנטיבות נקיות יותר. כך למשל 67% מהחשמל של עליבאבא ובאידו הסיניות מגיע מפחם. לשם השוואה, נתון הפחם הגבוה ביותר בחברה מערבית נרשם בחברת אורקל, שבה 36% מצריכת החשמל נסמכת על פחם. חברות כמו אורקל וסמסונג זכו לציון D, כאשר חברות כמו IBM, HP ואמזון הסתפקו בציון הניטרלי C. נטפליקס זכתה לציון D.

מייסד עליבאבא ג מייסד עליבאבא ג'ק מא | צילום: בלומברג מייסד עליבאבא ג

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה