אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משרד הכלכלה: מחירי מוצרי הטואלטיקה ברשתות הפארם גבוהים בהשוואה לרשתות שיווק ובתי מרקחת קטנים צילום: אסף עברון

משרד הכלכלה: מחירי מוצרי הטואלטיקה ברשתות הפארם גבוהים בהשוואה לרשתות שיווק ובתי מרקחת קטנים

על פי הנתונים, נמצא פער מחירים של 20% בתחום מוצרי טואלטיקה בין רשתות הפארם הגדולות לבין רשתות שיווק המזון. בתי המרקחת הקטנים ורשתות המזון הגדולות נמצאו זולים ב-18% ביחס לסופר פארם. יחד עם זאת, הבדיקה העלתה כי סל מוצרי הטואלטיקה בניו פארם והמשביר לצרכן (המחזיקות יחד כ-5% משוק הטואלטיקה ) יקר ב-8% ביחס לסופר פארם

26.07.2017, 14:06 | אורנה יפת

חודש וחצי לאחר פרסום נתוני בדיקה שהעלו כי סל מוצרי טואלטיקה בישראל גבוה ב-19% מסל זהה במדינות ה OECD, ובהמשך לניסיונות להוריד את יוקר המחיה בישראל, מפרסם משרד הכלכלה והתעשייה נתוני בדיקה המשווה מחירי מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם, רשתות השיווק ובתי מרקחת פרטיים הפועלים בישראל.

קראו עוד בכלכליסט

מסקירה שביצע המשרד עולה כי רמת מחירי מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות בישראל גבוהה הן בהשוואה לרשתות שיווק המזון הגדולות והן ביחס לבתי המרקחת הקטנים. על פי נתוני המשרד, נמצא פער מחירים של 20% בתחום מוצרי טואלטיקה בין רשתות הפארם הגדולות בישראל לבין רשתות שיווק המזון הגדולות. רשתות הפארם הגדולות נמצאו גם יקרות ב-20% בהשוואה לבתי המרקחת הקטנים, שאינם נהנים מכח קנייה משמעותי כמו זה של הפארמים הגדולים. אמנם הפארמים מנצלים את היתרון לגודל ומשיגים תנאי סחר טובים יותר מהספקים אבל לצד זה, בתי המרקחת הקטנים משתמשים בערוץ הייבוא המקביל על מנת להוזיל לעצמם עלויות רכישה.

סניף של סופר פארם, צילום: אסף עברון סניף של סופר פארם | צילום: אסף עברון סניף של סופר פארם, צילום: אסף עברון

בתי המרקחת הקטנים נמצאו זולים ב-18% ביחס לסופר פארם (המחזיקה כשליש משוק הפארם) וכך גם רשתות המזון המזון הגדולות נמצאו זולות ב-18% ביחס לסופר פארם. יחד עם זאת, הבדיקה העלתה כי סל מוצרי הטואלטיקה בניו פארם והמשביר לצרכן (המחזיקות יחד כ-5% משוק הטואלטיקה ) יקר ב-8% ביחס לסופר פארם.

השוואת המחירים בוצעה ב-56 סניפים בפריסה ארצית (במרכז הארץ, ירושלים, צפון, דרום, שרון, ושפלה), שכללו רשתות פארם בהן סופר פארם וניו פארם, חנויות פארם קטנות (בתי מרקחת פרטיים) ורשתות שיווק מזון גדולות וקטנות. במסגרת ההשוואה נבדקו 28 מוצרי טואלטיקה בקטגוריות משחת שיניים, סבון, שמפו, מרכך שיער ודאודורנט. המוצרים בסל ההשוואה נבחרו ביחס לרמת הריכוזיות שלהם בשוק ולנתח השוק שהם תופסים בקטגוריה, והנם זהים ונמצאו בכלל ערוצי הרכישה.

מחיר סל הקנייה הגבוה ביותר עומד על 599 שקל ברשתות הפארם הגדולות, לעומת הסל הנמוך ביותר שעומד על 500 שקל בפארמים הקטנים. ממצאי הבדיקה העלו פערי מחירים של 19.3% במותגים שונים ברשתות הפארם הגדולות (599.8 שקל) ביחס לרשתות שיווק המזון (502.8 שקל) ו19.8% ביחס לבתי המרקחת הקטנים (500.7 שקל).

בשקלול מבצעים, עומד פער המחירים בין רשתות הפארם הגדולות לרשתות המזון הגדולות על כ-7.8% ועל 6.9% ביחס לחנויות הפארם הקטנות. במשרד הכלכלה מזכירים כי על מנת לזכות בהנחה נדרש הצרכן לרכוש מוצרים שספק אם יש לו צורך בהם במועד הקניה. "הצרכן נדרש להגדיל את הרכישה מעבר למוצר בודד בכדי לזכות בהנחה, מבצעים אלו מציעים לצרכן מחירים נמוכים משמעותית, אולם כרוכים בהגדלת הרכישה מצדו", נמסר ממשרד הכלכלה.

בקטגוריית הדאודורנט נמצא כי מחירי רשתות הפארם הגדולות גבוהים ב-29% מבתי מרחקת פרטיים וב-22% מרשתות שיווק המזון הגדולות. ובשקלול מבצעים יורד הפער בין הפארמים לרשתות המזון ל-6.2%. בקטגוריית השמפו, מרכך וסבון המחירים ברשתות הפארם היו גבוהים ב- 14% ביחס לבתי מרקחת פרטיים וב-12% ביחס לרשתות שיווק המזון הגדולות. בשקלול מבצעים יורד הפער בין הפארמים לרשתות המזון ל-1% בלבד. בקטגוריית משחות השיניים מחיר הסל ברשתות הפארם גבוה ב-13.5% ו-10% ביחס למחיר סל זהה בחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות, בהתאמה. בשקלול מבצעים יורד הפער ל-12.8%.

לאחרונה זומנו נציגי רשתות הפארם, רשתות המזון הגדולות ובתי המרקחת לפגישה עם מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי, והעלו טיעונים בעקבות ממצאי המחקר שמצא כי המחירים בישראל יקרים ממדינות באירופה. הקמעונאים טענו כי הגורמים המרכזיים לפערי המחירים בין ישראל למדינות אחרות נובעים ממקטע היבואנים והיצרנים הבינלאומיים, וכן כי במקומות בהם יש יבוא מקביל ניכרת ירידה במחירי המוצרים בישראל.

בעקבות ממצאי פערי המחירים אל מול חו"ל ובין רשתות שונות בישראל, מקדמים משרד הכלכלה, הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים צעדים שיגבילו את כוחן של רשתות בעלות כוח שוק גדול ויגבירו את השקיפות במחירים לצרכנים. כך, בין היתר, בתחילת יולי הוחל חוק שקיפות המחירים גם על רשתות הפארם הגדולות ומוצרי טואלטיקה נכנסו לחובת דיווח מחירים ומפורסמים באתר הרשות לסחר הוגן. יחד עם זאת, נכון להיום הרשת היחידה שמפרסמת מחירים בתחום הפארם היא סופר פארם בעוד ניו פארם טרם החלה לפרסם מחירים. בנוסף, פועלת רשות הגבלים עסקיים להגבלת הסדרי בלעדיות של רשתות גדולות במרכזים מסחריים וכבר הגיעה להסדר עם סופר פארם לביטול הבלעדיות שלה ב 120 קניונים בהם פועלים סניפי הרשת, וזאת במבטרה להגביר את התחרות בענף הפארם. זאת ועוד, הרשות מקדמת תיקון לפיו גופים עסקיים גדולים יוגדרו כבעלי כוח שוק גם במקרים בהם הגוף העסקי אינו מונופול אך תופס נתח שוק גדול. כחלק מהניסיון להוריד את יוקר המחיה מקדם משרד הכלכלה תזכיר חוק לשקיפות מחירים שיחייב הצגת את הקמעונאים בישראל להציג את מחיר המוצר ברשתות בינלאומיות. בנוסף, משרד הכלכלה והרשות לסחר הוגן יתמכו שיווקיות באפליקציות להשוואת מחירים.

