אקזיט של 200 מיליון שקל למשפחת נוריאל: תמכור את חברת השילוח פריץ

בלעדי לכלכליסט

אקזיט של 200 מיליון שקל למשפחת נוריאל: תמכור את חברת השילוח פריץ

קרן פורטיסימו תרכוש 50% מחברת השילוח השנייה בגודלה בארץ, שפועלת בשיתוף פעולה עם פדקס; בעבר הצהירו בכירים בקרן כי ישקיעו בחברת שילוח, לאור העלייה במשלוחי סחורות בשל הזינוק ברכישות באינטרנט

13.03.2018, 06:52 | אורן פרוינד

אקזיט למשפחת נוריאל. קרן פורטיסימו רוכשת 50% מחברת השילוח פריץ (Fritz), שנמצאת בבעלות מלאה של המשפחה. את המשא ומתן ניהל האב אבשלום נוריאל, והעסקה נעשתה לפי שווי של 400 מיליון שקל. העסקה נחתמה אתמול (ב'), כך נודע ל"כלכליסט". פורטיסמו, שמנוהלת על ידי יובל כהן, תשלם בעסקה כ־200 מיליון שקל שצפויים לצאת החוצה כאקזיט לבעלים.

קראו עוד בכלכליסט

יו"ר פריץ ראובן שפיגל , צילום: אוראל כהן יו"ר פריץ ראובן שפיגל | צילום: אוראל כהן יו"ר פריץ ראובן שפיגל , צילום: אוראל כהן

 

שותפה אסטרטגית של ענקית השילוח פדקס

חברת פריץ, שמנוהלת על ידי המנכ"ל שי בן גרא והיו"ר ראובן שפיגל (מנכ"ל בנק דיסקונט לשעבר), היא חברת השילוח השנייה בגודלה בישראל עם מחזור הכנסות מוערך של יותר ממיליארד שקל בשנה. היא גדולה יותר מחברת אוריין של חן למדן (השלישית בגודלה בישראל), שנסחרת בתל אביב לפי שווי של 300 מיליון שקל; וקטנה יותר מחברת DHL, שנחשבת לגדולה ביותר בתחום השילוח בישראל.

פריץ פועלת בשותפות אסטרטגית עם ענקית השילוח הבינלאומית פדקס (FedEx Trade Networks), ופעילה כמעט בכל המדינות בעולם. הפעילות שלה מוכוונת בעיקר לשוק העסקי, להבדיל מחברות כמו אמזון שמבצעות שילוחים לשוק הפרטי.

פריץ מעסיקה יותר מ־1,000 עובדים ופרוסה בכמה מרכזים לוגיסטיים ברחבי ישראל. הפעילות של החברה כוללת שירותי רכש ושרשרת אספקה, לוגיסטיקה, אחסנה, מימון, שינוע והובלה יבשתית. קבוצת פריץ כוללת גם את החברות לבנון קוגן, מובילי דרור ופריץ טרייד.

אבשלום נוריאל נחשב מקורב למשפחת בורוביץ', בעלת השליטה בחברת כנפיים, השולטת בחברת התעופה אל על. בעבר החזיק נוריאל ב־16% מכנפיים, ואף ניהל מגעים ביחד עם משפחת בורוביץ' לרכוש את חברת הדלק סונול - מגעים שלא הבשילו לכדי עסקה. משפחת נוריאל מחזיקה בפריץ ובחברות נוספות באמצעות חברת ההשקעות שבבעלותה, ANG.

מרכז לוגיסטי של פריץ בקיסריה מרכז לוגיסטי של פריץ בקיסריה מרכז לוגיסטי של פריץ בקיסריה

הקניות ברשת הפכו את חברות השילוח ליעד רכישה

בכירים בפורטיסימו הצהירו בעבר כי הם מעוניינים להשקיע בחברות שילוח, לאור המגמה העולמית של עלייה במשלוחי סחורות בעקבות העלייה ברכישות באינטרנט. כפי שנחשף ב"כלכליסט" בינואר 2018, גם חברת השילוח כץ נמצאת בגאות ובדרך לבצע הנפקה ראשונית (IPO) בבורסת תל אביב, לפי שווי של 150 מיליון שקל.

פורטיסימו קפיטל היא קבוצה של קרנות פרייבט אקוויטי המנהלת כמיליארד דולר ומתמחה בהשקעות בחברות - ציבוריות ופרטיות - בעלות זיקה לישראל, בתחומי ההייטק והתעשייה. המשקיעים של פורטיסימו כוללים בעיקר מוסדות הון בישראל ובחו"ל, לרבות קרנות פנסיה, חברות ביטוח ובנקים. הצוות בפורטיסימו מורכב מיובל כהן (מייסד ושותף־מנהל), אלי בלט, שמוליק בראשי, מרק לזניק, יוחאי הכהן, יואב היינמן, אורי זהבי ואיתמר עפל.

יובל כהן יו"ר פורטיסימו, צילום: אוראל כהן יובל כהן יו"ר פורטיסימו | צילום: אוראל כהן יובל כהן יו"ר פורטיסימו, צילום: אוראל כהן

הקרן היתה מעורבת בשנים האחרונות בלא מעט אקזיטים. כך למשל, היא מכרה ב־2017 את אחזקותיה בחברת דיפ טק, המפתחת ומשווקת מדפסות דיגיטליות ודיו קרמי ייחודי לתעשיית הזכוכית, לחברת FERRO המייצרת חומרים לציפוי והדפסות על זכוכית - קנו תמורת 13 מיליון דולר, ומכרו לפי שווי של 80 מיליון דולר.

אקזיטים נוספים היו עם חברת ההדפסות הדיגיטליות לתעשיית הטקסטיל קורנית דיגיטל, שהונפקה בנאסד"ק ב־2015 לפי שווי של 650 מיליון דולר; חברת המשקאות סודהסטרים שהונפקה בנאסד"ק ב־2010, לפי שווי של 850 מיליון דולר; וחברת פתרונות התקשורת טלרד נטוורקס שהונפקה בתל אביב ב־2017, לפי שווי של 100 מיליון דולר וחברות נוספות.

מקרן פורטיסימו לא נמסרה תגובה.

עורכי הדין גונן כהן ודני קפלן ממשרד עדי קפלן ושות ייצגו את קרן פורטיסימו; שטיינמץ הרינג גורמן ייצג את פריץ בעסקה.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות