אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הנתונים נחשפים: אובר הפסידה 2.8 מיליארד דולר ב-2016 צילום: רויטרס

הנתונים נחשפים: אובר הפסידה 2.8 מיליארד דולר ב-2016

על רקע המתקפה הציבורית המתנהלת נגדה, המפתחת של אפליקציית הזמנת הנסיעות משחררת נתונים פיננסיים: ההזמנות הוכפלו ל-20 מיליארד דולר בשנה שעברה. ההפסדים אשתקד לא כוללים הפסד מוערך של מיליארד דולר ממכירת פעילותה בסין. מאז הקמתה ב-2009 הפסידה החברה 8 מיליארד דולר. שווי השוק של החברה מוערך ב-69 מיליארד דולר

15.04.2017, 10:47 | עומר כביר

הכנסות אובר (Uber), שעמדו ב-2016 על 6.5 מיליארד דולר, גדלו בשיעור גבוה יותר מהפסדיה - כך לפי נתונים שהעבירה החברה לבלומברג. עם זאת, מהנתונים עולה כי הפסידה 2.8 מיליארד דולר אשתקד, ומאז הקמתה ב-2009 הפסידה 8 מיליארד דולר.

קראו עוד בכלכליסט

מפתחת אפליקציית הזמנת הנסיעות היא חברה פרטית ואינה מחויבת בפרסום נתונים פיננסיים. ואולם, אחרי שבשבועות האחרונים נמצאת החברה תחת מתקפה ציבורית חסרת תקדים על רקע מגוון גורמים - החל מניצול איסור הכניסה לארה"ב של אזרחי מדינות מוסלמיות לצורך רווח מהיר ועד תביעה מתוקשרת בטענה שהחברה גנבה את טכנולוגיית המכונית האוטונומית של גוגל - מנסה אובר לשנות את השיח באמצעות שחרור נתונים פיננסיים.

לפרטים ולהרשמה לוועידת ניו יורק לחצו כאן

לפי נתונים אלו, במהלך 2016 הסכומים שגלגלו הזמנות הנסיעות בחברה הוכפלו והגיעו ל-20 מיליארד דולר. ההפסדים עדיין משמעותיים, וכאמור עמדו בשנה שחלפה על 2.8 מיליארד דולר (לא כולל הפעילות בסין, שנמכרה בקיץ שעבר, ושהסבה לחברה הפסדים של מילארד דולר ב-2016), ואולם לפי נתוני שני הרבעונים האחרונים של השנה הגידול שלהם נמוך משמעותית מהגידול בהכנסות.

ברבעון הרביעי של 2016, גדלו הכנסות אובר ב-74% לעומת הרבעון השלישי, ועמדו על 2.9 מיליארד דולר. ההפסדים, מנגד, גדלו ב-6.1% בלבד והסתכמו ב-991 מיליון דולר. יש להתייחס לנתון זה בספקנות, שכן ההשוואה המקובלת היא לרבעון המקביל בשנה שעברה ולא לרבעון הרציף. אובר לא מסרה לבלומברג את נתוני ההכנסות וההפסדים לרבעון הרביעי של 2015.

התאונה שבה היה מעורב רכב אוטונומי של אובר, צילום: רויטרס התאונה שבה היה מעורב רכב אוטונומי של אובר | צילום: רויטרס התאונה שבה היה מעורב רכב אוטונומי של אובר, צילום: רויטרס

מאז הקמתה בשנת 2009 רשמה אובר, ששווי השוק שלה מוערך ב-69 מיליארד דולר, הפסדים צבורים של 8 מיליארד דולר לפחות. כיום יש לחברה קופת מזומנים של 7 מיליארד דולר, בתוספת קו אשראי של 2.3 מיליארד דולר. "אנחנו מרוצים מכך שיש לנו עסק בריא וצומח, שנותן לנו מקום לבצע את השינויים ההכרחיים בהנהלה, בתרבות הארגונית, וביחסים שלנו עם נהגים", אמרה לבלומברג מנהלת פעילות אובר בארה"ב, רייצ'ל הולט. בדבריה התייחסה הולט בעקיפין להאשמות על תרבות ארגונית שמעודדת הטרדות מיניות ואפליה נגד עובדות.

נהגים שיכורים

אובר פרסמה את הנתונים כמה שעות אחרי פריצתה של שערורייה חדשה שבה מעורבת החברה: חקירה של רגולטור בקליפורניה, שלפיה החברה לא השעתה פעילותם של נהגים שנוסעים דיווחו כי הם שיכורים. אם הטענות יימצאו נכונות, יכולה אובר לספוג קנס של עד 1.13 מיליון דולר.

לפי מסמך שהגישה נציבות השירותים הציבוריים של קליפורניה, מתוך 154 תלונות שהתקבלו בין אוגוסט 2014 לאוגוסט 2015 על נהגים שיכורים, אובר צייתה לכללים, שמחייבים מדיניות של "אפס סובלנות", רק ב-3 מהם. אובר הצליחה להוכיח שיצרה קשר עם הנהגים רק ב-50 מהמקרים, ושניהלה חקירה כלשהי רק ב-22 מהם. כן הצליחה החברה להוכיח שהשעתה נהגים רק ב-22 מקרים. ב-64 מקרים, הנהגים ביצעו נסיעה נוספת בתוך שעה מקבלת הדיווח שהם שיכורים. "אין שום ראיות שאובר ביצעה פולואפ לתלונות בשעות או אפילו יום שלם לאחר שהנוסעים הגישו אותן", נכתב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

21 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

21.
לפי התגובות
יש בארץ אנשים שחיים במערות אם הם עדיין רואים את אובר כחברת מוניות ולא יודעים בכלל להעריך מעבר ל4 פינות שלהם איך העולם הזה עובד. ואלו שחושבים שאין טכנולוגיה מאחורי החברה זה בכלל בורות במיטבה. אובר מעסיקה את המתמטיקאים הטובים בעולם כיום, הם מייצרים אלגוריתמים לאיזון היצע וביקוש בזמן אמת, ניתוב רכבים ודיפוזיות על הרווחים שלהם בכמויות של מליונים בשנייה. זו חברה עם טכנולוגיה גאונית , ועם אחד המנכלים המדהימים שיש בייקום הזה. מי שחושב שחברה שלא מרוויחה לא שווה הוא סתם חסר השכלה במקרה הטוב. 8 מליארד הכנסות ברבעון זו חברה שיודעת להכניס כסף ואת כולו היא משקיעה חזרה בפיתוח וגדילה.
גוש  |  20.04.17
20.
לכל המכפישים
שאין להם שמץ של מושג איך הדברים האלו עובדים, 1. אובר צריכה להיות שווה 70 מליארד גם אם היא תפסיד 20 מליארד ברבעון. הכלכלה של חברות מהסוג הזה היא שהן נכנסות לרווח אחרי 11 שנה בממוצע. גם פיפל של פיטר טיל הפסידה כסף במשך 12 שנה ורק לאחרונה נהיית מאוד רווחית. חברה שמכניסה ברבעון 3 מליארד זו חברה מעולה, ולא משנה כמה היא מוציאה על פיתוח. עוד 5 שנים המערכת שלה תהיה מכונת מזומנים שמצריכה חצי או רבע מהפיתוח/תפעול הנוכחיים. 2. הסיבה שיש אש כלפי אובר היא בשל השיוך שלה לטראמפ. טרוויס קלניק ביטל שביתת נהגים שהיתה נגד מדיניות טראמפ, ומאז השמאלנים שם לא סולחים לו. אחר כך התברר שהוא יועץ לטראמפ והם עוד יותר השתגעו . מאוד דומה לארץ, כשהשמאל בטוח שהוא צריך להכתיב לאנשים מה לחשוב ואם הם לא שם, אז הוא יעקוץ אותם בתקשורת בכל דרך אפשרית .
לה, עמק הסיליקון  |  20.04.17
18.
חבל שאין ההסברים יותר ברורים
אובר חברה מדהימה נקודה! כאחד שחי בארה״ב ומשתמש באופן קבוע בשירותים הזולים ביותר החל מבילוי לילי ( אפשר לשתות ולא לנהוג ) ועד נסיעה לשדה תעופה בלי להשתמש במונית או לשלם חניה לכמה ימים. השרות טוב ומהיר מכל מונית קיימת המכוניות יותר נקיות ויותר מהירות, לא יגנבו אותך במחיר או המרחק ואופציות הם אין סופיות, כרגע הם הופכים להיות חברת השליחות של אוכל הגדולה בארה״ב ובעתיד משלוחים רגילים. הייתי משקיע את כל כספי כשיצאו לשוק.
שון  |  19.04.17
לכל התגובות