אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משה ינאי לא רוצה אקזיט: "אינפינידט יקרה מכדי שתירכש" צילום: אוראל כהן

ראיון כלכליסט

משה ינאי לא רוצה אקזיט: "אינפינידט יקרה מכדי שתירכש"

היזם שכבר מכר שתי חברות ל-IBM מתכנן ללכת הפעם עד הסוף; מפתחת מערכות האחסון שייסד שווה 1.6 מיליארד דולר, מתכננת הנפקה "בשנתיים-שלוש הקרובות" ולא מפחדת מהעוצמה של אמזון: "גם IBM היתה ענק בודד"

28.03.2018, 11:03 | מאיר אורבך

"אי אפשר לקנות אותנו כי אנחנו יקרים מדי. הגיוס האחרון שלנו היה לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר. אנחנו רוצים ללכת כל הדרך ולא להימכר. נהיה ציבוריים, אבל ברמה גבוהה", מכריז יזם ההייטק והממציא משה ינאי, בהתייחסו לחברת אינפינידט (Infinidat) שייסד ב-2011 ושהוא עומד בראשה.

קראו עוד בכלכליסט

ינאי (69) נחשב לאחר מבכירי התעשייה העולמית בתחום האחסון, והוא רשום על שורה ארוכה של הצלחות. הפטנטים הרבים ששמו חתום עליהם מציבים אותו ברשימה מצומצמת של ממציאי התחום. הוא גם נתפס כמי שאחראי לפיתוח המרכזי של חברת האחסון EMC (היום חלק מ-Dell-EMC), שהפך אותה מחברה של עשרות מיליוני דולרים לחברה של מאות מיליארדים.

משה ינאי, צילום: אוראל כהן משה ינאי | צילום: אוראל כהן משה ינאי, צילום: אוראל כהן

"בדרך כלל עושים את זה כשצריך כסף", אומר ינאי על הנפקת החברה שייסד, "אבל אנחנו לא צריכים כסף. אנחנו רוצים להיות ציבוריים כי זה יותר טוב לעובדים לממש אופציות, וכי חברות רבות מרגישות הרבה יותר נוח לעבוד עם חברות ציבוריות. אני מעריך שזה יקרה בשנתיים-שלוש הקרובות".

ינאי מודע לכך שאינפינידט אינה סיפור קל להבנה עבור הקהל הרחב. היכולות והטכנולוגיה שפיתחו עובדיה מדברות בעיקר לאנשי הקהילה הטכנולוגית. "אם אני צריך לפשט את מה שאנחנו עושים, אז זה לתת ביצועים של רכב של מזראטי בעלויות של מכונית של קיה", אמר. בפועל, המערכת של אינפינידט משתמשת בתוכנה כדי להעניק איכויות ויכולות של מערכות אחסון נתונים יקרות באמצעות חומרה זולה.

"אנחנו משלבים יכולות עיבוד מתקדמות שמבוססות על טכנולוגיות של למידה עמוקה וניתוח דאטה עם מערכות אחסון פשוטות, וכך מסוגלים לתת רמת ביצוע מתקדמת בעלות שהיא שבריר מעלות של מערכות עיבוד מתקדמות", המסביר.

"לקנות חברה - כמו לקנות פרה בשביל כוס חלב"

ינאי החל את דרכו המקצועית באלביט בסוף שנות השבעים ועמד מאחורי ניסיונה הראשון של החברה להתחרות בתחום האחסון. אך החלטת החברה להתמקד בתחום הצבאי שבו היא מוכרת היום הביא לסיום דרכו בה. בהמשך היה ינאי בין העובדים הראשונים של EMC, והטכנולוגיה שפיתח עבורה סייעה להפוך אותה לענקית אחסון.

ב-2008 מכר ינאי את הסטארט-אפ XIV שהקים יחד עם יזמים בוגרי תלפיות ל-IBM תמורת סכום שהוערך ב-300 מיליון דולר והתמנה לתפקיד ניהולי בה. שלושה חודשים מאוחר יותר מכר ל-IBM חברה נוספת שהקים בשם דיליג'נט ב-165 מיליון דולר. שתי החברות עסקו באחסון נתונים. ב-2010 סיים את עבודתו בענק הכחול.

אקזיט? לא תודה. ינאי, צילום: עמית שעל אקזיט? לא תודה. ינאי | צילום: עמית שעל אקזיט? לא תודה. ינאי, צילום: עמית שעל

אינפינידט שנוסדה ב-2011 מעסיקה כיום כ-500 עובדים שנחלקים בין ישראל וארה"ב, רושמת הכנסות של מאות מיליוני דולרים בשנה, ולדברי ינאי בשנה האחרונה אף הגיעה לרווחיות. עד כה גייסה החברה 325 מיליון דולר. הגיוס האחרון אשתקד בגובה 95 מיליון דולר הובל בידי בנק ההשקעות גולדמן זאקס והשתתפה בו גם קרן TPG Growth, שהובילה את הסבב הקודם.

