אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יעקב שחר חובר למפעילת הרכבת בירושלים בהתמודדות על הפעלת הרכבת בתל אביב צילום: אביר סולטן

יעקב שחר חובר למפעילת הרכבת בירושלים בהתמודדות על הפעלת הרכבת בתל אביב

חברת קווים, שבה מחזיקה קבוצת מאיר של שחר, מצטרפת לחברת קונקט במכרז להפעלת הקו בת"א. בנתע רוצים שהמקטע הדרומי יפעל ב־2020

13.02.2017, 06:50 | ליאור גוטמן

מפעילת פרויקט הרכבת הקלה בירושלים, חברת קונקט, חברה בימים האחרונים לחברת התחבורה הציבורית קווים במטרה להפעיל את הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב. קונקט מוחזקת היום על ידי הראל, קרן תשתיות ישראל ואשטרום, ואם היא תזכה במכרז יווצר מצב נדיר שבו חברת ההפעלה של הרכבת העירונית היחידה בארץ תפעיל גם את הרכבת העירונית התחתית הראשונה בישראל.

קראו עוד בכלכליסט

קווים מוחזקת בחלוקה זהה על ידי קבוצת מאיר, יבואני וולוו והונדה, שבשליטת ישראל קז ויעקב שחר, כאשר החלק השני מוחזק על ידי חברת ההסעות הורן לייבוביץ'. קווים חברה בימים האחרונים לחברת קונקט כמו גם לחברת דויטשה באן הגרמנית במטרה להתמודד על הפעלת הקו. שמות המתמודדים פורסמו כבר ב־20 בינואר אולם במועד הפרסום הסברה היתה שקווים תתמודד עם Transport for London הבריטית כאשר שמה של קונקט כלל לא הוזכר. אם הקבוצה תזכה, קווים תחזיק בחברת ההפעלה של הקו הראשון בתל אביב (קו אדום - מפ"ת דרך ת"א ועד דרום בת ים) כ־50%, כאשר קונקט תחזיק כ־16% והשאר יוחזקו על ידי דויטשה באן.

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב, צילום: עמית שעל עבודות הרכבת הקלה בתל אביב | צילום: עמית שעל עבודות הרכבת הקלה בתל אביב, צילום: עמית שעל

אחד החלקים המעניינים במכרז הוא אפשרות הפעלה מוקדמת של המקטע הדרומי שלו. קו הרכבת האדום מתארך על פני 24 ק"מ, כאשר החלק התת קרקעי שלו עובר בעיקר ברמת גן ובתל אביב. בחברת נתיבי תחבורה עירוניים, שמנהלים את המכרזים, רוצים שהזוכה תפעיל כשליש מהקו כבר באמצע 2020, כלומר את המקטע שבין דרום תל אביב (התפר שבין הדולפינריום ליפו) ועד לדרום בת ים כבר בעוד כשלוש שנים.

יעקב שחר , צילום: ראובן כהן יעקב שחר | צילום: ראובן כהן יעקב שחר , צילום: ראובן כהן

רעיון הפעלת המקטע הדרומי כבר עלה בעבר אולם בנתע לא ידעו היכן לאפסן את הקרונות של הרכבת עד שיושלם הקו כולו, אז מתוכננת חניה לעשרות קרונות בלב פתח תקווה. על פי ההערכות, בהפעלה המוקדמת של המקטע הדרומי החניון בפתח תקווה כבר יהיה מוכן ובכל מקרה נשקלת אכסנה קצרה לכמה חודשים באזור חולון.

מכרז ההפעלה היה אמור לצאת לדרכו במהלך 2016, אולם בעיות של הגבלים עסקיים מנעו מחברות ישראליות להשתתף בו, מחשש שמא מפעילי קווי אוטובוסים יפעילו גם את הרכבת הקלה. בעקבות שיח עם הרשות להגבלים עסקיים הוסרה ההתנגדות, והתנאי הוא שחברות ישראליות ישתתפו במכרז עם חברות זרות ולא לבד. התנאי הוביל לכך שהמכרז שוב יצא לדרכו והוא ייסגר ב־23 במרץ הקרוב. בחירת המפעיל תושלם עד סוף 2017.

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
לשמעון (תגובה 4) - הרעיון לא ישים ואין בו הגיון.
התחרות היחידה האפשרית בתחום הזה זה בצורת מכרזים לתקופה מוגבלת, כפי שעושים. זה לא אחיזת עינים כי התחבורה ציבורית, בה יש לדאוג לשירות זמין תמיד ובמחיר אחיד, אי אפשר לתת לחברות שונות לגבות מחירים שונים (איך ייגבה הכסף? מה יהיה עם מעברים בין מפעילים שונים?). ברכבת זה עוד יותר בעייתי רק רכבת אחת יכולה לעבור בכל רגע וכמות הרכבות בקו מוגבלת. התחרות כיום מאפשרת הוזלה ושיפור שירות שכן מי שרוצה לזכות צרי להציע מחיר תפעול זול ושירות טוב (וזכיו שלא עומד בהתחיבות יכול לאבד את הזיכיון).
אמיר  |  13.02.17
4.
חייבים תחרות ושחקנים חדשים ...
חייבים דם חדש ... רוצים תחרות ולא מנופולים. אם משרד התחבורה היה נותן לכמה חברות ל"התארח" על קו מסוים אזי השרות היה עולה והמחיר יורד ! ! ! לכן יש לפתוח את התחבורה הציבורית כולה לתחרות מספר חברות לכל קו אז הציבור ירוויח שרות מצוין ומחיר הוגן . כל משהו אחר הוא בגדר אחיזת עיניים ולא תחרות.
שמעון  |  13.02.17
3.
לכאורה חבורת נוכלים, רקבת ולא רכבת.
כל הרכבת הקלה, ספור עצוב הוא. בכיה לדורות, נוסעת במהירות של צב, כמעט ולא לוקחת אנשים, בדיחה עלובה במקרה הטוב. עכשיו דוחפים לנו את יעקב שחר ע"י הלכאורה נוכל ראשי, כץ. צריך לתת לחברה הגרמנית לנהל את החברה ולא למונופול התחבורה של שחר קז וליבוביץ.
משה  |  13.02.17
לכל התגובות