אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מה קורה כשברק פוגע במטוס באמצע טיסה צילום: youtube

מה קורה כשברק פוגע במטוס באמצע טיסה

פגיעת ברק במטוס אינה נדירה כל כך, ויש סיכוי טוב שאפילו שהיתם במטוס בזמן שזה קרה. כיצד המטוס עומד בכזו מכת אנרגיה חזקה?

17.02.2018, 08:03 | שירות כלכליסט

האם אי פעם נמצאתם במטוס שנפגע ע"י ברק? מה באמת קורה כשמטוס, שרובו עשוי מתכת שמוליכה זרם חשמלי, נפגע על ידי ברק?

פגיעת ברק במטוסים אינה דבר כל כך נדיר. למעשה, כמעט כל מטוס נוסעים נפגע על ידי ברק לפחות פעם בשנה. יש סיכוי טוב שאפילו נמצאתם במטוס כזה בזמן שברק פגע בו, אבל פשוט לא שמתם לב שזו הייתה מכת ברק, ולא סתם "הפרעה טכנית" בנתיב הטיסה החלק שלכם. 

קראו עוד בכלכליסט

פגיעת ברק פוגעת בדרך כלל באחד מקצותיו של המטוס, כמו קצה הכנף או האף, עוברת דרך גוף המטוס, ואז יוצאת דרך קצה אחר שלו. כיוון שהברק נושא מטען חשמלי רב והטמפרטורה שלו גבוהה ביותר, רבים מניחים שמטוס שנפגע יעלה מיד בלהבות ויתרסק. אך ברוב המקרים, ברקים לא משפיעים עד כדי כך. המטוס ממשיך לתפקד כרגיל, אפילו אחרי שנפגע על ידי ברק.

צפו: מטוס בואינג חטף מכת ברק ישירה דקות לאחר ההמראה

איך מטוס עומד בכזאת מכת אנרגיה חזקה?

ברקים נוצרים בתוך עננים כל הזמן; למעשה, לפעמים המטוס עצמו גורם להיווצרות הברק כשהוא עובר בתוך ענן. מטוסים מתוכננים כך שיוכלו לספוג מכות ברק חזקות בכל זמן ובכל מקום, מבלי לסכן את בטיחות האנשים שעל סיפונם.

מכת ברק עשויה להפיק כמות אנרגיה עצומה, אבל בעיקרון, וכמו כל מעגל חשמלי, הברק הוא בסך הכל זרם אלקטרונים בכיוון ספציפי. הדבר הטוב ביותר הוא כמובן לנסות ולהימנע מפגיעת ברק מלכתחילה. אבל אם זה בכל זאת קורה, הכי טוב לאפשר לו לעבור הלאה מבלי שבדרכו תעמוד כל התנגדות.

וזה בדיוק מה שמטוסים יודעים לעשות. גוף המטוס מורכב ברובו מאלומיניום ומתכות אחרות, שכולן מוליכות חשמל טובות. מספר מטוסים, כולל הדרימליינר והאיירבוס 350A, עשויים מתרכובת פחמן קלת משקל שמחופה בשכבה דקה של נחושת, המוליכה חשמל בצורה מצוינת. לכן מבנה המטוס הוא סוג של כלוב פאראדיי (מתקן שמונע משדות חשמליים מלחדור לתוכו), שמבטיח את הבטיחות המוחלטת של האנשים שבתוכו.

ברק פוגע במטוס, צילום: youtube ברק פוגע במטוס | צילום: youtube ברק פוגע במטוס, צילום: youtube

 

איך ניתן להימנע מפגיעת ברק במטוס?

אמנם המטוס המודרני מתוכנן כך שיעמוד בפני מכת ברק מבלי שזו תשפיע על הנוסעים והצוות, אך אין זה אומר שמטוסים בטוחים לגמרי מפני ברקים. לעתים קורה שטייסים מדווחים על נזקים לא קטלניים בחלק מהמטוס או על אובדן תקשורת זמני בעקבות מכת ברק. לכן מושקעים זמן רב, מאמץ ומחשבה בקביעת נתיב הטיסה כדי להימנע עד כמה שניתן מכניסה לאזורים שמועדים לפגיעות ברק.

משום שבעבר אירעו מספר תאונות לא קטלניות בעקבות מכות ברק, צעדים מונעים הם דבר בעל חשיבות עליונה. בהינתן העובדה שאתם "עפים" בגובה של עשרות אלפי מטרים מעל הקרקע, תמיד עדיף לא להגיע בכלל לשימוש במאפייני הבטיחות נגד ברקים, על ידי מניעה מכניסה לאזורים שמועדים להם. אף פעם לא מומלץ להתגרות בגורל.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
מספר 1 היחידי שמבין .
הברק הוא פרץ של כוח חשמלי במתח עליון מיליוני וולט! . אבל כמו הציפור שיושבת על חוט חשמל יחיד ולא ניזוקה כי לא סוגרת מעגל חשמלי כך גם המטוס לא יכול לסגור מעגל ולכן לא קורה דבר. עם זאת לא כדאי להיות בין עננים עם מטענים חשמליים שונים .. וכבר הייתה התרסקות של מטוס ,התרסקות טיסה 214 של פאן אם ומאז בוצעו הגנות בכול המטוסים כך שלא תתאפשר דליקה במכלי הדלק. בכל מקרה טיסה יותר בטוחה מנסיעה ברכב אם כי פגיעת ברק ברכב לא גורמת לדבר ומומלץ אחרי הפגיעה לא לרדת מהרכב , מומלץ לזרוק איזה מוליך מגוף הרכב לאדמה ובכך לפרוק המטען (למי שמבין)
אדם  |  22.02.18
5.
ברק
טסתי לבנקוק עם אלעל עם נחיתת בניים בהודו. חורף בארץ. לאחר 20 דקות טיסה המטוס כולו מזדעזע אך מיד הטייס מודיע כי פגע בנו ברק ובכל תקין... רבע שעה אחכ המטוס מזדעזע וכל נוסעי הביזנס בורחים אחורה בצעקות : אש אש. הטייס שותק.. 20 דקות מאוחר יותר הטיס מודיע שפגע בנו שוב ברק נגרם נזק למכם מסג האוויר אך בהמשך הדרך צפוי מזג אויר טוב ולכן ממשיכים...נוחתים בבומבי ומודיעים לנו שלמרות דזו נחיתת בניים כולם יוצאים לטרמינל.. יוצאים ורואים שלמטוס אין אף.. כן טסנט ללא אף. הטייסים בגמבו לא יכולים לראות את האף !!!
ע  |  17.02.18
לכל התגובות