כאיש תשתיות, ינאי מתייחס בזלזול קל ליזמות שמתמקדת בתחומי תוכנה ואפליקציות. "ב-25 השנים האחרונות היזמות בישראל מתחלקת למעשה לשני סוגים", הוא מסביר. "הסוג הראשון הוא יישומים והוא לא נדרש להשקעות גדולות כדי לצאת לדרך, אפשר להתחיל לבנות אפליקציות עם 2-3 אנשים וזה מתפתח מהר. יש שם דברים חדשים כי קל לעשות שם דברים חדשים, והוא מאיץ כי קל יותר להיכנס אליו. הסוג השני, שבו אני מתמחה, הוא תחום התשתיות. הכניסה אליו קשה יותר. מי שרוצה לעשות תקשורת, שבבים או אחסון צריך הרבה יותר כסף ומתמודד עם הרבה יותר קשיים".

כמי שמכר כמה חברות לענקית IBM, ולפי דיווחים עזב אותה בעקבות חוסר הסכמות על כיווני פיתוח, ינאי ספקן לגבי היכולת לשלב בהצלחה בין סטארט־אפים לחברות ענק. עם זאת, בשעה שאמזון, גוגל, פייסבוק ואפל מעתיקות תכונות מקוריות וקונספטים חדשניים שהציגו חברות צעירות בתחומי התוכנה והשירותים, לדבריו בתחום התשתיות והחומרה התמונה שונה.

"חברות הענק משתמשות בטכנולוגיה שלי בתחומי האחסון והתשתיות. הן לא קונות את החברה כי זה כמו לקנות את הפרה במקום לקנות חלב", הוא אומר. "פעמים רבות רואים שחברות הענק מעדיפות לקנות מוצר ולא לקנות את החברה שפיתחה אותו מתוך חשש שהן יהרגו את היזמות. כשמכרנו את XIV ל-IBM חששנו שהחדשנות תיפגע וזה אכן קרה.

"אמזון לא משתמשת בטכנולוגיה שלנו כרגע, אבל יש 20 חברות שרוצות להיות כמוה, משתמשות בטכנולוגיה שלנו ואומרות לנו שהמוצר שלנו מאפשר לנו להתחרות בה. אני מאמין שכמו שחברות כמו אמזון וגוגל קמו ויצרו תחרות לחברות קיימות וותיקות, גם להם יקומו מתחרים. בעבר IBM היתה ענקית בודדה וכולם מסביבה היו גמדים. היום היא מתמודדת מול תחרות עצומה".

"משלימים את החברות הגדולות, לא מתחרים בהן"

אתה מרגיש את התחרות עם IBM ו-EMC שעבדת בהן בעבר?

"התחרות מול שתיהן ומול חברות אחרות היא גדולה, אבל אנחנו היחידים בתחום שלנו של הרמה הגבוהה ביותר. אנחנו עוסקים בעיקר בתחומים של אחסון כמויות עצומות של מידע, מאות טרה-בייטים ופטה-בייטים. יש לנו שיתופי פעולה ותחרות עם חברות כמו דל, שהיא המקור לחומרה שלנו. אנחנו גם עובדים עם VMware וגם מתחרים בה. אנחנו יותר משלימים אותן ממתחרים בהן, זה מאוד תלוי באיזה שוק פועלים".

"בשוק המסורתי יש תחרות מתמדת, אבל בשווקים המתקדמים של הביג דאטה אנחנו שחקן מיוחד ופחות יש לנו תחרות. שיתוף הפעולה שלנו הוא יותר על דל מאשר עם EMC", מחדד מנהל פעילות אינפינידט בישראל אורן ישרים.

לאן אתה רואה את אינפינידט צומחת בעתיד?

"הפוטנציאל של אינפינידט הוא לפחות כמו זה שהיה ל-EMC", הצהיר ינאי בביטחון. "כשבאתי אליה, היא היתה שווה 10 מיליון דולר. כשעזבתי אותה 13 שנה לאחר מכן היא היתה שווה 200 מיליארד דולר, יותר מ-IBM. אני חושב שאני יכול להביא את אינפינידט לשווי יפה יותר. ב-EMC פתרו בעיות בצורה יקרה. אנחנו פיתחנו פתרון זול. אנחנו בונים משהו מהיר ואמין כמו פלאש אבל במחיר נמוך בהרבה. אנחנו משלבים 95% מהטכנולוגיה האיטית ו-5% מהמהירה, ומשחקים עם המערכת באמצעות תוכנה מתקדמת כך שהיא מציגה ביצועים כאילו היא כולה בטכנולוגיה המהירה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות