אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משפט אובר-וויימו: ריגול תעשייתי, או תיאוריית קונספירציה?

משפט אובר-וויימו: ריגול תעשייתי, או תיאוריית קונספירציה?

לדברי פרקליטי וויימו, הלחץ התחרותי בתחום הרכב האוטונומי גרם להנהלת אובר להחליט שהניצחון חשוב יותר מהציות לחוק; לעומתו, טענה ענקית שיתוף הנסיעות שלא בוצעה גניבת מידע, ושהאשמתה בריגול אינה הגיונית

06.02.2018, 12:17 | עומר כביר
האם אובר היא רמאית שלא היססה לעבור על החוק כדי לזכות במירוץ לפיתוח מכונית אוטונומית, או שמא מדובר בחברה שנפלה קרבן לתיאוריית קונספירציה מצד היריבה העיקרית שלה בתחום, וויימו? אלו שתי התיאוריות שעמדו במרכז הדיונים ביום הראשון בתביעה בסך 1.9 מיליארד דולר שמנהלת החברה הבת של אלפבית נגד מפתחת אפליקציית הזמנת הנסיעות.

קראו עוד בכלכליסט

התביעה של וויימו הוגשה בפברואר 2016, ובמרכזה עומד אנתוני לוונדובסקי, בכיר לשעבר בחברה שעזב אותה והקים את Otto, חברת נהיגה אוטונומית שאובר רכשה לפני כשנה וחצי. לטענת וויימו, לפני שעזב את החברה הוריד לוונדובסקי יותר מ-14 אלף קבצים חשאיים שכללו עיצוב ומידע על המכוניות האוטונומיות שלה.

המכונית האוטונומית של אובר, צילום: איי פי המכונית האוטונומית של אובר | צילום: איי פי המכונית האוטונומית של אובר, צילום: איי פי

"הלחץ התחרותי היה כל כך גדול, שמנכ"ל אובר אז, טראוויס קלאניק, החליט שניצחון יותר חשוב מציות לחוק", אמר בדברי הפתיחה שלו פרקליטה של וויימו, צ'רלס ורהובן, ל-10 חברי המושבעים בבית משפט פדרלי בסן פרנסיסקו, לפי דיווחים של רויטרס והניו יורק טיימס. "הגשנו את התביעה כי אובר מרמה. הם לקחו את הטכנולוגיה שלנו כדי לנצח בכל מחיר".

ורהובן הציג תכתובות של בכירי אובר, שבהן נאמר שניצחון הוא חיוני ושהחברה צריכה למצוא "צ'יטים". כן צוין שם שטכנולוגיית הלידאר שמפתח לוונדובסקי חיונית להצלחת אובר ושאין לה תחליף

סנגורה של אובר, ביל קרמודי, הדף את הטענות: "וויימו רוצה שתחשבו שאנתוני לוונדובסקי חבר לאובר כחלק מקונספירציית ענק לרמות ולגנוב סודות מסחריים. אבל כמו מרבית סיפורי הקונספירציה, זה פשוט לא הגיוני כשמסתכלים על התמונה המלאה". לדבריו, אובר פיתחה את הטכנולוגיה בעצמה וכל דימיון לטכנולוגיה של אובר הוא תוצאה ממידע שזמין לכל.

קרמודי טען שהמידע שהוריד לוונדובסקי מעולם לא הגיע לאובר, ולא שולב במכוניות האוטונומיות שלה. "אין קשר כלל בין הקבצים שהוא הוריד למה שנמצא כאן בפנים", הוא אמר, והצביע על חיישני הלידאר של אובר שניצבו לפניו. "אין חתיכת מידע של גוגל באובר (לוונדובסקי הוריד את המידע לפני שאלפבית ביצע ספין-אוף לוויימו והפרידה אותה מגוגל, ע"כ). כלום, אפס, נקודה".

העד הראשון במשפט היה מנכ"ל וויימו, ג'ון קרפיק, שהעיד: "גילינו שהבטים של הטכנולוגיה שלנו נקלחו מאתנו באופן בלתי הוגן והיה חשוב לנו לתקן את זה". לדבריו, לוונדובסקי עזב על רקע חילוקי דעות בנוגע לכיוון של פרויקט המכונית האוטונומית, שכן ביקש להאיץ את התקדמות הפרויקט על חשבון בטיחות.

לפני שעזב שלח לוונדובסקי אימייל למנכ"ל גוגל אז ומנכ"ל אלפבית כיום, לארי פייג', בו טען שפרויקט המכונית האוטונומית "שבור" וביקש להקים צוות מורד שיתחרה בעמיתיו. "הוא הפך מחבר לאויב", אמר קרפיק.

העדויות בתיק עתידות להימשך בין שבועיים לחודש. לוונדובסקי, שפוטר מאובר במאי אחרי שלדברי החברה סירב לשתף פעולה בהתגוננות מהתביעה ולא העביר מידע שנדרש ממנו, לא נמנה על הנתבעים בתיק אך צפוי למסור עדות. עם זאת, לפי הערכות לוונדובסקי ישתמש בתיקון החמישי לחוקה כדי לא להעיד ולהפליל את עצמו כתוצאה.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות