רשות ההגבלים: נערוך בדיקות עומק של גוגל ופייסבוק
בדיון בוועדת הכלכלה אמרה הממונה על הגבלים עסקיים מיכל הלפרין: "לא נבדוק אותן כי הן גדולות וחזקות - אלא כדי לבדוק אם הן מנצלות את כוחן לרעה"; מנהל רשות המסים משה אשר: אנחנו מכינים שומות לענקיות הרשת, "בסופו של יום נגבה מהן מסים"
רשות ההגבלים תקדיש את שנת 2018 לבדיקת עומק של השפעת ענקיות המרשתת. כך אמרה הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת . לדבריה "נעקוב מקרוב אחרי הפעילות העסקית של ענקיות המרשתת כדי לבדוק אם מנצלות את כוחן לרעה ואם הן מפרות אלח חוק ההגבלים".
קראו עוד בכלכליסט
ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל מהמחנה הציוני דנה היום בהתנהגות העסקית של ענקיות האינטרנט הבינלאומיות, בהן גוגל, פייסבוק, טוויטר, מיקרוסופט ועוד. כבל הסביר את הצורך בדיון בקריסת שוק התקשורת והפרסום הקיים ובהשפעה ההולכת וגדלה של פייסבוק וגוגל בשוק הפרסום החדש.
לדברי הלפרין, "נבדוק את גוגל ופייסבוק לא כי הן גדולות וחזקות - אלא כדי לבדוק אם הן מנצלות את כוחן לרעה, אם הן עושות מעשה כדי לדחוק מתחרים החוצה או להקשות על כניסת מתחרים בשוק או כדי להשתלט על שוק אחר. לגביהם נרצה לחקור". כן הדגישה הלפרין, ש"נרצה לבדוק את הזווית הישראלית. אנחנו לא חושבים שאנחנו צריכים להוביל את המאבק הגלובלי".
עוד אמרה הלפרין בדיון ש"הבעיה עם כלכלות רשת שמהר מאוד נוצר לה כוח מונופוליסטי וגורם שרוצה להיכנס מאוד קשה לו להיכנס. מאוד קשה לשבור מפעלים שמבוססים על כלכלת רשת. הפרסום של ענקיות האינטרנט הרבה יותר מיומן ומדויק ואטרקטיבי עבור המפרסמים".
רשות המסים: "יכול להיות שנגיע לבתי משפט"
מנכ"ל רשות המסים משה אשר אמר ש"רשות המסים נמצאת בהלכי גביית שומה מאוד משמעותיים לענקיות האינטרנט, כך שבסופו של יום נגבה מהן מסים. בחלק מהמקרים גבינו מהם כספים אבל המסה הגדולה בהליכי שומה. יכול להיות שנגיע לבתי משפט". לדבריו, "מדובר בתהליך לא פשוט לקבוע איזו רווחיות שייכת לישראל".
ח"כ מיקי רוזנטל מהמחנה הציוני קרא להטיל מסים על פעילות במרחב העברי של המרשתת. הוא טען שמדינת ישראל צריכה להוביל בחקיקה להסדרת הפעילות העסקית ברשת. זאת, "כמו שחוקקה את חוק הריכוזיות בנושא הטייקונים והיא מובילה בעולם". לדבריו, "הרגולטורים נתקעו במאה הקודמת ומדברים בטרמינולוגיה של עולם שא קיים יותר".
יו"ר הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה יוליה שמלוב ברקוביץ' האשימה את גוגל ופייסבוק כי "פעם בחודש ממלאת מטוס באנשי שיווק בכירים, עושה להם גוד טיים, ומכניסים להם לראש מצוין איך צריך לפרסם בגוגל. יש בזה טעם לפגם". כבל הציע לה להעביר את החומר לחקירת יועץ המשפטי לממשלה. לדבריה, "יש קריסה בשוק התקשורת. אם לא תהיה טלוויזיה לא תהיה יצירה".
יו"ר איגוד התחנות הרדיו האזורית דוד בן בסט אמר כי "גופי התקשורת לא יכולים להתמודד עם גוגל ופייסבוק. המצב גרוע". לדבריו, "גוגל ופייסבוק לוקחים למעלה ממיליארד שקל מעוגת הפרסום בישראל של 3.7 מיליארד שקל. הן לא משלמות כמעט מיסים וחלק גדול מהכסף בורח מהארץ".
מנהלת המדיניות הציבורית בישראל של גוגל נועה אלפנט אמרה ש"הנוכחות של חברות בינלאומית כמו גוגל בישראל יש לה ערך. זה לא מובן מאליו". לדבריה, "גוגל חברה שומרת חוק שפועלת על פי חוק בכל מקום. אנחנו לא גונבים ולא מעלימים ונמשיך לפעול כך". היא טענה ש"עיקר פעילות הפרסום של מפרסמים ישראלים בגוגל מופנית שלוק הבינלאומי ונעשית בשפות זרות".
מנהלת המדיניות הציבורית של פייסבוק בישראל ג'ורדנה קוטלר צינה שפייסבוק החליטה לשלם מס על הפרסום במדינות שאליהן הוא מופנה. מנכ"ל חבר ארטימדיה תקף את לשכת הפרסום הממשלתית שממשיכה לפרסם בגוגל למרות שהיא מכווינה לתכני טרור ופורנו של ילדים.
5 תגובות לכתיבת תגובה