אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טראמפ מקצץ בתמריצים למאבק בשינוי אקלים אבל נהנה מהם כיזם צילום: איי פי

טראמפ מקצץ בתמריצים למאבק בשינוי אקלים אבל נהנה מהם כיזם

נשיא ארה"ב רואה בסוכנות להגנת הסביבה סרח עודף שמגביל את הפעילות העסקית. אבל ב־2012, כשהחברה שבבעלותו קיבלה מיליון דולר על התייעלות אנרגטית, אמר טראמפ: "אני מאמין באנרגיה נקייה יותר מכל אחד אחר"

05.03.2017, 22:05 | שירות כלכליסט

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מיהר להפוך את הסוכנות להגנת הסביבה לשק החבטות שלו, ועוד לפני שנכנס לבית הלבן היה ברור כי תקציב הסוכנות יספוג מכה קשה, אם לא אנושה. נוסף על כך, תוכנית האנרגיה של הממשל לא כוללת התייחסות לאנרגיה נקייה או התייעלות אנרגטית ומתעדפת שימוש בדלקי מאובנים מזהמים.

קראו עוד בכלכליסט

ואולם, איש העסקים דונלד טראמפ מיהר לגרוף לכיסו תמריצים שנתנה מדינת ניו יורק עבור התייעלות אנרגטית של מיזמי בנייה.

לפי "הניו יורק טיימס", טראמפ קיבל ב־2012 כמיליון דולר בתמריצים והלוואות מסובסדות כדי להפוך בניין מגורים שבבעלותו בעיר ווייט פליינס שמחוז ווסטצ'סטר ליעיל אנרגטית. "אני מאמין גדול באנרגיה נקייה, בחיסכון באנרגיה ובכל מה שקשור בכך — יותר מכל אחד אחר", אמר אז טראמפ, לפי עלון פרסומי של הבניין בבעלותו.

בשנה שלפני כן קיבלה החברה של טראמפ תמריצים על צעדי התייעלות אנרגטית. כך למשל, מדינת ניו יורק העבירה לה 40 אלף דולר להגדלת החיסכון באנרגיה בשני בניינים סמוכים לסנטרל פארק במנהטן.

דייב אנדרסון מהמכון למדיניות אנרגיה, שהתחקה אחר הדרכים שבהן השתמש טראמפ בחקיקה סביבתית כדי לזכות להטבות עבור החברות שלו, אמר ל"ניו יורק טיימס" כי "הבניינים של טראמפ זכו לשדרוג מנגנוני ניהול האנרגיה שלהם הודות למדיניות יעילה של מאבק בשינוי אקלים. אבל הממשל שלו צועד בכיוון הפוך לחלוטין".

השינויים שיוזם ממשל טראמפ במדיניות האנרגיה לא בהכרח ישפיעו על המדיניות האנרגטית של מדינת ניו יורק, אבל הצהרותיו והצעדים שנקט מעלים תהיות נוספות על עמדתו של הנשיא באשר לאחת הבעיות החמורות ביותר שמעסיקות את העולם כיום.

במהלך הקמפיין התרברב טראמפ ואמר שעשה כל שביכולתו כדי לנצל את החוקים לתועלתו ולתועלת עסקיו, ונראה שזה המקרה גם כאן.

אחד הדיירים בבניין של טראמפ בעיר ווייט פליינס במחוז ווסטצ'סטר, אלן ניידיץ', סיפר ל"ניו יורק טיימס" כי מנגנון ניהול האנרגיה שהותקן בבניין בן 200 הדירות חסך לכל דירה בו הוצאות חשמל של 100 דולר בחודש. ניידיץ' ציין עוד כי חלק מהשדרוגים היו נחוצים. עבור התקנת המנגנון החדש בבניין קיבל טראמפ 280 אלף דולר ממדינת ניו יורק, שגם נתנה לו הלוואה מסובסדת; זו הביאה את כלל ההעברות לטראמפ להסתכם בכמיליון דולר. לפי נתונים שאספה סוכנות האנרגיה של מדינת ניו יורק, ההשקעה בהתייעלות האנרגטית של הבניין החזירה את עצמה בתוך שלוש שנים. 

הפגנת מדענים נגד הקיצוץ בתקציב הסוכנות להגנת הסביבה, צילום: איי פי הפגנת מדענים נגד הקיצוץ בתקציב הסוכנות להגנת הסביבה | צילום: איי פי הפגנת מדענים נגד הקיצוץ בתקציב הסוכנות להגנת הסביבה, צילום: איי פי

 

יצרניות הרכב התלוננו, וטראמפ יבטל את תקנות אובמה נגד זיהום

בתוך כך, ממשל טראמפ צפוי להתחיל כבר השבוע לבטל שורה של תקנות פדרליות מימי הנשיא אובמה שהגבילו את כמות המזהמים שפולטים כלי רכב - כך על פי גורמים המקורבים לנושא. ביטול המגבלות על פליטת החומרים המאיצים את ההתחממות הגלובלית צפוי לפגוע במאמצים לעודד את תעשיית כלי הרכב האמריקאית לייצר יותר מכוניות חשמליות - כך על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס".

ההודעה, שתימסר על ידי ראש הסוכנות להגנת הסביבה סקוט פרואיט ושרת התחבורה איליין צ'או, תתניע תהליך של ביטול אחד ההישגים המשמעותיים ביותר של אובמה בתחום שימור הסביבה. כן צפוי טראמפ השבוע להנחות את פרואיט לפתוח בהליך המורכב והארכני לפירוק תוכנית האנרגיה הנקייה — התקנות שגיבש אובמה במטרה לצמצם את היקפי הזיהום שמייצרות תחנות כוח מונעות פחם.

ביטול תקנות זיהום הרכבים ירוקן מתוכן מגבלות החלות על פליטות פחמן דו חמצני ולא יחייב אישור של הקונגרס. בה בעת צפויה למהלך השפעה משמעותית על תעשיית כלי הרכב האמריקאית. תחת תקנות החיסכון בדלק שהנהיג ממשל אובמה, פעלו יצרניות כלי הרכב האמריקאיות במשך עשור כמעט כדי לנסות ולייצר כלי רכב חסכוניים מאוד בדלק, כולל חשמליים והיברידיים. עתה צפוי המהלך של טראמפ לחסוך עבורן עשרות מיליארדי דולרים וכן טרחה רבה. רק בחודש שעבר התלוננו חברות הרכב הגדולות במדינה באוזני הנשיא הנכנס, כי הדרישות הטכניות הללו שהציב אובמה העיקו עליהן מאוד.

על פי הערכות צפויות היו התקנות של אובמה לעלות לתעשיית הרכב כ־200 מיליארד דולר בשנים 2012־2025. ראשי התעשייה טענו כי הן יקרות הרבה יותר למימוש מאשר התקנה לייצור אנרגיה נקייה.

גורמים רשמיים לשעבר בממשל אובמה ופעילי איכות סביבה הביעו דאגתם לנוכח המהלכים שמתכנן טראמפ. "שאר העולם מתקדם עם מכוניות חשמליות. אם ממשל טראמפ יילך אחורה, ארה"ב לא תוכל להתחרות גלובלית", אמרה מרגו אוגה, לשעבר יועצת בכירה לממשל אובמה. "זה אומר שהם פשוט ימשיכו לזהם", אמר ויליאם בקר, מנכ"ל הארגון הלאומי לסוכנויות אוויר נקי, שצופה התנגשות בין טראמפ למדינות בארה"ב שיוסיפו להגן על חוק האוויר הנקי, ובראשן קליפורניה.

תגיות