לדברי שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: "50% מאזרחי ישראל מרוויחים מתחת ל-7,000 שקל מדי חודש. משרד הכלכלה, לרבות הרשויות הכפופות אליו יקדמו בנחישות מהלכים להורדת יוקר המחייה". מיכל פינק, סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות במשרד הכלכלה אמרה כי "רשתות הפארם הגדולות יקרות הן מהקטנות והן מרשתות השיווק, בהשוואה של מוצר בודד באופן משמעותי, וגם תחת מבצעים - שם נמצאו רשות הפארם הגדולות יקרות ב 8% בקירוב. זוהי מדיניות המושכת צרכנים לרכוש מוצרים נוספים אשר אולי לא התכוונו לרכוש, ובהכרח מגדילים את הפדיון מהקנייה גם אם מפחיתים במידת מה את המחיר ליחידה. ספק אם מדיניות שמחייבת את הצרכן להגדיל את סל הרכישה היא מדיניות חיובית ברמה הצרכנית".

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, צילום: אוראל כהן שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן | צילום: אוראל כהן שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, צילום: אוראל כהן

מרשת סופר פארם נמסר בתגובה: "סופר-פארם מברכת על פעילות משרד הכלכלה בתחום הטואלטיקה ומשתפת עימו פעולה. בהתאם לחוק פרסום המחירים יכול כיום כל אזרח בכל רגע נתון להשוות את מחירי המוצרים אותם רוצה לרכוש וליהנות מהמבצעים הרבים שמציעה הרשת, כפי שציין גם משרד הכלכלה, וכן ממותג לייף, המהווה אלטרנטיבה משתלמת ואיכותית. לפיכך הבדיקה הנ״ל שנעשתה באפריל אינה מהווה שום כלי בידי הצרכנים. בהמשך לדו״ח הבדיקה של משרד הכלכלה נפגשה הנהלת סופר-פארם עם מנכ״ל משרד הכלכלה וצוותו והציגה בפניהם שורה של נתונים, בהם גם הצביעה על מספר טעויות בבדיקה ובמחירים.

"הבדיקה מעידה בראש ובראשונה כי סופר-פארם פועלת בשוק עם מתחרים רבים: שורה ארוכה של רשתות מזון, בתי מרקחת, קוסמטיקה, כמו גם מתחרים בזירת האינטרנט, כך שבפני הצרכנים עמדה מאז ומעולם הבחירה היכן לקנות מוצרי טואלטיקה.

"רווחיותה של סופר-פארם אינה שונה משל כל רשת קמעונאית אחרת בישראל, כפי שהציגה הרשת למשרד הכלכלה. נשמח להמשיך ולשתף פעולה עם משרד ככלכלה ואנו בטוחים כי מלחמתו של המשרד בהיעדר תחרות בקרב היבואנים של המותגים הבינלאומיים תסייע בהורדת יוקר המחייה".⁠⁠⁠⁠

מהסתדרות הרוקחים נמסר: "אנו מברכים על יוזמת משרד הכלכלה להורדת המחירים לצרכן. הממצאים אינם מפתיעים אותנו. בית המרקחת בקהילה זול יותר משום שאנחנו קשובים לצורכי ציבור הצרכנים שלנו. המחירים בבתי המרקחת הפרטיים הם עוד סיבה לאפשר לקהל הרחב להיכנס אלינו עם המרשמים ולשחרר את הציבור מכבלי מונופולים"

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות