אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה יש מדינות שמתעקשות על נהיגה בצד שמאל של הכביש צילום: ויקימדיה

למה יש מדינות שמתעקשות על נהיגה בצד שמאל של הכביש

ההסבר הולך אחורה עד לתקופה בה נסעו בכרכרות סוסים. מדוע בהתחלה כולם נהגו בצד שמאל, איך זה השתנה ומה הקשר לקולוניאליזם

04.03.2017, 08:35 | שירות כלכליסט

תהיתם אי פעם מה עומד מאחורי הצד שבו אנו נוהגים בכביש? כולנו פשוט לוקחים כמובן מאליו שבמדינה שבה אנו חיים אנו נוהגים בצד זה או אחר. אולם האם חשבתם מדוע יש הבדלים בעניין זה בין מדינות בעולם?

תחבורה הנעזרת בכבישים קיימת כבר אלפי שנה, עם התפתחותן של דרכי מעבר חופשיות ושל נתיבי סחר. קוד ההתנהלות בדרכים אלו החל להתפתח כבר בימי הביניים. אז המנהג היד לנהוג בצד שמאל של הכביש. הסיבה לכך נעוצה בצורך בהגנה עצמית– רוב האוכלוסייה הייתה ימנית והיות שסכנות רבות ארבו בדרכים בעת ההיא, כולם העדיפו שיד ימינם – והחרב בחגורתם – יהיו בצד ימין, עם הפנים לתנועה הנגדית, מה שחייב את הנהגים לכוון את הסוסים לשמאלו של הכביש.

קראו עוד בכלכליסט

כך התבסס המנהג בחלקו המערבי של העולם לנהוג בצד שמאל. לפחות עד למאה ה-18, אז עברה אירופה מהפיכה עם גל הקולוניאליזם וגילוי הארצות שפשט בה, לצד כמה מהפיכות חברתיות רוויית דם כמו המפכה הצרפתית. מהפיכה זו עשתה ככל שביכולתה לשנות את חוקי ומנהגי המדינה, ובכלל זה מעבר לנהיגה בצד ימין של הכביש. נפוליאון הנציח מגמה זו כששם פעמיו לכבוש נתחים נכבדים מיבשת אירופה וכפה על המדינות שכבש את המנהג הצרפתי של נהיגה בימין הדרך.

נהיגה בצד שמאל בבריטניה, צילום: ויקימדיה נהיגה בצד שמאל בבריטניה | צילום: ויקימדיה נהיגה בצד שמאל בבריטניה, צילום: ויקימדיה

בד-בבד עם הגידול באוכלוסייה, צמחה גם התחבורה בדרכים ורוב מדינות אירופה קיבלו עליהן את הנהיגה בצד ימין של הדרך, ולו רק כדי לאפשר לתנועה לנוע בצורה חלקה. מדינות קולוניאליסטיות כגון בריטניה, צרפת, הולנד ופורטוגל, החלו ליישב את אמריקה ואת אסיה והחילו את מנהגיהן במדינות הכבושות, ברחבי האימפריות שלהן. באמצעות צמיחתה של אמריקה 65% ממדינות העולם נוהגות בצד ימין של הכביש.

המגמה הביאה לשינוי בעיצוב הכרכרות, שלהן כעת נרתמו 4 סוסים והנהג רכב על גבי הסוס השמאלי האחורי והשתמש בידו הימנית להצליף בסוסים. משמעות הדבר היתה שעל מנת להימנע מהתנגשויות עם כרכרות אחרות בשל מיקום לא נכון בדרך, היה על הנהג להיות קרוב יותר למרכזה, כלומר שהיה צורך לנהוג בכרכרות בימין הדרך. סגנון זה פשט ברחבי העולם עם התפתחותן של הכרכרות.

מאזדה עם הגה בצד ימין, צילום: automobilemag מאזדה עם הגה בצד ימין | צילום: automobilemag מאזדה עם הגה בצד ימין, צילום: automobilemag

עם עלייתו של הרכב הממונע, השפעתה של ארה"ב בתחום גברה והיא הפכה לחלוצה בתחום הייצור ההמוני של כלי רכב ממונעים. תקן חדש נולד עם מכירתם ההמונית של רכבים אלו, ולפיו ההגה מוקם בצדו השמאלי של תא הנהג והרכב הותאם לנהיגה בצד ימין של הכביש.

רק כ-35% מהעולם דבק במנהג הנהיגה בצד שמאל של הכביש, ובעיקר בריטניה, אוסטרליה, ניו זילנד והודו. דבר זה נובע מהעובדה שהאימפריה הבריטית פשטה למדינות רחוקות אלו ועימה גם חוקי האימפריה. גם ביפן הנהיגה היא משמאל לכביש, וזאת משום שמהנדסי רכב בריטיים הובאו ליפן כדי להקים את מערכת מסילות הרכבת במדינה – פרויקט תשתית רחב ידיים שבו הרכבות נסעו במסילה השמאלית. משם פשט המנהג גם לכבישיה של יפן.

תגיות

40 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

39.
אין דבר כזה הפוך, כמו שיש צד ימין ויש שמאל
כמו שנאמר שרוב העולם 75% אנשי כותבים בימין ו-25% כותבים בשמאל. נהגתי ברכב שכור רחבי קפריסין לא היה בכלל קושי בנהיגה פשוט מתרגלים תוך כמה שעות דווקא שזה היה מאתגרת אותי. כמו שמדינות "שמאליות" לא יגידו שמדינות ימניות הפוכות בשבילן, פשוט זה הכל בראש.
מיכאל  |  21.02.20
38.
עברתי מימין לשמאל
תודה על המאמר מעניין. אני חי בלונדון כך שלוותי את המעבר מנהגיה בצד ימין לנהיגה בצד שמאל. המסקנה שלי שהיא אין שווים הבדל מהותי ואין ״הפוך״. יתרון אחד שמצאתי לנהיגה בצד שאל הור שבתור ימני כתף ימן שלי יותר גמישה ולכן יותר קל לי לסובב את הראש ימינה ולהסתכל אחורה. אני מרגיש את זה מאד כשאני מבקר בארץ ונוהג שוב בצד ימין
בועז  |  17.03.17
לכל התגובות