אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לורפק עלולה לנזול מהידיים של שטראוס צילום: דנה קופל

בלעדי לכלכליסט

לורפק עלולה לנזול מהידיים של שטראוס

יצרניות המזון הביעו בפני רשות ההגבלים חשש מההסכם של שטראוס להפצת לורפק. אף ששטראוס אינה מייצרת חמאה, הפצה מאפשרת לחברות כמוה לצמוח

14.02.2018, 08:15 | נורית קדוש

הסכם ההפצה של חמאת לורפק בסכנה. ל”כלכליסט” נודע כי בחודשיים וחצי שחלפו מאז נחתם הסכם ההפצה בין שטראוס למחלבת ארלה הדנית, יצרנית לורפק, כמה חברות מזון הביעו בפני רשות ההגבלים את חששן מהתעצמות שטראוס בשוק המזון. "לכאורה לא אמורות להיות התנגדויות למהלך הזה כי לשטראוס אין חמאה, אבל כל הוספת פעילות לחברות גדולות כגון שטראוס מעצימה את כוחן", טוען בכיר בענף המזון.  

קראו עוד בכלכליסט

אחרי חמש שנים פסטה נונה חוזרת לגד המותג, שמכירותיו מוערכות ב־40 מיליון שקל בשנה, עובר מתנובה לגד נורית קדושלכתבה המלאה

לדבריו, הוספת פעילות ההפצה של מותגים קטנים יותר למערך הקיים של היצרניות הגדולות מאפשרת להן להעמיק את השליטה בשוק המזון על חשבון היצרניות הקטנות: "היצרניות הגדולות, שמחפשות כל העת דרכים להתייעל, מעמיסות פעילויות נוספות על מערכת ההפצה הקיימת שלהן, ומורידות בכך את הוצאות התפעול שלהן מחד ומגדילות את האחיזה שלהן בשטחי המדף ברשתות השיווק מאידך. צמצום ההוצאות בפן התפעולי מאפשר להן להגביר מאמצי שיווק למותגים שלהן ואלו רק מתחזקים מהמהלך".

עוד הוא טוען כי המותגים החיצוניים שמפיצות אותן חברות לא זוכים לטיפול לו היו זוכים אם הפצתם היתה נמסרת לגורם קטן יותר בענף: "מותג לורפק הגיע לעוצמתו בישראל רק בזכות העובדה שהוא הופץ על ידי וילי פוד. מדובר בחברה בינונית בגודלה, שלורפק היווה עבורה מותג דגל, ובהתאם לכך היא הקדישה לו תשומת לב ניהולית רבה מאוד. בחברה גדולה מדובר בעוד מותג שמצטרף למותגים מובילים קיימים, ובנוסף הוא תמיד יהיה בן חורג במגוון של החברה, שתעדיף לקדם לפני הכל את מותגי הבית שלה".

גדי לסין, מנכ”ל שטראוס ומיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים. הבדיקה נמשכת שבועות ארוכים , צילום: עמית שעל, אוראל כהן גדי לסין, מנכ”ל שטראוס ומיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים. הבדיקה נמשכת שבועות ארוכים | צילום: עמית שעל, אוראל כהן גדי לסין, מנכ”ל שטראוס ומיכל הלפרין, הממונה על ההגבלים. הבדיקה נמשכת שבועות ארוכים , צילום: עמית שעל, אוראל כהן

אף ששטראוס אינה פעילה בתחום החמאה, רשות ההגבלים לוקחת את הנושא לתשומת לבה ובודקת את הנושא כבר שבועות ארוכים. דינמיקה דומה נרשמה לפני שנתיים: נטו, חברת המזון החמישית בארץ משכה את הבקשה שהגישה לרשות ההגבלים להפיץ את המוצרים הקפואים של ויטה פרי גליל — זאת לאחר שנציגי הרשות נפגשו עם בכירים בענף המזון כדי להבין כיצד ישפיע אישור הבקשה על הריכוזיות בשוק, ולהעריך אם לאפשר לנטו להגדיל את כוחה עוד יותר, ולחזק את אחיזתה בקטגוריות נוספות. ברשות ההגבלים סברו כנראה שאישור העסקה בעייתי, ורמזו לנטו ולפרי גליל שהעסקה לא תאושר.

לורפק. רבים עליה, צילום: דנה קופל לורפק. רבים עליה | צילום: דנה קופל לורפק. רבים עליה, צילום: דנה קופל

עם זאת, רשות ההגבלים יכולה גם לאשר את ההסכם של שטראוס, אולם לקבוע לו מגבלות כמו לאסור קשירה בין מוצרי שטראוס למוצרי ארלה, כלומר לא לאפשר לשטראוס להתנות לקמעונאי מכירת לורפק הפופולרית ברכישת מוצר פחות פופולרי של שטראוס.

עדי עזרא, בעל השליטה בנטו. הממונה רמז לו בעבר שלא יאשר לו עסקת התרחבות, צילום: שוקה כהן עדי עזרא, בעל השליטה בנטו. הממונה רמז לו בעבר שלא יאשר לו עסקת התרחבות | צילום: שוקה כהן עדי עזרא, בעל השליטה בנטו. הממונה רמז לו בעבר שלא יאשר לו עסקת התרחבות, צילום: שוקה כהן

לפני כחצי שנה החלה רשות ההגבלים לבחון את נושא הסכמי ההפצה בשוק המזון. הרשות פנתה לחברות המזון הגדולות בדרישה לקבלת נתונים על הסדרי ההפצה שלהן. במסגרת הבדיקה נדרשו חברות המזון להעביר מידע על סוגי ההסכמים שהן מקיימות ומול אילו חברות, ולפרט את תנאי ההסכם. הבדיקה נועדה לאפשר לרשות להבין את ההשפעות של הסדרי ההפצה על הצרכן, ואם הספקים צוברים כוח מול הרשת הקמעונאית. אם תוצאות הבדיקה יעלו חשש שחלק מההסכמים פוגעים בתחרות, הרשות צפויה להקשיח את התנאים לחתימה על הסכמים מסוג זה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות