אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
 "עושה כרצונו" - אחת ההצגות החשובות שחושפת עולם חשוך צילום: ז'ראר אלון

"עושה כרצונו" - אחת ההצגות החשובות שחושפת עולם חשוך

ההצגה חושפת לציבור הרחב את החיים בתוך החברה הסגורה והכפייתית של חסידות גור דרך סיפורה של אסתי וינשטיין. הקהל שמציץ דרך הקיר הרביעי על המתרחש בחייהם לא יכול להישאר אדיש

11.02.2018, 08:00 | מאיה נחום שחל

"משפחה אהובה שלי, לאחרונה הבנתי שאני חולה ותלותית. אם הייתי נפגעת בתאונת דרכים והופכת לנכה בכל גופי הייתם מבינים אם לא הייתי רוצה לחיות, זה בדיוק מה שאני מרגישה עכשיו, חולה בכל הגוף ולא מוצאת מרגוע לנפשי". במילים אלה פתחה אסתי וינשטיין את מכתב ההתאבדות שהשאירה לבני משפחתה כשבחרה לסיים את חייה המיוסרים לפני שנה וחצי. וינשטיין פרצה לתודעת הציבור כאשר נעלמה, ולבסוף נמצאה מתה במכוניתה, אחרי שלא יכלה לשאת את הניתוק משש בנותיה.

קראו עוד בכלכליסט

"עשו הכל כדי שאנשים ישמעו על הספר ויקראו אותו", כתבה במכתב. בתיאטרון הבימה מילאו את צוואתה ופנו למוטי לרנר שכתב מחזה על פי ספרה "עושה כרצונו".

 , צילום: ז צילום: ז'ראר אלון  , צילום: ז

התוצאה היא אחת ההצגות החשובות והמטלטלות שעלו כאן בשנים האחרונות, החושפת לציבור הרחב את החיים בתוך החברה הסגורה והכפייתית של חסידות גור. הקהל שמציץ דרך הקיר הרביעי על המתרחש בחייהם לא יכול להישאר אדיש.

גיבורת המחזה דסי (אסנת פישמן) נשואה ליעקב (יואב דונט), אבל הוא אינו רשאי לקרוא לה בשמה או בכלל לדבר איתה יותר מדי מחשש שתתעורר חלילה תאווה. שניהם חיים תחת עינו הבוחנת של הרב זילבר (יגאל שדה) שמקפיד שהם אינם עוברים על התקנות החמורות ("כל עוד אתם חסידים בקהילה, יחסי האישות שלכם הם ענייני וענייני הרבי"). אבל דסי לא מסוגלת לחיות כפי שמצפים ממנה והיא רוצה ללמוד ולהתפתח, וכן, יש לה גם תשוקות, אבל אלה נחשבות לחטא חמור בחברה בה היא חיה, חברה בה יחסי מין מותרים רק פעמיים בחודש, וגם אז רק בחשיכה מוחלטת ובדממה גמורה. נפשה מתרסקת סופית בעקבות חוויה מינית מפוקפקת שארגן לה בעלה וכשהיא בוחרת לצאת לחופשי ולעשות כרצונה יעקב מסית את הבנות נגדה והניתוק שובר לה את הלב.

הפיכת ספר למחזה היא משימה מורכבת ומאתגרת, ולרנר עבר אותה בהצלחה. הוא כתב מחזה מצוין עם דמויות מורכבות ודיאלוגים קולחים, שמתרכז בדיכוי והשפלת האישה אך לא פוסח גם על שטיפת המוח והדיכוי המיני שעובר הגבר. איה קפלן ביימה הצגה מוקפדת ומדויקת והצליחה להביא לבמה מניפה של תחושות ורגשות. לצד הרגעים הקשים יש גם את אלו שלרגע יוצרים אשליה שאולי יש אור בקצה המנהרה, אבל הם מתפוגגים במהרה.

קפלן בחרה בתבונה להעמיד את זילבר בצדי הבמה (שעיצבה יהודית אהרון עם הרבה מחשבה) בכל פעם שבני הזוג נמצאים לכאורה לבד בדירתם. את זילבר מעורר הקבס מגלם שדה הנפלא, שחקן בחסד עליון שכל תפקיד שלו הוא פנינה. דונט מצוין כיעקב שמצליח לעורר גם כמה רגעים של אמפתיה כשרואים את הפחד הנורא שלו מהרבנים.

פישמן נפלאה, מרגשת ואמיתית כדסי, ועוברת עם הדמות את ההתדרדרות ההדרגתית מצעירה שמחה ופטפטנית מלאת חלומות לאשה מדוכאת ופגועה. וינשטיין לא יכלה לבקש שחקנית טובה יותר להעביר את התחושות והחוויות שעברה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
אפשר לוותר
ההצגה "עושה כרצונו" במילה אחת: אכזבה. בכמה מילים: לא מצדיק את המחיר הגבוה של הכרטיסים! להצגה הזאת הלכתי בעיקר בגלל הספר החזק שכתבה אסתי וינשטיין. ברור לי שהצגה או סרט אינם יכולים להשתוות לספר! אבל פה מצאתי הצגה יבשה, שפרטים רבים מהספר שונו/ קוצצו/ והפכו את הסיפור המקורי למשהו אחר. הבעל למשל מתואר כאיש טוב בהצגה, האמא מוצגת כיד ימינה של אסתי, תמי הבת מוצגת כאילו הצטרפה לאמא כשהיא עדיין רווקה..ועוד כהנה וכהנה...בקיצור, אפשר לוותר!! הציון שלי: 6 (בגלל ההשתדלות של השחקנים).
מיכל  |  20.06.18
5.
נחיתות האישה
כמו בכל העולמות שאנו חיים בהם עדיין אישה היא נחותה והדרך להתעלל באישה היתה תמיד להכאיב לה בנושא הכלכלי ובנושא הילדים. (וזה בדרך כלל מתאפשר כשיש ילדים)בעולם החילוני המצב קצת השתפר, אם כי רחוק להיות מושלם. בהצגה רואים שמעמד האישה מאוד נחות ואין לה שום זכויות. באיזו מדינה מתוקנת מאפשרים ניתוק של האישה מילדיה? איך התאפשר הדבר הזה? אישה שנקלעת למצוקה היא לבדה, ללא עזרה משום גורםאישה שהתחתנה רע נידונה לעוני וחיים קשים ברוב המקרים. אלא אם יש לה משפחה עשירה שמחלצת אותה. אף בית משפט או חוק לא יעזרו לה.
.  |  04.04.18
לכל התגובות